قطعی های مکرر آب و برق در فشافویه/ گوش کسی بدهکار نیست

اقتصاد ایران: ری- قطعی های مکرر آب و برق در منطقه فشافویه در جنوب تهران در حالی صدای مردم و نخبگان را در آورده که گویی این فریادها به گوش هیچ مسئولی نمی رسد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بی‌آبی در تابستان داغ ۱۴۰۳ وضعیت زندگی در فشافویه را سخت‌تر از سال‌های گذشته کرده است.

فشافویه‌ای که به دلیل وجود مزارع وسیع گندم و جو از آن به عنوان سرزمین دشت‌طلایی یاد می‌شود، پس از احداث سد امیرکبیر بر روی رودخانه کرج و قطع شدن آب رودخانه که از این بخش عبور می‌کرد، حالا تبدیل به سرزمینی خشک شده است.

سفره‌های زیر زمینی از دست رفته‌اند و طی سال‌های اخیر به ویژه در فصول گرم این منطقه به شدت دچار تنش آبی می‌شود، تا جایی که آب حتی برای مصارف معمولی و روزانه شهروندان نیز به حد کفایت وجود ندارد.

از ابتدای مردادماه مشترکین خانگی در شهر حسن‌آباد فشافویه با افت فشار آب روبرو شدند، تا جایی که در هفته قبل افت فشار جای خود را به قطعی‌های ۱۲ ساعته و بعضاً یک روز و حتی قطعی دو روزه داد.

از نگرانی نخبگان تا هشدارهای امام جمعه

قطعی آب ۲۴ ساعته جریان زندگی ساکنان قسمت‌های مختلف این شهر نظیر محلات امام رضا (ع)، مالک اشتر و شهرک بهشت را مختل ساخته و خانواده‌های عمدتاً کارگر را با تابستانی سخت روبرو کرده است.

اهالی منطقه می‌گویند در اوج بی‌آبی شاهد آبگیری شبانه تانکرهای آب از مخازن سازمان آب این شهر و انتقال آن برای یکی از ارگان‌های دولتی بوده‌اند، که آن را بی‌عدالتی آشکار در حق اهالی می‌دانند.

بسیاری از نخبگان و فرهنگیان این شهر با اظهار تأسف فراوان بر این باورند که این روزها مدیران سطح انتظارات آنان را از مطالبه‌گری برای افزایش خدمات بهداشتی درمانی، احداث بیمارستان و اتصال به خطوط مترو؛ تا حد درخواست برای داشتن آب حتی برای مصارف معمول و عادی روزانه کاهش داده‌اند و این کمبود شایسته مردمان فشافویه نیست.

نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها در منطقه فشافویه تا جایی پیش رفت که در نماز جمعه ۱۹ مردادماه حجت الاسلام حسین امیری، امام جمعه حسن آباد لب به اعتراض گشود و اعلام کرد: به داد مردم مظلوم و نجیب فشافویه برسید.

امیری عنوان کرد: اگر مدیری قادر به تأمین آب و برق مشترکین خانگی نیست فوری استعفا داده و کار را به فرد دیگری واگذار کند.

خسارت‌های سنگین قطعی مکرر برق به لوازم خانگی مردم زندگی قشر ضعیف را سخت‌تر کرده است

به گفته حسن ایلانلو رئیس شورای شهر حسن آباد، بحران بی‌آبی فشافویه نتیجه بلعیدن فراتر از تصور منابع آبی توسط واحدهای شهرک صنعتی شمس‌آباد و ندامتگاه تهران بزرگ است، که با اعلام هشدارهای فراوان، در مرداد سال جاری به طور شفاف اثر خود را در زندگی شهروندان نشان داد.

ایلانلو معتقد است: زیر ساخت‌هایی که دو دهه قبل برای تأمین آب و برق ندامتگاه و شهرک صنعتی شمس‌آباد از سوی مدیران پایتخت نشین در نظر گرفته شده بود، اکنون دیگر پاسخگوی نیاز آنها نبوده و به اجبار در حال تصرف منابع‌آبی شهر هستند تا جایی که بسیاری از مشترکان خانگی با قطعی‌های یک الی دو روزه آب روبرو شده‌اند.

علاوه بر بحران حاصل از بی‌آبی، قطعی‌های پر تکرار برق و نوسانات آن نیز درد دیگری بود که ساکنان شهر حسن‌آباد فشافویه را در دمای ۴۷ درجه مرداد ماه رنج می‌دهد.

خسارت‌های مالی سنگین ناشی از قطعی‌های مکرر برق به لوازم خانگی قشر ضعیف و کارگر فشافویه در وضعیت سخت‌تر اقتصادی قرار داده است.

مشکل کم آبی مساله نگران کننده‌ای در حسن آباد نیست

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، که کم آبی برای یکی دو محله خاص است و قطعی برق این معضل را بیش از پیش کرده است.

سید علی یزدیخواه گفت: البته منطقه حسن آباد از نظر سفره‌های زیرزمینی منطقه غنی نیست، اما طی یکی دو سال اخیر با حفر چاه و تعمیر پمپ‌ها و شبکه‌های انتقال آب مشکل حل شده بود و در حال حاضر نیز مشکل غیرقابل حلی نیست.

وی اضافه کرد: اصل ماجرا این است، که ما باید از خط انتقال آب جنوب تهران «رینگ قمر بنی هاشم (ع)» برای باقرشهر، کهریزک و حسن آباد خط انتقال آب بگیریم، تا مشکل آب برای همیشه رفع شود، در این خصوص نیز بنده مکاتباتی با رئیس جمهور شهید و دفتر رئیس جمهور و وزیر نیرو داشته‌ام، دستورات صادر و مجوزها داده و در بودجه سال ۱۴۰۳ ردیف بودجه تعیین شده است و عملیات اجرایی به زودی آغاز می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مشکل کم آبی مساله نگران کننده‌ای در حسن آباد نیست، گفت: اینقدر که رسانه‌ها به این خصوص می‌پردازند، نگران کننده نیست، سه الی چهار خیابان و محله دچار کم آبی شده است، در حالی که آب موجود است و چاه‌ها آب دارد، قطعی برق هم به موضوع دامن زده که رفع می‌شود.

منطقه فشافویه زمانی ۷۰ درصد غلات استان تهران را تأمین می‌کرد

به گزارش خبرنگار مهر، بخش فشافویه با وسعت یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع در جنوب شهرستان ری با جمعیت یکصد هزار نفری یکی از پنج بخش تابعه شهرستان ری است و به نوعی جنوبی‌ترین نقطه جغرافیایی پایتخت محسوب می‌شود.

شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و شهرک صنعتی شمس‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین قطب صنعتی خاورمیانه با تعداد دو هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و ندامتگاه تهران بزرگ در این منطقه استقرار دارند.

منطقه فشافویه زمانی ۷۰ درصد غلات استان تهران را تأمین می‌کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ