تحلیل سرمربی تیم فوتسال نانت از ایران/تهاجمی امابدون قدرت حفظ توپ

اقتصاد ایران: سرمربی تیم فوتسال «نانت متروپل» فرانسه به کیفیت بالای بازیکنان تیم ملی ایران اشاره کرد و از اینکه ورزش تاوان مسائل غیرورزشی را می دهد ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال از ۲۴ شهریور به میزبانی ازبکستان برگزار خواهد شد و تیم ملی کشورمان در مرحله گروهی این بازی‌ها با تیم‌های ملی فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا هم گروه است.

این رقابت‌ها در حالی برگزار خواهد شد که ۶ هفته از رقابت‌های لیگ برتر سپری شده وحید شمسایی سرمربی تیم ملی ایران ۲۲ بازیکن را برای اردوی آماده سازی به تیم ملی دعوت کرده است و این تیم قرار است در روزهای نهم و یازدهم شهریور در دو دیدار تدارکاتی به مصاف قزاقستان برود. اما چندی پیش بازی تدارکاتی ایران برابر کرواسی به دلایل غیرورزشی از سوی فدراسیون فوتبال کرواسی لغو شد.

تیم ملی فرانسه با هدایت رافائل رینو که اولین حضورش در جام جهانی را تجربه می‌کند در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از تیم‌های قدرتمند اروپا شده است. برنامه آماده سازی این تیم برای جام جهانی بسیار فشرده و برنامه ریزی شده است. این تیم در اولین دیدار تدارکاتی خود برای آماده سازی در جام جهانی به مصاف ازبکستان رفت و با نتیجه ۳ بر یک به برتری رسید. همچنین قرار است ۵ دیدار دیگر هم برگزار کند.

«فابریس گاکونیول» سرمربی تیم فوتسال «نانت متروپل» فرانسه که ملیتی فرانسوی-اسپانیایی دارد و تیمش در فصل گذشته رقابت‌های لیگ فرانسه موفق شد عنوان دومی لوشامپیونه را از آن خود کند در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مهر، به بررسی شرایط جام جهانی و شرایط تیم ملی فرانسه در این مسابقات پرداخت. وی همچنین در این گفت و گو از ایران به عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند جهان و از مدعیان رسیدن به فینال نام برد.

این سرمربی ۵۴ ساله از سال ۲۰۰۹ به عنوان دستیار در تیم نانت حضور دارد و از سال ۲۰۱۶ هدایت این تیم را برعهده گرفت و به اولین سرمربی خارجی لیگ فرانسه تبدیل شد. او در این مدت توانسته است پیشرفت‌های قابل توجهی کسب کند. نانت در فصل ۲۰۲۲ عنوان قهرمانی جام حذفی فرانسه را کسب کرد و در فصل گذشته هم نایب قهرمان لوشامپیونه شد.

تحلیل سرمربی تیم فوتسال نانت از ایران/تهاجمی امابدون قدرت حفظ توپ

گفت و گوی اختصاصی مهر با «فابریس گاکونیول‌» به شرح زیر است:

* آقای «فابریس گاکونیول» لطفاً در ابتدا از وضعیت فوتسال در فرانسه و جایگاه این رشته ورزشی در این کشور به ما بگویید.

من ۱۵ سال است که در فرانسه هستم و فوتسال در این سال‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. فدراسیون فوتبال فرانسه برای پیشرفت فوتسال در کشور تلاش‌های زیادی کرده است و طی یک یا دو سال آینده لیگ فوتسال زنان هم راه اندازی خواهد شد و برای رسیدن به پیشرفت تلاش می‌کند.

در فرانسه بازیکنان بااستعداد زیادی وجود دارد و شاهدیم که تیم ملی فرانسه نتایج بسیار خوبی برابر تیم‌های اروپایی و غیراروپایی کسب کرده است.

* با وجودی که فرانسه و اسپانیا هر دو در قاره اروپا حضور دارند و در فوتبال از بهترین تیم‌های جهان هستند اما شاهدیم که در فوتسال، اسپانیا توانسته است به یکی از بهترین تیم‌های جهان تبدیل شود و مربیان اسپانیایی از تئوریسین‌های مطرح در این رشته هستند. اما با این حال، فرانسه در فوتسال از اسپانیا جا مانده است. به عنوان یک سرمربی فرانسوی-اسپانیایی دلیل جا ماندن فرانسه را چه می‌دانید؟

این مساله ساده است. فوتسال در فرانسه یک ورزش جوان است و نخستین دوره لیگ برتر فرانسه در سال ۲۰۰۹ شروع شد ۱۵ سال بیشتر عمر ندارد و طبیعتاً نمی‌تواند با لیگ‌های بزرگ اروپایی رقابت کند.

ما هرچند از اسپانیا صحبت می‌کنیم اما لیگ‌های بزرگی در دیگر کشورهای اروپایی حضور دارند. به عقیده من لالیگا بهترین لیگ فوتسال جهان است و حتی تیم‌های ضعیف‌تر در این لیگ از کیفیت بالایی برخوردار هستند. اما این رشته در فرانسه هم در حال پیشرفت است

این مساله طبیعی است که در فوتسال فرانسه نسبت به اسپانیا در سطح پایین‌تری باشد. اما حل این موضوع به زمان نیاز دارد و به مرور و با گذر زمان، فوتسال فرانسه به یکی از لیگ‌های قدرتمند تبدیل خواهد شد. ما به جای دویدن تلاش می‌کنیم خوب راه برویم و گام به گام پیشرفت کنیم.

تحلیل سرمربی تیم فوتسال نانت از ایران/تهاجمی امابدون قدرت حفظ توپ

* تیم نانت فصل گذشته موفق شد عنوان دومی رقابت‌های لیگ فرانسه را کسب کند و در چند سالی که شما هدایت این تیم را برعهده داشته اید به پیشرفت‌های بزرگی رسیده است.

بله تیم نانت طی ۱۳ سالی که از تأسیس آن می‌گذرد پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و به سطح بالایی از فوتسال رسیده ایم. ما توانستیم ۲ سال پیش قهرمان جام حذفی شویم و سال گذشته هم به نیمه نهایی جام حذفی رسیدیم و در فینال لیگ فرانسه حاضر بودیم. با توجه به ابزاری که در اختیار داریم از این پیشرفت‌ها بسیار خرسندیم و به این پیشرفت‌ها ادامه خواهیم داد.

* جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان کمتر از یک ماه دیگر آغاز می‌شود. در دوره قبل این مسابقات، پرتغال قهرمان شد و برزیل که قهرمان همیشگی این مسابقات بوده است در دو دوره اخیر قهرمانی را از دست داد. نظر شما راجع به جام جهانی پیش رو چیست؟

ما برای شروع جام جهانی مشتاقیم چون در این دوره رقابت‌های بسیار تنگاتنگی را شاهد خواهیم بود. چند تیم با وجودی که ممکن است برخلاف علاقه من باشد اما می‌توانند شگفتی ساز این بازی‌ها شوند و به نظر من در لیست نامزدهای کسب عنوان قهرمانی قرار دارند. مراکش و ایران از جمله این تیم‌ها هستند و حسابی سر و صدا خواهند کرد. این دو تیم در سطح جهانی تیم‌های بزرگی هستند و این قابلیت را هر تیمی را شکست دهند.

به نظر من قهرمان جام جهانی از بین تیم‌های اسپانیا، آرژانتین، برزیل، مراکش و ایران خواهد بود. در هر صورت قرار است یک جام جهانی پرشور را شاهد باشیم و در مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی شاهد بازی‌های بسیار جذابی خواهیم بود.

تحلیل سرمربی تیم فوتسال نانت از ایران/تهاجمی امابدون قدرت حفظ توپ

نظر شما راجع به گروه F که تیم‌های ایران، فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا حضور دارند چیست؟

روی کاغذ تیم‌های ایران و فرانسه شانس‌های اول صعود از گروه هستند و صدرنشینی در گروه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ونزوئلا تیمی است که باید نسبت به آن محتاط بود. این تیم توانست جام ملت‌های آمریکای جنوبی را با موفقیت پشت سر برساند. اما به لحاظ منطقی صدرنشین گروه از بین تیم‌های ایران و فرانسه خواهد بود. هرچند نباید فراموش کرد که ایران تجربه بین المللی بیشتری نسبت به فرانسه دارد و فرانسه اولین حضورش را در جام جهانی تجربه می‌کند.

* در اولین تجربه حضور در جام جهانی چه نتیجه‌ای برای فرانسه رضایت بخش خواهد بود؟

صعود از گروه برای فرانسه یک امر الزامی است و این امر کاملاً می‌تواند محقق شود. اما اگر بتواند دیدار مرحله یک هشتم نهایی را هم با موفقیت پشت سر بگذارد و به یک چهارم نهایی برسد یک دستاورد بزرگ خواهد بود.

تحلیل سرمربی تیم فوتسال نانت از ایران/تهاجمی امابدون قدرت حفظ توپ

* وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال ایران دومین گلزن برتر جهان است و در فصل گذشته ۴ بازیکن ایرانی در لالیگا حضور داشتند. چه شناختی از تیم ملی فوتسال ایران دارید؟

من از لیگ برتر ایران اطلاعاتی ندارم و متأسفانه اطلاعات چندانی از این لیگ در دسترس نیست. اما تیم ملی ایران تیمی شناخته شده است. این تیم بازیکنان با کیفیت زیادی در تمام پست‌ها دارد و یک تیم منسجم و کامل است.

بازیکنان ایرانی به خصوص به دلیل تکنیک بالا و اعتماد به نفسی که دارند شناخته شده هستند. ایران تیمی است که در بازی مستقیم و رو به جلو از قابلیت‌های بالایی برخوردار است و این مساله موجب می‌شود دیدن بازی‌های تیم ملی ایران جذابیت زیادی داشته باشد.

هرچند این تیم از قدرت حفظ توپ بالایی برخوردار نیست اما بسیار تهاجمی است و همانطور که گفتم می‌تواند از مدعیان کسب عنوان قهرمانی باشد.

در بین بازیکنان ایرانی هم به دلیل ارتباط نزدیکم با سرمربی تیم فوتسال «وینیا آلبالی» که فصل گذشته سعید احمدعباسی را در اختیار داشت شناخت خوبی از این بازیکن دارم و بازیکن بسیار خوبی است.

همچنین می دانم که ۳ بازیکن ایرانی در تیم پالما حضور داشتند و در مجموع ایران بازیکنان فوق العاده ای دارد.

تحلیل سرمربی تیم فوتسال نانت از ایران/تهاجمی امابدون قدرت حفظ توپ

* به عقیده شما چه شباهت‌هایی میان فوتسال ایران و فرانسه وجود دارد؟

در تیم ملی فرانسه بازیکنانی حضور دارند که به لحاظ تکنیکی خیلی عالی هستند و فرانسه هم مانند ایران و برعکس اسپانیا و پرتغال ایتالیا تیمی رو به جلو است که قابلیت‌های زیادی در حفظ توپ ندارد و این شباهت دو تیم است. دیدار بازی ایران و فرانسه در جام جهانی بسیار جذاب خواهد بود.

* تیم ملی ایران نتوانسته است آماده سازی مطلوبی برای جام جهانی داشته باشد و برخی از دیدارهای این تیم به دلایل غیرورزشی لغو شده است. با این حال شاهدیم که تیم‌های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا دیدارهای تدارکاتی موفقی برگزار کرده اند. به نظر شما این مساله چه تأثیری روی عملکرد ایران و دیگر تیم‌ها خواهد گذاشت؟

در هر صورت، اردوهای آماده سازی و بازی‌های تدارکاتی یک امر بسیار مهم است. بازی‌های تدارکاتی محلی برای نمایش هر آن چیزی است که در اردوها انجام شده است و این مساله به تیم ایران آسیب خواهد زد.

جای تأسف دارد که ورزش تاوان مسائل غیرورزشی را می‌دهد و این تیم نتوانسته است آماده سازی مطلوبی داشته باشد. چرا که جام جهانی رویدادی نیست که هر سال برگزار شود و برای همه مهم است.

* سوال آخر اینکه اخیراً ا خباری از تلاش فدراسیون فوتبال فرانسه برای افزودن فوتسال به بازی‌های المپیک منتشر شده است. نظر شما در خصوص حضور فوتسال در المپیک چیست؟

زمانی که من در اسپانیا بودم برای حضور فوتسال در المپیک تلاش‌های زیادی انجام دادیم. وقتی می‌بینیم برخی رشته‌ها در المپیک حضور دارند و فوتسال جایی در این بازی‌ها ندارد به فکر فرو می‌روم. فوتسال چیزی کاملاً متفاوت از فوتبال است و غیبت این رشته در المپیک تأسف آور است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ