تلخ و شیرین آمارهای هواشناسی/از گرمای مردادماه تا افزایش بارش‌ها

اقتصاد ایران: بیرجند- مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی آمارهایی در خصوص روزهای گرم تابستانی و افزایش بارش‌ها در سال زراعی بیان کرد.

جواد نخعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مرداد ماه سال جاری میانگین دما در ایستگاه‌های مراکز شهرستان‌های خراسان جنوبی حدود ۳۲.۸ درجه بوده است که نسبت به مردادماه سال قبل ۳.۶ درصد افزایش داشته است که نشان می‌دهد ما مردادماه بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: نکته بعدی در افزایش دمای هوا این است که ماندگاری دمای بالا نیز در استان بسیار بوده و روزهای بسیار متمادی در استان دمای ۴۰ درجه و بالاتر از آن را تجربه کردیم که قابل تأمل است.

ثبت دمای ۴۴ درجه در بیرجند

نخعی گفت: در یک مثال دمای بیرجند در ۲۳ مردادماه به ۴۴.۱ درجه رسید که رکورد قبلی آن مربوط به سال ۱۳۴۶ بوده است و یا در شهرستان طبس در ۲۴ مردادماه به حدود ۴۹ درجه رسید.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: البته در تیرماه سال جاری متوسط دمای هوا در مراکز شهرستان‌های خراسان جنوبی ۳۰.۹ درجه بوده است که در مقایسه با دمای تیرماه سال قبل حدود دو درجه خنک‌تر بوده است.

وی درباره وضعیت بارندگی خراسان جنوبی در سال زراعی جاری نیز اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان متوسط بارندگی در استان ۱۲۹.۶ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به بلند مدت یک درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: در شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان نیز میانگین بارندگی در سال زراعی جاری ۱۴۵.۸ میلی متر بوده است که نسبت به سال قبل ۴۸ درصد و نسبت به بلند مدت یک درصد افزایش داشته است.

وی گفت: بر اساس پیش بینی‌های فصلی میزان بارندگی‌ها در پاییز پیش رو نرمال و نزدیک به نرمال خواهد بود که یک نوید محسوب می‌شود.

کاهش روزهای با وضعیت ناسالم از نظر گرد و خاک

نخی با تأکید بر اینکه این میزان بارندگی در خراسان جنوبی وضعیت کانون‌های گرد و خاک خراسان جنوبی را بهبود بخشید، گفت، بر همین اساس تعداد روزهای دارای گرد و خاک در برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدای سال نهبندان ۶ روز دارای گرد و خاک و ناسالم را تجربه کرده است که این آمار در سال گذشته در همین مدت مشابه ۲۰ روز بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی یادآور شد: در شهرستان بیرجند نیز از ابتدای سال پنج روز وضعیت گرد و خاک و ناسالم هوایی داشته‌ایم که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۱۵ روز بوده است که این موارد علی رغم وقوع بادهای ۱۲۰ روزه رخ داده است.

خراسان جنوبی همچنان درگیر خشکسالی

نخعی با بیان اینکه با وجود این موارد به واسطه سال‌های متعدد خشکسالی، خراسان‌جنوبی هنوز درگیر خشکسالی است، یادآور شد: ۷۶.۹ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی شدید، ۲۱.۸ درصد درگیر خشکسالی متوسط، ۱.۱ درصد درگیر خشکسالی خفیف است.

وی گفت: حدود ۸۰ درصد مساحت بیرجند، طبس، خوسف، و نهبندان و ۱۰ درصد مساحت درمیان و فردوس با خشکسالی شدید رو به رو است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ