بازداشت یک سارق با ۲۶۴ فقره سرقت محتویات خودرو

اقتصاد ایران: بر اساس آخرین آمار منتشرشده در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۳۶نفر ، یک مورد سرقت در کشور رخ می‌دهد و ۴۰ درصد این سرقت‌ها مربوط به لوازم و وسایل داخل خودرو است. سارقان روش‌های مختلفی برای سرقت لوازم خودروها به‌کار می‌برند به‌عنوان مثال چند روز قبل ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن یک سارق، کاپوت خودرویی را باز می‌کند و با خود می‌برد. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

سارقی که از ۱۰۰ خودرو سرقت کرد

چندی پیش، رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری سارقی که دستکم از ۱۰۰ خودرو در شمال تهران سرقت کرده بود، خبر داد. سردار علی ولی‌پور گودرزی در تشریح این خبر گفت:‌ به‌دنبال وقوع سرقت‌های سریالی محتویات داخل خودرو در شمال تهران، موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار تیمی از کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و در جریان آن از مالباختگان برای حضور در مقر انتظامی دعوت شدند.

یکی از این شکات به ماموران گفت که خودرو پژو ۲۰۶ خود را در خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان‌های طوسی و ستاره پارک کرده بود اما هنگام بازگشت متوجه می‌شود شیشه‌های خودرو شکسته و گوشی آیفون ۱۴ وی به سرقت رفته است.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: تحقیقات ابتدایی کارآگاهان نشان داد یک مرد جوان در ساعات پایانی شب در خیابان‌های شمال تهران به‌خصوص تقاطع خیابان‌های طوسی و ستاره پرسه می‌زند و پس از شناسایی خودروهای شهروندان و شکستن شیشه آنها، اقدام به سرقت محتویات داخل خودرو می‌کند.

کارآگاهان در نخستین‌گام با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین کشف جرم و اقدامات اطلاعاتی هویت و مخفیگاه متهم را در جنوب تهران شناسایی کرده و متوجه شدند این فرد در پایگاه‌های ۳ و ۴ پلیس آگاهی دارای سابقه است.

وی با بیان اینکه متهم حرفه‌ای بوده و با یک خودرو پژو ۴۰۵ دست به سرقت زده است، اظهارکرد: کارآگاهان پس از دریافت این اطلاعات مهم با هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی راهی مخفیگاه متهم شدند و او را در یک عملیات منسجم دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ بیان کرد: متهم پس از انتقال به پایگاه یکم پلیس آگاهی به جرم خود مبنی‌بر ۱۰۰ فقره سرقت محتویات داخل خودرو و سه فقره سرقت خودرو اعتراف کرد و مدعی شد با استفاده از خودرو پژو ۴۰۵ خود به صورت انفرادی مرتکب حدودا ۱۰۰ فقره سرقت لوازم از داخل خودرو شده است.

وی با بیان اینکه مالخر تلفن‌های همراه نیز در یک پاساژ تجاری دستگیر شدند، افزود: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی متهم برای کشف جرایم احتمالی و شناسایی سایر مال باختگان در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت. مالخر اموال مسروقه نیز به همراه پرونده متشکله روانه دادسرا شد. از سوی دیگر، فرمانده انتظامی البرز نیز از دستگیری سارق داخل خودرو با ۲۶۴ فقره سرقت در کرج خبر داد.

سردار حمید هداوند در این باره گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت داخل خودرو در یکی از مناطق شهرستان کرج ، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی کلانتری۴۶ دهقان‌ویلا قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ماموران با بررسی و بازبینی صحنه‌های سرقت و به کارگیری گشت‌های محسوس و نامحسوس در محله‌های وقوع سرقت و با تلاش شبانه‌روزی سرانجام توانستند سارق را که درحال فروش اموال مسروقه و محتویات داخل خودرو بود؛ شناسایی و دستگیر کنند.

وی افزود: سارق دربازجویی‌های اولیه پلیس به ۲۶۴ فقره سرقت محتویات داخل خودرو ازجمله ۲۵۸ دستگاه ECU خودرو اعتراف کرد و وسایل و محتویات داخل خودرو از مخفیگاه سارق کشف شد.

چگونه لوازم خودرو را در برابر سرقت بیمه کنیم؟

بیمه بدنه، هزینه سرقت کلی و جزئی خودرو را تحت پوشش قرار می‌دهد. منظور از سرقت کلی، زمانی است که خودرو کاملا به‌سرقت می‌رود یا بعد از سرقت پیدا می‌شود و قطعاتی از آن برداشته شده است. سرقت جزئی هم به دزدیده شدن برخی قطعات و لوازم خودرو گفته می‌شود. هم سرقت‌های جزئی و هم کلی تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرند.

در واقع، بیمه سرقت لوازم خودرو یکی از زیرمجموعه‌های بیمه بدنه است که با خرید بیمه بدنه می‌توانید از خدمات مربوط به آن بهره‌مند شوید. بیمه بدنه شامل دو بخش اصلی و فرعی است.

در بخش اصلی به مجموعه‌ای از خسارت‌های کلی توجه می‌شود و در بخش فرعی هم به خسارت‌های جزئی‌تر مانند سرقت قطعات خودرو. تمام شرکت‌های بیمه باید خدمات مربوط به بخش اصلی را یکسان ارائه کنند اما درباره خدمات فرعی یا الحاقی دست شرکت‌ها باز بوده و پوشش‌ها متنوع است.

درهرحال پوشش بیمه سرقت لوازم خودرو در زیرمجموعه پوشش‌های فرعی بیمه بدنه قرار می‌گیرد و با خرید آن می‌توانید در صورت سرقت اجزا و لوازم خودرو از بیمه خسارت بگیرید.

اگر خودرویی دزدیده شود و بعد از پیداشدن، برخی قطعات و لوازم آن برداشته شده باشد، این موارد تحت پوشش بیمه سرقت لوازم خودرو قرار می‌گیرند. شرکت‌های بیمه، سقف پرداخت هزینه گوناگونی دارند و برخی از آن‌ها تا سقف ۲۵درصد ارزش کلی خودرو، هزینه‌های مربوط به سرقت را پوشش می‌دهند.

برای دریافت خسارت سرقت لوازم خودرو باید بعد از اعلام سرقت به شرکت بیمه، مدت ‌زمانی را منتظر بمانید. زمان پرداخت خسارت‌ها تا حداکثر ۱۵روز بعد از اعلام وضعیت به شرکت بیمه خواهد بود. همچنین قوانین جزئی و سقف پوشش شرکت‌ها در این زمینه کمی با یکدیگر متفاوت است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ