خطر نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان با قانون مناقصات تجهیزات پزشکی

اقتصاد ایران: قانون مناقصات و امتیازبندی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با شرط پایه "نصب تجهیزات پزشکی" در حال نابودی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان است. این قانون با سفارش‌های یکپارچه و تکراری، تنها به تقویت تعداد محدودی از تولیدکنندگان قدیمی منجر شده است.

به گزارش سلامت نیوز علیرضا چیذری ، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی تامین تجهیزات پزشکی و دارویی، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در خصوص وضعیت فعلی رویکرد صنفی به خریدهای تجمیعی دولتی اظهار داشت: در هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، خریدهای امن به محصولاتی نظیر الکتروشوک، مانیتور علائم حیاتی، ونتیلاتور، تخت بیمارستانی، سونوگرافی و برخی دستگاه‌های تصویربرداری و تنفسی محدود شده است. این خریدها تنها بین دو یا سه تامین‌کننده خاص تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: فرض کنید یک شرکت که به تازگی دانش‌بنیان شده و دارای تولیدات باکیفیت است، قصد دارد در مناقصه هیات امنا شرکت کند. حتی اگر این شرکت قیمت کمتری نسبت به رقبا ارائه دهد، باید شرط "پایه نصب" را رعایت کند. به عنوان مثال، باید حداقل ۵۰۰ عدد از دستگاه مورد نظر را نصب کرده باشد تا هیات امنا مطمئن شود و خرید کند.

چیذری خطاب به مسئولان هیات امنای صرفه‌جویی ارزی گفت: اگر مطمئن نیستید که دستگاه‌ها باکیفیت هستند، چرا اداره تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت به این دستگاه‌ها پروانه بهره‌برداری و مجوز تولید و توزیع داده‌اند؟ اگر وزارت بهداشت را قبول ندارید، پس احکام هیات امنا از کجا اعتبار دارد؟

شرایط ناعادلانه در زمان کرونا

چیذری در ادامه خاطرنشان کرد: اگر شرط پایه نصب یک قانون عمومی است، چرا در زمان کرونا تعداد زیادی ونتیلاتور از تولیدکنندگانی خریداری شد که هیچ پایه نصبی نداشتند؟ واردات و تولیدکنندگان دیگر با پایه نصب مناسب می‌توانستند تجهیزات را تامین کنند.

یکی از آسیب‌های بزرگی که در زمان خرید ونتیلاتورها در دوران کرونا رخ داد، این بود که اگر هزینه خرید این دستگاه‌ها صرف خرید واکسن می‌شد، آمار تلفات انسانی به این اندازه بالا نمی‌رفت. ۸۵ درصد از افرادی که واکسن زدند، هرگز به بخش‌های CCU و ICU نرفتند؛ اما ۸۵ درصد از افرادی که از ونتیلاتور استفاده کردند، جان خود را از دست دادند.

رصد کامل مراحل ثبت سفارش تا توزیع تجهیزات پزشکی

چیذری یادآور شد: یک تولیدکننده که حتی با ارز ترجیحی کالا وارد می‌کند، نمی‌تواند خارج از سیستم نظارتی وزارت بهداشت عرضه کند. از ورود، ترخیص، انبار، تا توزیع کالاها، همه مراحل تحت نظارت بازرسان و سامانه‌های برخط سازمان غذا و دارو قرار دارد.

وی تاکید کرد: ارزی که سال گذشته به تجهیزات پزشکی اختصاص داده شد، بیشتر از امسال بود. اما هر سال از میزان ارز حمایتی نسبت به سال قبل کاسته شده است. بنابراین، اگر کمبودی به وجود نیامده، نشان‌دهنده مدیریت صحیح است و اگر کاستی هم بوده، به دلیل کاهش ارز اختصاصی است.

یک تولیدکننده که حتی با ارز ترجیحی، کالا را وارد می‌کند؛ مگر می‌تواند خارج از سیستم نظارتی وزارت بهداشت عرضه کند و بفروشد؟ اینکه گندم، آرد یا تن ماهی نیست! از ورود، ترخیص، انبار، توزیع تا مصرف زیر نظر بازرسان و ناظران و سامانه‌های برخط سازمان غذا و دارو است

قاچاق معکوس وجود ندارد

چیذری اظهار داشت: در حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی قاچاق معکوس وجود ندارد، زیرا از ورود تا نصب تجهیزات، همه چیز رصد می‌شود. اگر قاچاق معکوس وجود داشت، باید نیاز به ارز بیشتری داشتیم، اما کمبود ارز نشان‌دهنده نبود این پدیده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن مرآت تاکید کرد: اگر قاچاق معکوس در حوزه تجهیزات پزشکی وجود داشت و تقاضای کاذب به وجود می‌آمد، لازم به صرف ارز بیشتری بود. مثلا به جای 2میلیارد دلار، 3میلیارد دلار باید تخصیص می‌دادیم؛ آن‌وقت می‌گفتیم یک‌میلیاردش خارج شده و این تقاضا کاذب است.در شرایطی ارز را کم کرده‌اند که کمبود هم به همان نسبت زیاد شد. این مساله نشان‌دهنده این است که قاچاق معکوسی وجود ندارد، چون کالای نهایی، در تجهیزات و ملزومات پزشکی، از ورود تا کارگزاری در بدن بیمار، رصد می‌شود.

وی تاکید کرد: جمعیت کشور ما و ترکیه برابر است. ترکیه هم مانند ایران، واردات کالا و تجهیزات پزشکی دارد؛ اما از ما میزان وارداتشان بسیار بیشتر است و این عدد برای ما 1.5میلیارد است. کجای این مورد قاچاق معکوس است؟ بله، من قاچاق را قبول دارم؛ ولی از خارج به داخل است و نه برعکس!

وی در پایان تاکید کرد: اینکه به تولید داخلی لباس سپید بپوشانیم و واردات را به دلیل نیاز به ارز، مورد انتقاد قرار دهیم، اشتباه است. در واقع، واردات تجهیزات پزشکی همیشه تحت نظارت است و انحرافات ارزی در واردات نهاده‌های تولید و مواد اولیه بیشتر رخ می‌دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ