VAR در غبار خود ساخته دوربین‌های تلویزیونی/ ابهامات پابرجاست!

اقتصاد ایران: استفاده از سیستم VAR در لیگ برتر بیست و چهارم هر چند بخشی از مشکلات سال های قبل را برطرف کرده اما همچنان ابهاماتی در مورد عملکرد آن وجود دارد که فضای ابری را برای داوران ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور در حالی برگزار شد که سیستم داور ویدئویی در سه دیدار وجود داشت اما عدم پخش تصویر مربوط به VAR در تلویزیون بار دیگر بر ابهامات استفاده از این سیستم افزود.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال که در بازگشت به پست خود استفاده از داور ویدئویی در رقابت‌های باشگاهی را یکی از شعارهایش تعیین کرده بود لیگ بیست و چهارم را با استفاده از همین سیستم آغاز کرد. اصرار او در استفاده از VAR باعث شد تا دوربین‌های تلویزیونی به کار گرفته شوند تا این بازی‌ها با استفاده از فناوری مورد تأیید فیفا برگزار شود.

با این حال چگونگی استفاده از دوربین‌های پخش تلویزیونی باعث شد تا این موضوع مورد انتقاد قرار بگیرد که دوربین‌های مستقر پخش زنده در صورت عدم شکار یک صحنه مشکوک نمی‌توانند به اتاق VAR تصویری را برسانند و همچنان ابهام در تصمیمات داوری وجود دارد. از سوی دیگر عدم پخش صحنه‌های مربوط به VAR نیز بر این ابهامات افزود تا در اتفاقی عجیب در کارشناسی‌های تلویزیونی نیز نسبت به آن موضع گیری شود.

طبق دستورالعمل فیفا درباره استفاده از VAR، هر مسابقه‌ای که حداقل با ۴ دوربین مطابق با زوایای اعلام شده و مورد تأیید نار مسابقه و داوران، پوشش تصویری داده شود، می‌تواند با مجوز و تأیید فیفا از داور ویدئویی استفاده کرد.

VAR در غبار خود ساخته دوربین‌های تلویزیونی/ ابهامات پابرجاست!

مجوزی که فیفا در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ به طور رسمی به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد تاییدیه‌های لازم را طبق نظر کارشناسان بخش تکنولوژی دریافت کرده و می‌تواند با حفظ حداقل استانداردها از این فناوری استفاده کند.

در حقیقت موضوع بحث به دلایل استفاده از دوربین‌های تلویزیونی باز می‌گردد. اتفاقی که در تمام رخدادهای مربوط به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و حتی رقابت‌های فوتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز از همین شیوه برای VAR استفاده شده است. تصاویر دوربین‌های تلویزیونی به اتاق VAR داده شده و آنجا مورد استفاده داور مسابقه قرار می‌گیرد. نکته مهم در میزان دوربین‌های پخش زنده تلویزیونی است. قطر با ۶۴ دوربین بازی‌ها را پخش می‌کرد اما اکثر بازی‌های فعلی لیگ برتر فوتبال ایران در خوشبینانه‌ترین حالت با هشت تصویر پوشش داده می‌شود.

از این رو فدراسیون فوتبال ایران قصد دارد محموله‌های جدید VAR را به همراه دوربین‌های پیشرفته فیلمبرداری برای کمک به پخش زنده بازی‌ها وارد کشور کند تا اینگونه بر کیفیت تصاویر و استفاده از این سیستم در بازی‌هایش مورد استفاده قرار دهد.

همچنین عدم پخش تصاویر VAR نیز بحث مهمی است که در یک هفته اخیر بین مدیران ارشد فدراسیون فوتبال و مسئولان صدا و سیما در حال کش و قوس است. محسن حکیم دبیر کارگروه نظارت بر VAR در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به همراهی مدیران صدا و سیما در زمینه پخش تصاویر VAR عنوان کرد: تمام تصویرهای on-side در اختیار کارگردان تلویزیونی قرار می‌گیرد. در حقیقت تمام اتفاقات اتاق VAR را تلویزیون به همراه صحنه‌های مورد بازبینی می‌تواند پخش کند. از آنها هم درخواست کرده‌ایم این اتفاق بیفتد اما به هر حال آموزش‌هایی لازم است تا این افراد با آن آشنایی کامل پیدا کنند و بتوانند آنها را پخش کنند.

وی ادامه داد: هیچ منع یا نکته‌ای برای عدم پخش این تصاویر وجود ندارد و تلویزیون می‌تواند به راحتی صحنه‌های مورد بررسی داور VAR را پخش کند. ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و این خواسته را نیز داریم تا بینندگان تلویزیونی و حتی تماشاگران حاضر در استادیوم نیز در جریان اتفاقات قرار بگیرند.

حالا باید دید تلویزیون که سال‌هاست بر سر حق پخش با فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها در کشمکش است حالا برای استفاده صحیح ازVAR چگونه نقش خود را ایفا می‌کند و فدراسیون فوتبال چه زمانی دوربین‌های اختصاصی VAR را به کشور خواهد آورد تا تب حاشیه‌های منسوب به داوری‌های فوتبال کشور را کمتر کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ