راز و رمز جاذبه زیارت اربعین/یک حرکت دست جمعی برای یاری حق

اقتصاد ایران: بیرحند- مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: روز اربعین نه تنها در عتبات عالیات بلکه در هر شهر و روستا حرکت جمعی و قلبی دلدادگان حسینی به سوی حرم امن الهی و مضجع شریف سیدالشهدا(ع) رفت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روزهای منتهی به اربعین جمعیت زیادی از مردم سراسر جهان و از جمله خراسان جنوبی پیاده و عاشقانه قدم در مسیر زیارت سید الشهدا (ع) گذاشتند و با چشمانی خیس از اشک به دیدار حرم یار رفتند.

اما به راستی رمز این جذبه سید الشهدا (ع) و آهن ربای اربعین چیست و چه می‌شود که بعد از گذشت هزار و ۴۰۰ سال هنوز هم دل‌ها شیدایی کربلا است. در این روزها که هنوز دل در حال و هوای اربعین است این موضوع را مورد کنکاش قرار دادیم.

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ابتدای خلقت انسان نبرد حق و باطل با تمرد شیطان و عدم کرنش در برابر آدم علیه السلام آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد اما در این فرایند تاریخی گاهی غلبه با جبهه حق و گاهی به صورت ظاهری با جبهه باطل بوده است.

عاشورا و تقابل حق و باطل

وی بیان کرد: نکته قابل توجه اینکه این تقابل در طول زندگی آدم و فرزندانش دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است ولی عظیم‌ترین گلوگاه تاریخ یعنی عظیم‌ترین نبرد حق و باطل در بعثت نبی مکرم اسلام و اوج این رویارویی ابتلای حضرت امام حسین در واقعه عاشورا است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در این جریان قیام حضرت سیدالشهدا، اربعین به عنوان یک مقطع تاریخی خاص و البته عنایت ویژه خداوند به بشریت برای به ثمر رسیدن ظرفیت‌های پنهان عاشورا و امتداد یافتن آرمان‌ها، پیام‌ها و رفتارهای حسین گونه بندگان در تلاطم دنیای هزار رنگ آخر الزمان است.

مشق شیعه بودن امام در زیارت

سالاری مکی افزود: در مساله زیارت نکته اصلی این است که در مسیر حسینی شدن، انسان با اقتدا به مکتب عاشورا به خوبی می‌تواند به صورت خاص در درجات بندگی موفق به رتبه‌ای از سرسپردگی به امام برسد که بابی «انت و امی و نفسی و مالی و ولدی» را مشق کند.

وی گفت: در زیارت اربعین که به صورت خاص به آن توصیه شده است علاوه بر آنچه گذشت یکی از زیباترین جلوه‌هایش، هجرت و حرکت جمعی و کاروانی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی افزود: در طول تاریخ همت و حرکت و هجرت انبیا از تعلقات دنیا به سوی توحید بوده و در ظاهر امر هم حرکت جمعی کشتی نوح مبدأ یک تحول و مبدأ یک جامعه الهی شده است.

سالاری مکی اظهار کرد: حرکت کاروانی حضرت موسی با بنی اسرائیل و عبور از نیل همینطور هجرت پیامبر از مکه به مدینه و حرکت کاروانی امام حسین از مدینه به مکه و کربلا و حرکت جمعی کاروان اسرا از کربلا به کوفه و شام و سپس بازگشت به سرزمین نینوا در اربعین حاکی از مهم بودن حرکت‌های جمعی و روابط مومنانه که بر پایه اقامه معارف دین با محوریت ولایت هست است.

نقش یک حرکت مجاهدانه دست جمعی برای فرازمانی شدن پیام عاشورا

وی گفت: بر همین اساس خود امام حسین (ع) هم همراهی با حرکتشان را بر همبن مبانی تعریف کرده و جهانی شدن و فرازمانی شدن عاشورا به منوط حرکت جمعی، مومنانه، مجاهدانه و روشنگرانه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: اربعین رخدادی ارزشمند با ظرفیتی جهانی است که بخاطر دارا بودن معادن عظیم از اخلاق و ارزشهای الهی و انسانی و منطبق بر وجدان عمومی بشریت قابلیت دارد از مهمترین زمینه‌های حرکت به سمت جامعه آرمانی و مدینه فاضله‌ای آماده خدمت به قیام امام زمان باشد.

اربعین و منطق دیدن زیبایی‌ها

سالاری مکی تأکید کرد: آنچه امروز در عرف معمول پیاده روی اربعین حسینی مشاهده می‌شود منطق «مارایت الا جمیلا» در ابعاد گوناگون هست.

وی افزود: به تعبیری اگر امثال عبید الله بن حر جعفی در آزمون همراهی با امام در کربلا مردود و در تقابل دین و دنیا زمینگیر هوای نفس و تعلقات دنیوی شدند در این مغناطیس حسینی به گونه‌ای عکس در حال رخ دادن هست و این جماعت آمادگی همراهی و یاری دین حق را دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: روزهای منتهی به اربعین نه تنها در عتبات عالیات بلکه در هر شهر و روستا حرکت جمعی و قلبی دلدادگان حسینی به سوی حرم امن الهی و مضجع شریف سیدالشهدا رفت و چه بسا بالاتر که «القلب حرم الله» را باید بر این منطق غالب دانست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ