عملیات هوشمندانه حزب‌الله و فریب «گنبد آهنین»

اقتصاد ایران: رسانه‌های مطرح جهان عرب با پرداختن به ابعاد عملیات ترکیبی روز گذشته حزب‌الله علیه عمق اراضی اشغالی به عملیات فریب گنبد آهنین توسط نیروهای مقاومت اسلامی لبنان اشاره کردند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نیروهای حزب الله لبنان صبح روز یکشنبه در جریان «عملیات روز اربعین» موفق شدند با شلیک صدها موشک به سمت اراضی اشغالی و مشغول کردن سامانه موشکی گنبد آهنین، حمله پهپادی خود را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در چارچوب واکنش به ترور فؤاد شکر انجام دهند. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان روز گذشته اعلام کرد که هدف از این عملیات، پایگاه جاسوسی گلیلوت نزدیک تل آویو و پایگاه هوایی عین شیمر بود.

عملیات هوشمندانه حزب الله و فریب «گنبد آهنین»

سایت شبکه خبری الجزیره در این خصوص به نقل از هشام جابر رئیس مرکز پژوهش‌های خاورمیانه نوشت: حزب الله لبنان موفق شد عملیات خود را انجام دهد به طوری که تل آویو اعلام کرد قصدی برای پاسخ به این عملیات ندارد.

اسامه خالد کارشناس امور امنیتی و نظامی نیز تاکید کرد: مرزهای واکنش حزب الله کاملاً حساب شده بود چرا که در غیر این صورت می‌توانست به وقوع یک جنگ منطقه‌ای بیانجامد. نکته قابل تأمل این است که حزب الله با شلیک تعداد زیادی موشک به سمت اراضی اشغالی موفق شد سامانه گنبد آهنین را فریب دهد و مسیر را برای حرکت پهپادها به سمت عمق اراضی اشغالی باز کند. توپخانه حزب الله با شلیک موج نخست از موشک‌های کوتاه برد، گنبد آهنین را سردرگم کرد تا موشک‌های دور برد و پهپادها به سمت اهداف مورد نظر حرکت کنند.

عملیات هوشمندانه حزب الله و فریب «گنبد آهنین»

بخش عربی سایت بی بی سی گزارش داد: حزب الله در این عملیات خود صدها موشک و پهپاد علیه اسرائیل به عنوان نخستین واکنش به ترور فؤاد شکر استفاده کرد. بنا به اعلام این حزب، عملیات مذکور همان طور که تل آویو ادعا می‌کند، خنثی نشد. حزب الله یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی غیردولتی در جهان است. نیروهای این حزب آموزش‌های رزمی سطح بالایی دیده‌اند. علاوه بر موشک‌های کوتاه برد، حزب الله لبنان دارای موشک‌های ضد هوایی و موشک‌های مخصوص هدف قرار دادن کشتی‌ها در کنار موشک‌های هدایت شونده که می‌تواند عمق اسرائیل را هدف قرار دهد است. این تسلیحات بسیار پیشرفته‌تر از سلاح‌های حماس در نوار غزه است. از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون، حزب الله بیش از ۲۰۰ هزار تن از ساکنان مناطق مرزی را به دلیل حملات موشکی به سمت مناطق مرکزی اسرائیل سوق داده است.

عملیات هوشمندانه حزب الله و فریب «گنبد آهنین»

بخش عربی پایگاه خبری مونت کارلو نیز گزارش داد: حزب الله لبنان اعلام کرد عملیات نظامی روز گذشته علیه پایگاه‌های نظامی تل آویو به صورت موفقیت آمیزی انجام شد. این حزب ادعاهای تل آویو مبنی بر خنثی شدن عملیات مذکور را رد کرد. بر اساس اعلام حزب الله، تمام پهپادهای تهاجمی از مرزهای لبنان و فلسطین به سمت اهداف مورد نظر و در مسیرهای مختلف عبور کردند و ادعاهای دشمن درباره خنثی کردن این عملیات نادرست است.

عملیات هوشمندانه حزب الله و فریب «گنبد آهنین»

سایت تلویزیون عربی نیز در این خصوص به نقل از معین الطاهر پژوهشگر مرکز پژوهش‌های عربی نوشت: حزب الله لبنان قواعد درگیری در این منطقه را تثبیت کرد. این حزب علناً اعلام کرد که قصد ندارد غیرنظامیان یا حتی زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد.

عملیات فریب گنبد آهنین توسط موشک‌های حزب الله برای باز کردن مسیر پیش روی پهپادهای تهاجمی از موارد مورد توجه این پژوهشگر عرب است. وی اضافه کرد: حزب الله به صورت آشکاری قصد ندارد به سمت جنگ منطقه‌ای حرکت کند.

علی مطر پژوهشگر روابط بین الملل نیز تصریح کرد: اقدامات حزب الله کاملاً عقلانی و منطقی و بر اساس تحولات خاورمیانه است.

عملیات هوشمندانه حزب الله و فریب «گنبد آهنین»

سایت شبکه اسکای نیوز در این خصوص به نقل از ناجی ملاعب کارشناس نظامی لبنان نوشت: رژیم صهیونیستی در حملات خود علیه لبنان از تصاویر مراکز اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در منطقه استفاده کرد. حزب الله قدرت خود را در هدف قرار دادن مراکز نظامی رژیم صهیونیستی و عملیات فریب گنبد آهنین نشان داد. این عملیات در حالی انجام شد که از ۲ هفته قبل، رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا در حالت آماده باش به سر می‌برد.

مالک الکردی کارشناس نظامی دیگری نیز تاکید کرد: حزب الله طی سال‌های گذشته توانسته قدرت موشکی و پهپادی خود را در دل کوه‌های لبنان گسترش دهد. تعداد این موشک‌ها به حدی است که حزب الله می‌تواند هر متر مربع از اراضی اشغالی را موشک باران کند.

عملیات هوشمندانه حزب الله و فریب «گنبد آهنین»

بخش عربی سایت سی ان ان نیز به نقل از سید حسن نصرالله گزارش داد: ادعاهای نتانیاهو درباره هدف قرار دادن پهپادهای حزب الله دروغ است. ما در برابر روایت‌های دروغین تل آویو قرار داریم. این رژیم از لحاظ اطلاعاتی شکست خورده و عملیات نظامی حزب الله به صورت دقیقی با تمام شرایط سختی که با آن رو به رو بودیم انجام شد. موشک‌های شلیک شده به اهداف مورد نظر اصابت کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ