واکسن کووید باعث عود بیماری ام اس نمی شود

اقتصاد ایران: بیماری ام اس افراد را در برابر موارد شدیدتر کووید۱۹ آسیب پذیر می کند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که دریافت واکسن کووید باعث عود علائم ام اس نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «خاویر مویست»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کلرمون اوورگن در فرانسه، توضیح داد: «افراد مبتلا به ام اس به دلیل سطح ناتوانی حرکتی یا قرار گرفتن در معرض درمان‌هایی که سیستم ایمنی آنها را سرکوب می‌کند، با خطر بالا ابتلاء به عفونت شدید کووید مواجه هستند.»

وی خاطرنشان کرد: «برخی از مطالعات قبلی موارد عود را پس از واکسیناسیون پیدا کرده‌اند که باعث می‌شود برخی از افراد به دنبال دوزهای تقویت‌کننده توصیه‌شده واکسن نباشند. خبر خوب این است که مطالعه ما نشان داد که تقریباً برای همه شرکت کنندگان هیچ افزایش خطر عود پس از واکسیناسیون کووید وجود ندارد.»

این تحقیق شامل ۱۲۴۵۴۵ فرانسوی بود که به طور متوسط ۱۴ سال به ام اس مبتلا بودند.

اکثریت (۸۲٪) حداقل یک دوز واکسن کووید را دریافت کرده بودند، و از آن گروه ۹۵٪ دوز دوم را دریافت کردند در حالی که ۵۹٪ یک دوز تقویت کننده اضافی دریافت کردند.

از آنجایی که هرگونه عود بیماری ام اس مرتبط با واکسن معمولاً در عرض ۲۸ روز پس از واکسیناسیون رخ می‌دهد، تیم تحقیق نتایج را برای همه شرکت کنندگان در عرض ۴۵ روز پس از تزریق واکسن کووید دنبال کرد.

این تیم گزارش داد که هیچ ارتباطی بین دریافت واکسن یا دوز اضافی واکسن کووید و احتمال عود شدید وجود ندارد.

با مقایسه افرادی که عود علائم بیماری را تجربه کردند با افرادی که تجربه نکردند، محققان هیچ ارتباطی با واکسیناسیون کووید پیدا نکردند. در واقع، بر اساس این تجزیه و تحلیل، واکسیناسیون با خطر بسیار کم عود MS مرتبط است.

مویست در نشریه خبری گفت: «یافته‌های ما اطمینان‌بخش است که این واکسن‌ها را می‌توان بدون نگرانی در مورد خطر عود استفاده کرد.»

البته یک استثنا وجود داشت: این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به ام اس بسیار فعال که قبل از تزریق واکسن کووید، درمان نشده بودند، پس از دریافت سومین دوز واکسن، به نظر می‌رسید که خطر عود مجدد کمی داشتند. مویست توصیه کرد که این بیماران ابتدا باید قبل از واکسیناسیون تقویت کننده، درمان اصلاح کننده بیماری را دریافت کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ