کامپیوتری ساده پروژه جذاب «چشم سوم» را به واقعیت تبدیل کرد

اقتصاد ایران: اگر پروژه‌ی چشم سوم به تولید انبوه برسد، افراد نابینا و کم‌بینا برای راه‌رفتن و درک محیط اطراف، مشکل چندانی نخواهند داشت.

کامپیوترهای تک‌بورد رزبری پا امکان اجرای انبوهی از پروژه‌های خلاقانه را فراهم می‌کنند؛ پروژه‌هایی که معمولاً به هزینه‌ی زیادی نیاز ندارند و حتی در منزل نیز قابلیت اجرا دارند. پروژه‌ی چشم سوم جدیدترین عنوان خلاقانه در فهرست پروژه‌های رزبری پای است.

دکتر خیر العلم طراح هدست پوشیدنی به‌ظاهر ساده‌ای است که به‌کمک هوش مصنوعی و هدست و ماژول حسی، می‌تواند به افراد کم‌بینا و نابینا برای درک بهتر محیط اطراف کمک کند تا در هنگام راه‌رفتن، متکی به دیگران نباشند.

گجت پوشیدنی پروژه چشم سوم متصل به رزبری پای

براساس جزئیات پروژه‌ی چشم سوم در وب‌سایت Hackster، خیر العلم از ماژول حسی Xiao ESP32S3 برای ورودی ویدئو استفاده کرده است؛ ماژولی که هر فریم دریافت را برای ارزیابی محیط با دقت اسکن می‌کند.

تصاویر دریافتی از ماژول به رزبری پای ارسال و توصیفی متنی از آن چیزی ایجاد می‌شود که تجزیه‌وتحلیل شده است. پس‌از‌آن، این توصیف متنی به گفتار تبدیل خواهد شد و ازطریق هدفون برای فرد پخش می‌شود.

تست صدای گجت پوشیدنی پروژه چشم سوم

باتوجه‌به تصاویری که دکتر خیر العلم از بخش‌های مختلف این پروژه منتشر کرده است، به‌نظر می‌رسد که رزبری پای به‌کاررفته در این پروژه مدل B باشد؛ اما اگر بخواهید این پروژه را تکرار کنید، می‌توانید از مدل‌های رزبری پای بین این مدل و رزبری پای ۵ استفاده کنید.

پروژه‌ی چشم سوم علاوه‌بر این رزبری پای، از سنسور دوربین داخلی به‌همراه میکروفون دیجیتال تشکیل شده است و از ۸ مگابایت فضا برای ذخیره‌سازی تصاویر دریافتی استفاده می‌کند؛ البته درکنار این فضا، به درگاهی برای استفاده از کارت حافظه‌ی microSD مجهز است.

مقاله‌های مرتبط
  • شخصی روی بورد رزبری پای، خنک‌کننده مایع نصب کرده است؛ چرا که نه!
  • پروژه هیجان‌انگیز رزبری پای: آینه‌ای جادویی که بازی اجرا می‌کند!

انرژی موردنیاز برای رزبری پای در این پروژه، از باتری کوچک تأمین می‌شود که می‌توانید آن را در جیب خود قرار دهید؛ البته خیر العلم جزئیاتی درباره‌ی ظرفیت این باتری منتشر نکرده است؛ اما به‌نظر نمی‌رسد چندان زیاد باشد.

پروژه‌ی چشم سوم دکتر خیر العلم تا حد زیادی به هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل اسکن‌های دریافتی از ماژول حسی متکی است. او مراحل آموزش مدل هوش مصنوعی به‌کاررفته در این پروژه را در استودیو Edge Impulse انجام داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ