پویش «چشم به راهیم» در مرز باشماق اجرا شد

اقتصاد ایران: سنندج_مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: پویش « چشم به راهیم» به منظور کمک به ارتقای ایمنی و کیفیت سفر زائران اربعین حسینی در مرز باشماق اجرا شد.

فرزاد حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به منظور کمک به ارتقای ایمنی و کیفیت سفر زائران اربعین حسینی، فرهنگسازی با تاکید بر نقش سرنشینان و هموطنان در ایمنی سفرهای جاده‌ای پویش «پچشم به راهیم» در مرز باشماق به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به آغاز موج بازگشت زائران افزود: زائران باید برای سهولت در تردد از همان مرزی که از کشور خارج شدند به خاک کشور برگردند.

حسنی با بیان اینکه به مدت ۳ سال استان کردستان مسیر هدف تردد زوار برای رفتن به عتبات عالیات انتخاب شده است، یادآور شد: در مسیر منتهی به اربعین در چند ناحیه تجمیعی اقداماتی صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اظهار کرد: بحث اول نگهداری رویه‌های آسفالت مسیر اربعین است که ۱۷۰۸ کیلومتر راه اصلی و شریانی که ۹۰۰ کیلومتر آن در مسیر اربعین است بهسازی شده است.

حسنی تصریح کرد: یک بخش از این راه حد فاصل مرز و بخش دیگر سنندج تا مریوان است.

انجام ۴۰ کیلومتر روکش مسیر مرز باشماق

وی بیان کرد: مرز باشماق در ۱۷ کیلومتر شهر مریوان واقع شده و باید ایمنی لازم را داشته باشد که در همین راستا هم ۴۵ میلیارد برای روکش ۴۰ کیلومتر از این مسیر در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اذعان کرد: سال قبل هم ۷۰ کیلومتر راه در مسیر اربعین که ۴۰ کیلومتر آن لکه‌گیری و ۳۰ کیلومتر هم روکش بود انجام شد.

حسنی گفت: استان‌های شمالی که مسیر آنها کریدر شمال‌غرب است برای رفتن به مهران هم در بحث روکش این مسیر ۳۲۰ کیلومتر روکش انجام شده است.

وی ادامه داد: امسال هم ۱۴۷ کیلومتر روکش با اعتبار ۳۴۰ میلیارد تومان صرف شد تا کیفیت رویه‌ها بالا برود و ایمنی افزایش باعث کاهش تصادفات شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اذعان کرد: همچنین از دیگر تمهیدات انجام شده انتقال زوار از مرز تا سلیمانیه توسط طرف عراقی است تا در هزینه زوار کاهش اعمال شود.

۲۵ هکتار عرصه به زمین‌های موجود مرز باشماق برای انجام طرح‌های پیشرفته الحاق شد

حسنی بیان کرد: ۲۵ هکتار عرصه به زمین‌های موجود مرز باشماق برای انجام طرح‌های پیشرفته الحاق شد و ۲ پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ ماشین گنجایش هم در مرز باشماق در اختیار زوار اربعین قرار گرفته است.

وی افزود: توسط فرمانداری هم ۹ نقطه در سطح شهر برای ماشین زوار در نطر گرفته شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان خاطرنشان کرد: کردستان استان کوهستانی و با جاده‌های خاص است که در صورت آشنا نبودن با آن شرایط فرق می‌کند.

حسنی گفت: از این رو ۵۲ میلیارد تومان برای ارتقا ایمنی، حفاظ میانی و تابلو و خط کشی انجام شده است.

وی اذعان کرد: ۱۴۰۰ کیلومتر خط کشی و ۱۴.۵ کیلومتر نیوجرسی گذاری، دیوار بتنی و در ۱۶ پرتگاه و نقطه حادثه خیز ۴ اصلاح سال گذشته و ۵ مورد امسال برای کاهش تصادفات انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان تصریح کرد: هم سال قبل و هم سال اول برگزاری اربعین در استان هیچ موردی از تصادف و سانحه در بحث اربعین نداشتیم.

حسنی بیان کرد: همچنین در پایانه مرزی با توجه به نیازمندی موکب‌ها اقداماتی در جانمایی‌ها صورت گرفته است، ۱۲ گیت فعال در سالن، ۵ دستگاه گیت سیار از جمله این اقدامات است.

جداسازی بخش تجاری و سایت مسافری در مرز باشماق

وی گفت: بخش تجاری و سایت مسافری مرز هم جداسازی شده است و تمهیداتی برای نصب سایه بان شکل گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اذعان کرد: در زمان پیک زمان برگشت همزمان زوار، زائرین سعی کنند که زمان برگشت را سریع انجام دهند تا بتوانند از وسایل نقلیه فراهم شده بهره لازم را ببرند.

حسنی تصریح کرد: راهداری از ۱۶ مرداد تا چند روز بعد از اربعین در مرز مستقر شدند و امیدواریم کسانی که از مرز باشماق خارج شدند برنامه ریزی آنها برای ورود از همان مرز باشد تا مشکلات احتمالی ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: در مرز باشماق شرایط پیش فروش بلیط بازگشت فراهم شده و کسانی که اقدام به خرید بلیط از این سامانه کردند مشکلی برای تردد آنها نیست.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اذعان کرد: راهداری کردستان با تقسیم هزینه حمل و نقل زائران به ۷ استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، البرز و تهران را انجام می‌دهد که ۳۰ درصد هزینه توسط استان و ۷۰ درصد مابقی توسط راهداری کشور تأمین شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ