اربعین آغازی برای فرهنگ‌سازی قیام امام حسین(ع)

اقتصاد ایران: مشهد- اربعین حسینی نه تنها پایان نیست بلکه آغازی برای بازگویی اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های قیام امام حسین (ع) و ظلم‌هایی است که در کربلا اتفاق افتاد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هادی شمسی ثانی: بزرگداشت اربعین در حقیقت احیای یاد کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان است؛ در احادیث تنها مستحب بودن زیارت اربعین برای امام حسین (ع) وارد شده است و چنین سفارشی درباره هیچیک از ائمه اطهار (ع) پیش و پس از سیدالشهدا (ع) وجود ندارد.

در حدیث معروف امام حسن عسکری (ع) زیارت اربعین به عنوان یکی از پنج علامت مؤمن شمرده شده است.

زیارت اربعین مضامین والا و مفاهیم بلندی دارد؛ بیان اهداف قیام امام حسین (ع) از جمله هدایت حقیقی و بیان ابرهای جهل و غفلت، معرفی دشمنانی که گرفتار فریب دنیا و شهوات شده‌اند و ضرورت نثار خون در راه هدایت جامعه و مبارزه با بدعت‌ها از جمله این مفاهیم است.

اربعین؛ اولین جوشش مبارزه بعد از کربلا

به گزارش خبرگزاری مهر، مقام معظم رهبری از اربعین به عنوان اولین جوشش مبارزه بعد از کربلا یاد و اظهار کردند: اربعین در حادثه‌ی کربلا یک شروع بود؛ یک آغاز بود… خاصیت محیط اختناق این است که مردم فرصت و جرأت این را پیدا نمی‌کنند که حقایقی را که فهمیده‌اند، در عملِ خودشان نشان بدهند… خیلی‌ها از زبان زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) یا امام سجّاد (علیه الصّلاة و السّلام) یا از دیدن وضع اسرا، خیلی چیزها را فهمیدند، ولی کی جرأت می‌کرد، کی توانایی این را داشت که در مقابل آن دستگاه ظلم و استکبار و استبداد و اختناق، آنچه را که فهمیده است، بروز دهد؟ مثل یک عقده‌ای در گلوی مؤمنین باقی بود. این عقده روز اربعین اولین نِشتر را خورد.

اربعین رسانه پرقدرت عاشورا

حضرت آیت الله خامنه‌ای اربعین را رسانه پرقدرت عاشورا دانستند و فرمودند: اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانه‌ی پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانه‌ی حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبریٰ، فریاد حضرت سجّاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگ‌ترین رسانه بود. همین‌ها بود که عاشورا را نگه داشت، همین‌ها بود که عاشورا را به امروز رساند. تاریخ و ریشه‌ی این روز اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهل‌بیت (علیهم السّلام) طوفانی به پا کردند با این حرکت چهل‌روزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب.

نقش محبت اهل بیت (ع) در رسیدن انسان به کمال

امام جمعه گناباد در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره فلسفه اجتماع اربعین و اهمیت آن با اشاره به بخشی از آیه ۲۳ سوره شوری «قُل لَّآ أَسَۡٔلُکُمۡ عَلَیۡهِ أَجۡرًا إِلَّا ٱلۡمَوَدَّةَ فِی ٱلۡقُرۡبَیٰۗ» اظهار کرد: قرآن کریم نسبت به وجوب محبت و مودت اهل بیت پیامبر (ص) سفارش کرده است زیرا نقش بسیار سازنده‌ای در رسیدن انسان به کمال دارد.

حجت‌الاسلام حسن صادقی نسب با بیان اینکه خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله در همه کمالات نمونه و الگو هستند تصریح کرد: اهل بیت (ع) با تقواترین، عابدترین، خوش اخلاق ترین، نیکو کارترین، عادل ترین و داناترین مردم بودند از این‌رو دوستی و آشنایی و ارادت به آنان زمینه را برای تکامل فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که دوستان واقعی اهل‌بیت (ع) افراد با تقوا، وظیفه شناس، نیکوکار و خدمت‌گزار هستند.

محبت اهل بیت (ع) سازنده است

امام جمعه گناباد با اشاره به احادیثی از مولای متقیان علی (ع): «هر کسی ما را دوست دارد باید راه و روش و اخلاق و رفتار ما را الگوی خود قرار دهد.» و امام صادق (ع): «شما دوستان مایه زینت ما باشید نه مایه سرافکندگی ما» محبت اهل بیت (ع) را سازنده بیان کرد و گفت: همایش اربعین نماد محبت به اهل‌بیت (ع) است که این دوستی باید جامه عمل بپوشد.

تقویت روحیه اجتماعی و هم‌گرایی در اربعین

صادقی‌نسب همایش اربعین را موجب تقویت روحیه اجتماعی و هم‌گرایی عنوان و اظهار کرد: اینکه در این راهپیمایی دوستان اهل‌بیت اعم از شیعیان، اهل سنت، ایزدی‌ها، ارمنی‌ها، یهودی‌ها و هندوها با شعار حب‌الحسین یجمعنا شرکت می‌کنند خود این اجتماع روحیه همزیستی مسالمت آمیز در انسان‌ها را تقویت می‌کند و زمینه هر گونه خشونت، اختلاف، جنگ و خونریزی را می‌گیرد.

پیاده‌روی اربعین؛ بهترین اردوی تربیتی

امام جمعه گناباد از اجتماع عظیم پیاده‌روی اربعین به عنوان بهترین اردوی تربیتی یاد و تصریح کرد: در همایش اربعین از طرفی پاک‌ترین و شایسته‌ترین انسان‌ها شرکت می‌کنند و از طرفی نیز افرادی که از لحاظ اعتقادی و یا عملی، اخلاقی و دینی ضعیف هستند هم شرکت می‌کنند و این افراد از افراد شایسته درس نماز اول وقت، دعا و توسل، مناجات و اخلاق نیکو را فرا می‌گیرند.

صادقی‌نسب خاطرنشان کرد: در همایش عظیم اربعین بسیاری از عراقی‌ها و ایرانی‌ها خدمت‌گزار و بخش مهمی از درآمد خود را در طبق را خلاص می‌گذارند و با چه محبتی پذیرایی می‌کنند؛ اسکان مجانی، استقبال با خوشرویی، واکس زدن کفش‌های زائران، پانسمان زخم‌ها و … که همه این کارها با اخلاص انجام می‌شود و این خدمات بی منت دنیا را متحول می‌کند چه رسد به انسان.

اجتماع معنوی اربعین؛ آمادگی برای حکومت جهانی بقیه‌الله (عج)

امام جمعه گناباد ادامه داد: اجتماع معنوی اربعین زمینه را برای معرفی اهل‌بیت و آمادگی برای حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم می‌کند.

روز اربعین اعمال خاصی دارد که خواندن اعمال روز اربعین

زیارت اربعین، غسل روز اربعین و توبه، هفتاد مرتبه ذکر تسبیحات اربعه، ذکر هفتاد مرتبه استغفار بعد ار نماز ظهر و ذکر چهل مرتبه لااله الاالله در غروب اربعین از جمله آنها است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ