واردات آیفون از طریق رویه صادرات خود، مشمول بررسی سابقه شد

اقتصاد ایران: ثبت سفارشهای جدید برای رویه واردات از طریق صادرات خود ( عمدتا مرتبط با تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار) از این پس مشمول بررسی سیستمی سابقه واردات خواهد شد و رانت ایجاد شده برای برخی صادرکنندگان حذف شد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی سامانه جامع تجارت نشان میدهد بعد از مطرح شدن شبهات جدی در خصوص واردات تلفن همراه بالای 600 دلار از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود به تازگی تغییرات مجوزها و شرایط ورود این کالا به کشور اعمال شده است.

بر این اساس در گذشته سابقه واردات برای مدل تامین ارز از محل صادرات خود اعمال نمیشد، این موضوع آشفتگیهای جدی در حوزه واردات و عرضه تلفن همراه ایجاد کرده بود. ابعاد ماجرای تا جایی پیشرفت که  دقیقا یک سال قبل (شهریور ماه 1402)سازمان توسعه تجارت بر ورود کالاهای نا مرغوب از طریق فعالان اقتصادی غیر مرتبط با حوزه تلفن همراه صحه گذاشت.

این در حالی است که در تازه ترین تغییرات اعمال شده از این پس سابقه واردات برای تمام رویه های مربوط به واردات تلفن همراه اعمال خواهد شد.

همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است بررسی سیستمی سابقه واردات  برای ثبت سفارشی که تامین ارز آن از محل صادرات خود انتخاب شده، فعال گردیده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

به گزارش تسنیم، بررسی سابقه واردات به عنوان یک اهرم حمایتی در کنترل مصرف ارزی در  واردات کالاهای مختلف به خصوص تلفن همراه اهمیت دارد. از سال 1401 با اعمال رویه واردات درمقابل صادرات خود بدون بررسی سیستمی سابقه واردات عملا یک امتیاز انحصاری مهم برای برخی صادرکنندگان ایجاد شد. حالا با افزایش قابل توجه سابقه برخی فعالان اقتصادی بررسی سیستمی سابقه واردات برای کلیه رویه های مرتبط با تلفن همراه اعمال خواهد شد. بر این اساس بایستی وضعیت واردات بدون سابقه در یکی  دو سال اخیر شفاف شود.

گام دوم در حوزه اصلاحات  مرتبط با واردات تلفن همراه، تعیین تکلیف واردات بدون خدمات رسمی پس از فروش است. این موضوع منجر به اعتراض سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز شده بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ