پشه‌ها چگونه قربانیان خود را شناسایی می‌کنند؟

اقتصاد ایران: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مادون قرمز نقش اصلی را برای پشه‌ها در شناسایی قربانیان خود ایفا می‌کند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، گرچه نیش پشه معمولاً یک آزار موقتی محسوب می‌شود اما در بسیاری از نقاط جهان می‌تواند یک نگرانی جدی باشد.

برخی از پشه‌ها مانند آدس ایگپتی مسئول انتقال ویروس‌هایی هستند که سالانه بیش از 100 میلیون مورد بیماری‌هایی مانند تب دنگی، تب زرد و زیکا را به بار می‌آورند. گونه دیگری به نام آنوفلس گامبیا پارازیتی را منتقل می‌کند که باعث مالاریا می‌شود و سالانه بیش از 400 هزار  مرگ را به بار می‌آورد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این ارقام باعث شده است که پشه‌ها عنوان کشنده‌ترین حیوانات را کسب کنند.

به تازگی یک تیم از محققان دانشگاه کالیفرنیا، تحقیق را درباره نیش پشه‌ها انجام داده‌اند که نشان می‌دهد پشه‌های نر بی‌خطر هستند اما پشه‌های ماده برای توسعه تخم‌ها به خون نیاز دارند.

در این پژوهش، کارشناسان کشف کرده‌اند که پشه‌ها به یک نشانه‌ی واحد متکی نیستند؛ بلکه از ترکیبی از حس‌های مختلف در فواصل متنوع برای یافتن اهداف خود استفاده می‌کنند. آنها دریافتند که تابش مادون قرمز از منبعی با دمای تقریباً مشابه پوست انسان، رفتار جستجو میزبان پشه‌ها را زمانی که با دی‌اکسید کربن و بوی انسان ترکیب می‌شود، دو برابر می‌کند.

پشه‌ها در فعالیت‌های جستجو میزبان خود، ترجیح قوی‌ای برای منبع مادون قرمز نشان دادند. محققان همچنین محل وقوع این تشخیص مادون قرمز را شناسایی کرده و نحوه عملکرد آن را در سطوح مورفولوژیکی و بیوشیمیایی کشف کردند.

نیکولاس دبوبیون؛ محقق ارشد این مقاله گفت: پشه‌ آدس ایگپتی که ما مطالعه می‌کنیم،  در یافتن میزبان‌های انسانی فوق‌العاده ماهر است و نشانه‌ها را ردیابی می‌کند. این نشانه‌ها شامل دی‌اکسید کربن از نفس ما، بوها، دید، گرمای انتقالی از پوست و رطوبت بدن ما هستند. با این حال، هر یک از این نشانه‌ها محدودیت‌هایی دارند.

وی افزود: حشره‌ها دید ضعیفی دارند و بادهای قوی یا حرکات سریع می‌توانند توانایی آن‌ها در ردیابی سیگنال‌های شیمیایی را مختل کنند.

با توجه به این محدودیت‌ها، محققان پرسیدند آیا پشه‌ها می‌توانند نشانه‌ی جهت‌گیری قابل اعتمادتری مانند تابش مادون قرمز را تشخیص دهند.

لباس‌های گشاد کمتر مادون قرمز عبور می‌دهند

در فاصله حدود 10 سانتی‌متر، پشه‌ها می‌توانند گرمای تابش شده از پوست ما را تشخیص دهند. آنها همچنین می‌توانند دمای پوست ما را زمانی که بر روی آن فرود می‌آیند حس کنند. با این حال لباس گشادتر می‌تواند تشخیص آنها را دچار مشکل کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ