توسعه بدون برابری، بحران‌های اجتماعی را عمیق‌تر می‌کند

اقتصاد ایران: یک جامعه‌شناس با تأکید بر نقش فقر و نابرابری در ایجاد آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت که مقابله با این آسیب‌ها نیازمند تمرکز بر برابری و کاهش شکاف طبقاتی است. سیمین کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد که آسیب‌هایی مانند اعتیاد و بی‌خانمانی در حال گسترش هستند و تاکنون بیشتر تلاش‌ها برای مقابله با این آسیب‌ها به شیوه‌های نادرست مانند پنهان کردن آنها از دید جامعه و استفاده از رویکردهای خیریه‌ای موقت بوده است. وی افزود که قربانیان آسیب‌های اجتماعی نتیجه مستقیم شرایط اقتصادی نابرابر و تبعیض‌آمیز هستند.

کاظمی در گفتگو با ایسنا به ارائه راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و تأکید کرد که نخستین گام برای مصون نگه‌داشتن جامعه از آسیب‌های اجتماعی، اصلاح وضعیت اقتصادی است. کاهش فقر، رفع بیکاری و حل مشکل مسکن از جمله ضروریات پیش از هر گونه برنامه‌ریزی در این زمینه است. وی تصریح کرد که رویکردهایی نظیر برخورد پلیسی، جرم‌انگاری، یا کمک‌های خیریه‌ای نمی‌توانند راه‌حلی پایدار برای این مشکلات باشند.

این جامعه‌شناس به ارائه راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و افزود: برای مصونیت جامعه از آسیب‌های اجتماعی لازم است در وهله اول وضعیت اقتصادی اصلاح شود. کاهش شکاف طبقاتی، رفع فقر و حل مسأله بیکاری و مسکن پیش نیاز هر نوع برنامه‌ریزی برای آسیب‌های اجتماعی است. به غیر از این‌ موارد هر راه حل دیگری موقتی است. نه مواجهه پلیسی، نه جرم‌انگاری، نه جمع‌آوری و نه رویکرد خیریه‌ای نمی تواند کمک واقعی به حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

این جامعه‌شناس همچنین با اشاره به تأکید اخیر بر رشد اقتصادی و توسعه به‌عنوان اهداف مهم، هشدار داد که اگر این توسعه بدون توجه به برابری و عدالت اجتماعی باشد، نمی‌تواند مشکلات فعلی را حل کند. به‌گفته وی، تنها زمانی که برابری و کاهش شکاف طبقاتی در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد، می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی امیدوار بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ