دلدادگان به صف شدند/ سمنان سوگوار اربعین حسینی

اقتصاد ایران: سمنان- مردم استان سمنان همزمان با اربعین حسینی در مراسم ویژه عزاداری به خصوص راهپیمایی نمادین اربعین دلدادگان شرکت کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آئین‌های مختلف اربعین حسینی امروز یکشنبه همزمان با دیگر نقاط کشور و جهان، با حضور مردم متدین و خداجوی استان سمنان، از مرد و زن، پیر و جوان در حال برگزاری است و سرآمد همه آنها هم راهپیمایی دلدادگان یا همان راهپیمایی نمادین جاماندگان اربعین حسینی است.

از روز گذشته هیأت‌های مذهبی استان سمنان دسته‌های عزاداری را در مساجد تکیه‌ها و برخی معابر شهرها و روستاهای استان سمنان به راه انداخته اند تا این طور، ارادت شأن به ساحت مقدس امام حسین (ع) را در روز اربعین نشان دهند.

حضور با شکوه مردم

موکب‌های مردمی و هیأت‌های مذهبی در مسیرهای راهپیمایی دلدادگان حسینی از صبح امروز ارائه خدمات به عاشقان حسینی را آغاز کرده اند و از بسیاری شهرها خبر می‌رسد حتی یک ساعت زودتر از شروع رسمی مراسم، مردم عاشق به اهل بیت (ع) و به خصوص امام حسین (ع) استان سمنان در مسیرهای از قبل تعیین شده حضور یافتند.

مراسم باشکوهی با حضور مردم سمنان از میدان امام علی (ع) به سمت مصلای سمنان در حال برگزاری است خیابان‌های اطراف مملو از جمعیت است و پلیس از امروز صبح محدودیت‌های ترافیکی را نیز لحاظ کرده تا حاضران در راهپیمایی اربعین دلدادگان حسینی بتوانند راحت تر در این منطقه حضور یابند.

موکب‌های پذیرایی از مردم آتش و اسپند و عطر چای خود را در معابر راه انداخته اند و مردم کم کم در مقابل آنها قرار می‌گیرند. چند موکب ارائه خدمات فرهنگی می‌دهد، یکی تمثال شهدایی مثل شهید سلیمانی و هنیه و تصاویر فلسطینی را نیز بین مردم پخش می‌کند تا امسال حال و هوای اربعین حسینی در سمنان متفاوت از سال قبل باشد همانطور که مردم اربعین امسال، این طور است.

در شاهرود نیز مراسم قرار است از ابتدای سه راهی ممجن تا امامزاده بسطام برگزار شود اما از ساعتی قبل مردم عاشق و متدین شهرهای شاهرود و بسطام و دیگر نقاط شهرستان شاهرود، خود را به مسیر اصلی رسانده و حتی قبل از اینکه موکب ها باز شوند، ارادت خودشان را به ساحت مقدس امام حسین (ع) نشان دادند.

دلدادگان به صف شدند/ سمنان سوگوار اربعین حسینی

حضور شاهرودی‌ها در میدان حضور

شاهرودی‌ها چهارمین سال است که در این ابعاد و حجم مراسم دلدادگان حسینی را برگزار می‌کنند و موکب‌های فرهنگی، رسانه، هنرمندان و بسیج و… احتمالاً مانند سال‌های قبل در ادامه روز برنامه‌های فرهنگی و هنری را اجرا خواهند کرد.

در مسیر شاهرود- بسطام موکب ها یک به یک چیده شده اند و مردم دلداده امام حسین (ع) با حضورشان در این مراسم، بخشی از ارادت شأن را به ساحت قدسی اباعبدالله الحسین (ع) نشان می‌دهند مردمی که امروز دل‌هایشان کربلا است و همین حضور نمادین را نیز غنیمت شمرده اند.

هیأت‌های مذهبی نیز انصافاً به خوبی پای کار اربعین دلدادگان حسینی در شاهرود و سمنان و دیگر نقاط استان سمنان آمده اند و تلاش دارند تا به خوبی جال و هوای اربعین را در شهرهای استان تداعی کنند.

حضور مردم از اقصی نقاط استان سمنان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه امروز مراسم خوبی را در شاهرود و سمنان شاهد هستیم، گفت: استقبال مردم علیرغم اینکه مراسم تازه برگزار شده به خوبی بوده و در ادامه روز نیز این استقبال بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام علیرضا قنبری با بیان اینکه به جز در سمنان و شاهرود، مراسمی در گرمسار ساعت ۹ صبح از مزار شهدا تا امامزاده اسماعیل (ع) برگزار شده است، تاکید کرد: در دامغان این مراسم از گلزار شهدای گمنام پارک دانشجو آغاز و بعد از گذر از چند مسیر به امامزادگان جعفر و محمد (ع) خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استقبال مردم در این دو شهرستان نیز خوب بوده است، افزود: در ۱۸ نقطه از استان سمنان شاهد برگزاری مراسم دلدادگان حسینی برای چندمین سال هستیم تا به نوعی مردمی که توان یا بخت حضور در کربلای معلی را نداشتند، فضای اربعین حسینی برایشان تداعی شده و بی نصیب نمانند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان از مشارکت ۳۰۰ موکب در مراسم دلدادگان حسینی در سراسر استان سمنان خبر داد و گفت: موکب‌های پذیرایی، خدمات فرهنگی، مشاوره سلامت و مذهبی، شهدا، جهاد تبیین و… در زمره موکب‌های اربعین دلدادگان حسینی است.

دلدادگان به صف شدند/ سمنان سوگوار اربعین حسینی

یک رکورد عجیب

یکی از نکات قابل توجه اربعین دلدادگان حسینی در استان سمنان و شاید کشور در بیارجمند شاهرود رقم می‌خورد محمد احمدی از فعالان مذهبی شهر بیارجمند در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این موضوع می‌گوید: طولانی‌ترین مسیر اربعین دلدادگان حسینی کشور احتمالاً متعلق به مردم بیارجمند است.

احمدی با بیان اینکه مراسم دلدادگان حسینی بیارجمند از میدان امام علی (ع) به سمت گلزار شهدای گمنام در زائرسرا برگزار می‌شود که مسیر بیش از ۴۰ کیلومتر را شامل می‌شود، بیان کرد: این شاید در کشور بی سابقه باشد که چنین مسیری را مردم راهپیمایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه این نشان دهنده ارادت مردم بیارجمند به امام حسین (ع) است، افزود: در همه مراسم مذهبی مردم بیارجمند چنین شرایطی را داشته و در اکثر مواقع پیشگام هستند تا ارادت شأن را به ائمه اطهار (ع) این گونه اعلام دارند.

استان سمنان سراسر ماتم است

در کنار مراسم اربعین حسینی دلدادگان یا همان پیاده روی نمادین اربعین در ۱۸ نقطه استان، مراسم دیگری هم در شب و روز اربعین برپا است که می‌توان به دسته‌های عزاداری و سینه زنی اشاره کرد هیأت‌های مذهبی امروز یکشنبه در معابر شهرهای استان مراسم سینه زنی برپا کرده و در مساجد نیز امروز مراسم خاص اربعین برگزار می‌شود.

یکی دیگر از مراسمی که در روز اربعین مردم استان سمنان به آن خیلی تاکید و توجه دارند، اطعام و همچنین نذری دادن است امروز دیگ‌های حلیم و شله زرد نذری در اقصی نقاط استان سمنان برپا شده تا مردم نذر خودشان را نیز ادا کنند.

امروز هر کس می‌کوشد تا به نوعی سهم خودش را از این خان عاشقی ادامه کند تا بگوید که من عاشق امام حسین (ع) هستم و در راه عاشقی هر کار که از دستم بر بیاید انجام خواهد داد. امروز مردم دلداده استان سمنان از پیر و جوان و زن و مرد، در میدان هستند تا نشان دهند این مردم چقدر عاشق امام حسین (ع) است و اگر توفیق ندارد که امروز در کربلا حضور یابد، کربلا را در استان سمنان تداعی خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ