عاشقی در نقطه صفر مرزی/ امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی

اقتصاد ایران: ارومیه - سه سال است مرز تمرچین در نقطه صفر مرزی آذربایجان غربی تجلی گاه وحدت اقوام، ادیان و مذاهب مختلف بوده و جلوه های زیبایی از عشق و دلدادگی شیفتگان امام حسین(ع) را می توان مشاهده کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سکینه اسمی: پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ نیز رو به اتمام است و کم کم راه رفته پایان به پایان می‌رسد اما آنچه در این دیار ماندگار است جلوه‌های زیبایی از دلدادگی و عشق به امام حسین (ع) به عنوان مظهر و نماد وحدت در بین مذاهب و اقوام مختلف در آذربایجان غربی به یادگار می‌ماند.

امروز نه تنها مسلمانان حتی مسیحیان، یهودیان و همه آزاد اندیشان بر این باور و دیدگاه رسیده‌اند که امام حسین (ع) تنها الگویی می‌تواند باشد که برای همه درس آزادی، برادری و برابری بدهد و بدون هیچ ملاحظه گرایشی، نجات انسانیت را صدا بزند.

پیاده روی اربعین حسینی سالهاست نماد وحدت امت اسلامی است و این مسئله در آذربایجان غربی سه سالی است که جلوه‌ای دیگر گرفته است و در سال‌های اخیر که مرز تمرچین برای پیاده روی اربعین باز شده است، شیعه، اهل سنت و حتی مسیحی‌ها نیز در خدمات دهی به زوار امام حسین (ع) مشارکت دارند.

آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی است که اهل سنت، مسیحیان ارامنه و آشوریان، این روزها بیش از هر زمان دیگری خود را در کنار شیعیان، وقف زائران اربعین کرده‌اند، مسیحیان آشوری و ارامنه آذربایجان غربی به همراه اهل سنت این استان با حضور فعال در شهرستان مرزی پیرانشهر مشغول خدمت رسانی به زوار هستند تا جلوه‌های زیبایی از وحدت، مودت و دوستی را به جهانیان مخابره کنند.

برپایی بزرگترین موکب عشایر اهل سنت به همراه موکب ارامنه و آشوریان در پایانه مرزی تمرچین جلوه زیبایی از ارادت اقلیت‌های دینی آذربایجان غربی به ابا عبد الله الحسین (ع) است آنها سال گذشته نیز به میزبانی از زائران اربعین پرداختند و مهر خود را به دلدادگان امام حسین (ع) نشان دادند و این بار نیز تجدید میثاق کرده و بار دیگر سفره مهربانی خود را برای زائران گشودند.

خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی تا ۷ شهریور در مرز تمرچین تداوم دارد

عاشقی در نقطه صفر مرزی/ امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی

عشق به امام حسین (ع) عشق به تمام زیبایی هاست، عشقی که امروز در آذربایجان غربی و در نقطه صفر مرزی در تمرچین به تجلی گاه وحدت اقوام و ادیان تبدیل شده است عشقی که سال‌های سال نسل به نسل نیز منتقل خواهد شد.

امسال در سومین سال بازگشایی مرز تمرچین به عنوان یکی از ۶ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی شاهد خدمات رسانی سنی، شیعه، ارامنه و آشوری با تمام توان به زائران خارجی از کشورهای گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و … و نیز زائرانی از جای جای ایران اسلامی بود.با وجود بازگشت زائران از مرز تمرچین، خدمات رسانی به زائران در این پایانه کماکان در هفته پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.

مرز تمرچین در نقطه صفر مرزی آذربایجان غربی به عنوان مسیر به صرفه و کوتاه برای زائران اربعین حسینی شمال غرب کشور و کشورهای همسایه در حال استقبال برای پذیرش زائران است. از این نقطه تا سامرا ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

کوتاه شدن مسیر تمرچین به سمت بغداد و سهل الوصول بودن مسیر، هزینه حداقلی حمل و نقل، آب و هوای معتدل و مسیر امن از جمله مزایای تردد زائران اربعین از طریق این مرز است.

اهل سنت محبان اهل بیت (ع) هستند

عاشقی در نقطه صفر مرزی/ امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی

امام جمعه پیرانشهر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مهر با اشاره به خدمات رسانی مردم اهل سنت پیرانشهر و استان در پایانه مرز تمرچین با تمام توان، گفت: از روز اول آغاز پیاده روی اربعین حسینی تا امروز اهل سنت در کنار اهل تشییع در مرز تمرچین استقبال خوبی از زائران دارند و اهل سنت به خوبی نشان دادند محبان اهل بیت هستند و با برداران شیعه هماهنگ هستند تا حول محور وحدت که محبت اهل بیت (ع) است کنار هم کار می‌کنند.

ماموستا محمد صالح حاجی هاشم آبادی با بیان اینکه اربعین نماد وحدت مسلمانان در جهان است، افزود: این وحدت روز به روز بیشتر شده تا آزادی قدس شریف و خشکاندن ریشه غاصبان صهیونیست نیز تداوم خواهد داشت.

و ادامه داد: حضور پرشور مسلمانان اعم از اهل تسنن و تشیع در پیاده روی اربعین اقتدار دنیای اسلام و مسلمانان را در برابر ظالمان و کافران به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد برخلاف تبلیغات منفی دشمنان برای تفرقه افکنی بین مسلمانان، آنان همچنان متحد هستند.

امام جمعه پیرانشهر اضافه کرد: در دیدگاه اهل‌سنت امام حسین (ع) نوه عزیز و نور چشم پیامبر گرامی اسلام بود و حب امام حسین و اهل بیت (ع) محور وحدت امت اسلامی است.

مسئول دفتر مرکز اسلامی پیرانشهر گفت: با توجه به این محبت اهل بیت بر همه مسلمانان واجب است و حضور ده‌ها میلیونی مردم در پیاده روی اربعین هم موجب عصبانیت و ناراحتی دشمنان اسلام می‌شود، خدمت به زوار اباعبدالله الحسین (ع) واجب و لازم است.

خدمت رسانی به زائران اربعین رسم همسایه داری است

عاشقی در نقطه صفر مرزی/ امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی

کشیش کلیسای شرق ارومیه نیز روز شنبه در بازدید از مواکب مستقر در مرز تمرچین گفت: آیات متعددی در کتاب مقدس در زمینه احترام به همسایه و شرکت در غم و شادی دیگران وجود دارد و در همین راستا برای سومین سال متوالی موکب مسیحیان، ارامنه و آشوریان در مسیر تمرچین راه اندازی شده است.

کشیش داریاووش عزیزیان افزود: زائران اربعین در مسیر زیارت کربلا خسته می‌شوند و این موکب برای تغذیه و استراحت این عزیزان راه اندازی شده است.

نماینده مسیحیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آذربایجان غربی استان رنگین کمان ادیان و اقوام است و ما نیز در کنار سایر هموطنان با همدلی زندگی می‌کنیم و بر خود لازم می‌دانیم که در تمام عرصه‌ها حضور پیدا کنیم.

شارلی انویه افزود: از زمان انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی، شیوع کرونا، جامعه مسیحیان در رویدادها حضور داشتند و در دوران کرونا پزشکان و پرستاران مسیحی مانند سایران در مداوای بیماران جدا از دین و مذهبی حضور داشتند.

نماینده مسیحیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز هم با راه اندازی این موکب که یک وظیفه است سعی کردیم ما هم در این امر خیر مشارکت داشته باشیم.

مراسم عزاداری و شاه حسین گویان در مرز تمرچین شب اربعین حسینی

همزمان با شب اربعین حسینی مراسم عزاداری و شاه حسین گویان در مرز تمرچین با حضور زائران و مسئولان مواکب مستقر در مرز تمرچین برگزار شد.

نزدیک ۱۲ هزار زائر خارجی از مرز بازرگان و تمرچین راهی کربلا شدند

عاشقی در نقطه صفر مرزی/ امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی

مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: از آغاز طرح پیاده روی اربعین حسینی تاکنون نزدیک ۱۲ هزار زائر از پایانه مرزی بازرگان وارد کشور و از مرز تمرچین راهی کربلا شدند.

ایرج آزادی در این زمینه اظهار کرد: از زمان آغاز طرح اربعین حسینی تاکنون ۱۱ هزار و ۸۳۵ نفر زائر خارجی از کشورهای همسایه از پایانه مرزی بازرگان وارد کشور شدند تا از طریق پایانه مرزی تمرچین عازم کربلای معلی شوند.

وی با اشاره به افزایش ۱۴۲ درصدی تردد زائرین اربعین کشورهای همسایه از پایانه مرزی بازرگان اظهار کرد: ملیت بیشتر زائرین خارجی به ترتیب مربوط به کشور آذربایجان با ۷ هزار و ۶۹۱ نفر، ترکیه دو هزار و ۷۲۳ نفر، گرجستان یک هزار و ۳۰۴ نفر و نخجوان ۱۱۷ نفر است.

آزادی با اشاره به اینکه امسال نیز همچون سال‌های گذشته تمامی امکانات برای رفاه زائرین اباعبدالله الحسین آماده شده است، یاد آور شد: پایانه مرزی بازرگان به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه‌های ورودی زائرین اربعین نقش بسزایی در تسهیل سفر زائرین خارجی به ایران را دارد.

روزانه ۵۰۰۰ پرس غذای گرم در مرز تمرچین توزیع می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف وامور خیریه آذربایجان غربی گفت: روزانه ۵ هزار پرس غذای گرم بین زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین توزیع می‌شود.

امدادرسانی به نزدیک ۲۰۰۰ زائر توسط هلال احمر آذربایجان غربی

عاشقی در نقطه صفر مرزی/ امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی از امدادرسانی به نزدیک دو هزار زائر اربعین حسینی توسط هلال احمر استان خبر داد.

حمید محبوبی در خصوص پوشش امدادی اربعین حسینی در آذربایجان غربی گفت: از زمان آغاز اجرای طرح پیاده روی اربعین حسینی ۵۶ پایگاه موقت، سیار امداد و نجات در مرزهای مرتبط به تردد زائران اربعین حسینی مستقر شده‌اند از این تعداد ۳۵ پایگاه امداد و نجات موقت و سیار، ۲۰ مرکز پاسخگویی اضطراری و یک پست پایگاه بین المللی امداد و نجات در استان اربیل عراق است.

حمید محبوبی مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی مجموع خدمات امدادی به زائران توسط هلال احمر آذربایجان غربی را طی ۱۶ روز اجرای طرح پیاده روی اربعین حسینی تا پایان روز اول شهریورماه یک هزار و ۹۷۲ نفر اعلام کرد و افزود: این خدمات شامل خدمات سلامت محور (تست قند خون و فشار خون) به یک هزار و ۸۳۷ نفر است.

ادامه گفت و گو را اینجا بخوانید.

جابجایی زائران اربعین توسط سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری ارومیه

هم اکنون سازمان حمل و نقل بار مسافر شهرداری ارومیه در مرز تمرچین در حال جابجایی زائران بازگشتی اربعین است.

تردد زائران از مرز تمرچین به بیش از ۹۰ هزار نفر رسید

عاشقی در نقطه صفر مرزی/ امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی

مدیرکل راهداری آذربایجان غربی گفت: از آغاز اعزام زائران، تاکنون بیش از ۹۰ هزار زائر از مرز تمرچین عازم کربلای معلی شده اند.

ایرج دست نشان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از زمان آغاز پذیرش زائران اربعین تاکنون، بیش از ۹۰ هزار نفر از عاشقان حضرت اباعبدالله از مرز تمرچین به سوی کربلا و نجف راهی شده‌اند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از ماه‌های قبل تمامی زیرساخت‌ها لازم برای سفر ایمن زائرین اربعین فراهم شده است، اظهار کرد: تاکنون هیچ گونه مشکلی در تأمین ناوگان مورد نیاز به وجود نیامده و جامعه راهداری و حمل و نقل استان با جدیت در این مسیر مشغول خدمات رسانی هستند.

روزانه ۲۵۰۰ نفر زائر در موکب اهل سنت مرز تمرچین پذیرایی می‌شوند

مسئول موکب مردمی اهل سنت در مرز تمرچین گفت: روزانه علاوه بر اسکان بیش از دو هزار و ۵۰۰ زائر در این موکب پذیرایی می‌شوند.

مرز تمرچین یک کریدور فرهنگی از قفقاز تا آذربایجان غربی ایجاد کرده است

عاشقی در نقطه صفر مرزی/ امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی

استاندار آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار مهر به نقش مرز تمرچین در ایجاد یک کریدور فرهنگی در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: این کریدور یک پیوند فرهنگی بین قفقاز تا آذربایجان غربی و مرز تمرچین و اقلیم کردستان عراق تا بغداد و کربلا ایجاد کرده است.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه مرز تمرچین پیرانشهر یکی از امن‌ترین مرزها برای تردد زائران اربعین است، گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران و امنیت پایدار امروز آذربایجان غربی را مدیون ایثار و جانفشانی رزمندگان و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی هستیم.

وی به نقش مرز تمرچین در ایجاد یک کریدور فرهنگی در منطقه نیز اشاره کرد و افزود: این کریدور یک پیوند فرهنگی بین قفقاز تا آذربایجان غربی و مرز تمرچین و اقلیم کردستان عراق تا بغداد و کربلا ایجاد کرده است.

معتمدیان همچنین با اشاره به نقش بازگشایی مرز تمرچین در افزایش انسجام و همدلی در منطقه، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مرز تمرچین، حضور و برپایی مواکب توسط اقلیت‌های دینی و مذاهب مختلف جهت خدمت‌رسانی به زائران امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به برکات اقتصادی اربعین حسینی برای استان، افزود: سالانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات از مرز تمرچین به اقلیم کردستان عراق داشته و اربعین حسینی تکمیل زیرساخت‌های منطقه و مسیرهای منتهی به این مرز و توسعه اقتصادی آذربایجان غربی را به ارمغان آورده است.

اجرای پویش «غزه تکرار کربلا» توسط کتابخانه حسینی در مرز تمرچین

معاون امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی از اجرای پویش «غزه تا کربلا» توسط موکب کتابخانه حسینی این اداره کل در مرز تمرچین خبر داد.

سمیه رحمانپور در گفت و گو با خبرنگار مهر با تشریح فعالیت‌های کتابخانه حسینی در مرز تمرچین اظهار کرد: در این موکب که از ۲۵ مرداد تا ۴ شهریور به منظور پاسداشت و ترویج آئین بزرگ پیاده‌روی اربعین، خدمت رسانی فرهنگی، توجه به نیازهای مطالعاتی زائران و محقق ساختن شور و شعور حسینی دایر شده است برنامه‌های فرهنگی ترویجی کتاب محور با محوریت اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) و قرآن کریم با شعار "کتاب آزادگان حسین (ع) " ویژه تمامی گروه‌های سنی اجرا شده و در کنار خدمات عمومی سایر موکب‌ها، به ارائه خدمات فرهنگی به زائران خواهد پرداخت.

وی اجرای پویش «غزه تکرار کربلا» و اهدای پرچم فلسطین به صورت نمادین با هشتگ #غزه-تکرار کربلا به زائران خبر داد و گفت: طرح بیعت با شهدا، پویش "اذان به وقت کربلا و اذان‌گویی توسط زائران در موکب به وقت اذان ظهر و مغرب، ساخت پرچم در سه طرح یا حسین، یا زینب (س) و یا مهدی (عج) توسط کودکان و نوجوانان با مهر بر روی پارچه، انجام دست‌های اربعینی در موکب شامل ساخت دستمال اشک با عنایت به فضیلت گریستن بر مصائب اهل بیت (ع) و ساخت ریسه با استفاده از نام و ذکر اهل بیت (ع) از جمله برنامه‌هایی است که در موکب کتابخانه های عمومی استان برگزار می‌شود.

مرز تمرچین در نقطه صفر مرزی آذربایجان غربی به عنوان مسیر به صرفه و کوتاه برای زائران اربعین حسینی شمال غرب کشور و کشورهای همسایه در حال استقبال برای پذیرش زائران است.

امسال نیز اربعین از راه رسید و مردم آذربایجان غربی از هر قوم و مذهبی با تمام توان میزان زائران اربعین حسینی بودند و پیش بینی می‌شود با گذشت زمان در سال‌های آینده این مرز بیش از امسال میزبان زائران عشق و حقیقت یعنی زائران امام حسین (ع) و یاران با وفایش باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ