اصلاح‌طلبان رابطه جناحی خود را با دولت مشخص کنند

اقتصاد ایران: یک فعال سیاسی اصولگرا با طرح این موضوع که اصلاح‌طلبان رابطه جناحی و سیاسی خود را با دولت چهاردهم مشخص کنند، گفت: آن‌ها مدعی هستند دولت پزشکیان را روی کار آورند،اما در سهم‌خواهی ناکام ماندند.

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، رفتار اصلاح طلبان در جریان انتخابات تا آغاز به کار دولت چهاردهم را بررسی کرد و گفت: در چند ماه اخیر اتفاقات بسیار مهم در کشور از نظر جناح‌های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا رخ داد و کمتر به تحولات ماه‌های اخیر از این منظر توجه شد و لازم است یک بار دیگر با دقت از دوره‌ای که افرادی اعلام کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشتند و همین‌طور حمایت‌هایی که از برخی از آن‌ها صورت گرفت، توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بررسی تحولات دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: تحولات سیاسی را می‌توان از ابعاد مختلف مورد توجه قرار داد اما در این مجال می‌خواهم صرفاً به جناح‌های سیاسی کشور آن هم با محوریت دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا توجه کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا رفتار فعالان حزبی و سیاسی کشورمان را در مقاطع مختلف رقابت‌های انتخاباتی، پیروزی در انتخابات و مرحله معرفی وزرا قابل بازبینی دانست و گفت: رفتار جناح‌های سیاسی ما چه اصولگرا و چه اصلاح طلب نسبت به تعیین کابینه و به اصطلاح دقیق‌تر سهم خواهی در کابینه، همچنین نوع مواجهه شخص رئیس جمهور قابل ارزیابی است. از همه این‌ها مهم‌تر، رأی اعتمادی است که رئیس جمهور به صورت کامل برای وزرای پیشنهادی خود از مجلس اخذ کرد و می‌توان جبهه‌های سیاسی ایران را از منظر توسعه یافتگی سیاسی در بوته نقد گذاشت که آن‌ها نسبت به تحولات اجتماعی و سیاسی کشور چه کنشگری از خود نشان دادند. آیا رفتارشان در مسیر توسعه یافتگی یا در سطح نازل یافته و حضیض بود؟ می‌توان رفتار هر دو جناح را بازنگری کرد.

ایمانی با اشاره به اینکه جریان اصلاح طلب پس از شکست از حمایت از شخص روحانی و روی کار آمدن دولت مردمی شهید رئیسی که کاملاً از صحنه قدرت کنار گذاشته شده بودند، ادامه داد: اصلاح طلبان می‌دانستند پزشکیان سنخیت چندانی با جریان اصلاح طلبی ندارد. من بارها در مصاحبه‌هایم اعلام کردم که پزشکیان با تعاریف موجود، یک اصولگرا به حساب می‌آید. او به این حکومت و چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران، بنیانگذار نظام و رهبر آن اعتقاد دارد و به طور رسمی هم اعلام کرد که من یک اصولگرای معتدل هستم. اصلاح طلبان یا این موضوع را ندیدند، یا نخواستند که ببینند.

پزشکیان گفته بود اصلاح‌طلبان خودشان آمدند

ایمانی با یادآوری اینکه اصلاح طلبان تلاش کردند از پزشکیان آن چیزی را که می‌خواستند ببینند، گفت: پزشکیان در رابطه با این موضوع که چرا این افراد در کنار او هستند، سکوت کرد. قبل از انتخابات او این تعبیر را به کار برد که خودشان آمده‌اند؛ نگفت که من آن‌ها را دعوت کرده‌ام یا تیپ فکری من با آن‌ها هماهنگ است. فقط گفت خودشان آمده‌اند و این تعبیر سخیفی است اما اصلاح طلبان نخواستند که این‌ها را ببینند.

این فعال سیاسی اصولگرا رفتار رئیس جمهور را در دوران انتخابات یادآور شد و افزود: پزشکیان در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مرتب به آیات قرآن استناد می‌کرد و برنامه‌های خود را منطبق با سیاست‌های اعلامی رهبری اعلام می‌کرد و همین‌طور بسیار به نهج‌البلاغه اشاره می‌کرد، در حالی که در کلام هیچ کدام یک از کاندیداهای اصولگرا این میزان به رهبری استناد نمی‌شد و او اصول‌گرایانه‌تر از سایر نامزدها عمل کرد. هر چند که برخی از کاندیداها این مواضع خود را در دوران تبلیغات پنهان می‌کنند تا موجب ریزش رأی آن‌ها نشود و پزشکیان از این موضوع ابایی نداشت.

پزشکیان از فشارهای اصلاح‌طلبان برای اهداف بزرگی گذشت

ایمانی با طرح این موضوع که اصلاح طلبان رفتارهای اصول‌گرایانه پزشکیان را در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نادیده گرفتند تا در زمان تعیین کابینه سهم خواهی کنند، تصریح کرد: آن‌ها توسط ظریف کمیته راهبری تشکیل دادند تا اعضای کابینه را انتخاب کنند و خروجی آن این بود که پزشکیان بیش از نیمی از این اسامی را از اساس نپذیرفت و مابقی را هم بنا بر اذعان خود ظریف پیشنهادهای سوم و چهارم به بعد بودند. این معنای بی‌توجهی یا توجه بسیار کم پزشکیان به پیشنهاد اصلاح طلب‌ها بود.

این فعال سیاسی اصولگرا با یادآوری اینکه اصلاح طلبان در سهم‌خواهی از رئیس جمهور برای حضور در دولت به فشارهای بالایی متوسل شده بودند پرداخت و گفت: آنقدر این آش شور شد که صدای خود اصلاح طلبان هم بلند شد که تا چقدر به رئیس جمهور فشار وارد می‌کنید و اولین برخورد با استعفای بسیار زشت ظریف رخ داد. علی رغم آن‌که می‌گفتند این حق رئیس جمهور است که اعضای کابینه خود را انتخاب کند، اما هیچ‌گاه این حق رئیس جمهور را نپذیرفتند. این استعفا هم خطاب به مردم بود و نه به شخص رئیس جمهور و این یک برخورد بی‌ادبانه است و پزشکیان که هدف بزرگ‌تری داشت، روی این موارد توقف نکرد و از آن‌ها عبور کرد.

سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان صدای خودشان را هم درآورد

ایمانی ضمن مرور واکنش اصلاح طلبان در جریان انتخابات که به طور کامل و مطلق از شخص مسعود پزشکیان حمایت کرده بودند و در کنار قرار دادن واکنش‌های آن‌ها پس از ارسال لیست وزرای پیشنهادی به مجلس، بیان کرد: اصلاح طلبان آنقدر جدی از پزشکیان حمایت کردند که به مثابه حمایتی بود که از خاتمی در سال ۷۶ داشتند و حتی این نوع حمایت را از روحانی نداشتند، اما به محض اینکه پزشکیان خواست کابینه خود را معرفی کند، سهم‌خواهی‌ها و برخورد آن‌ها شروع شد؛ به نحوی که صدای خودشان هم درآمد که این میزان سهم خواهی از رئیس جمهور درست نیست و این برای چهره اصلاح طلبان مناسب نبود.

وی با یادآوری اینکه ظریف متوجه بازخورد رفتار خود شده بود، ادامه داد: ظریف اعلام کرد که من به رئیس جمهور وفادارم اما در عمل مانند اصلاح طلبان با شخص رئیس جمهور برخورد کردند و نباید به این حرف‌ها اعتنا کنیم. آن‌هایی که به تعبیر خودشان پزشکیان را سر کار آورده‌اند یا واقعاً او را نشناخته بودند و تلاش کردند نهایت استفاده را از او ببرند اما پزشکان با زیرکی کابینه‌ای را که خود تشخیص می‌داد، معرفی کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با طرح این موضوع که فشار زیادی روی شخص رئیس جمهور برای معرفی اعضای کابینه وجود داشت، گفت: همه می‌دانند که فشار بسیاری روی پزشکیان بود. از انتخاب معاون اول گرفته تا سایر اعضای کابینه و ما می‌دانیم که پزشکان یک تنه زیر بار این فشارها نرفت و جریان منتقد پزشکیان به او از نظر سیاسی فشار وارد نکرد و این فشارها صرفاً از طرف اصلاح طلبان اتفاق افتاد و کابینه پزشکیان با استقبال رهبری نظام مواجه شد.

آیا اصلاح‌طلبان دولت پزشکیان را متعلق به جریان خود می‌دانند؟

ایمانی استقبال مجلس اصولگرا از کابینه مسعود پزشکیان را جزو اتفاق‌های نادر تاریخ سیاسی ایران معرفی کرد و ادامه داد: اکثر کابینه با رای‌های بالای ۲۰۰ رأی توانستند رأی اعتماد بگیرند. از منظر جناحی واقعاً این انتخابات آزمون بدی برای جریان اصلاح طلب کشور بود و آن‌ها هنوز تکلیف خود را با دولت مشخص نکرده‌اند که آیا جریان اصلاح طلبان این دولت را اصلاح طلب می‌دانند؟ در ذیل توسعه یافتگی سیاسی بسیار مهم است که جریان‌های سیاسی کشور یک دولت را منتسب به خود بدانند یا نه؟

وی در همین رابطه عنوان کرد: به طور مثال، آیا جریان اصولگرای ایران دولت احمدی نژاد را می‌پذیرد یا می‌خواهد از زیر آن شانه خالی کند؟ آیا اصلاح طلبان دولت روحانی را می‌پذیرند یا اصولگراها مسئولیت دولت مرحوم رئیسی را می‌پذیرند؟ حالا رئیس جمهور فعلی با حمایت کامل اصلاح طلبان روی کار آمده است. آیا آن‌ها ۴ سال آینده مسئولیت این دولت را می‌پذیرند؟ اصلاح طلبان باید این را اعلام کنند که این دولت اصلاح طلبان است یا خیر و این شرافت سیاسی بیشتری دارد نسبت به آنکه سکوت بکنند به هر حال خودشان می‌گویند که رئیس جمهور با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه مسئولیت دولت‌های احمدی نژاد و رئیسی بر گردن اصولگرایان است، یادآور شد: اصلاح طلبان هم باید اعلام کنند که این دولت را از آن خود می‌دانند یا نه و من به عنوان یک کارشناس سیاسی ۴ سال آینده در رابطه با کارنامه دولت و جناح اصلاح طلب چه تحلیلی انجام دهم، اصلاح طلبان باید در این رابطه تکلیف خود را مشخص کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ