لرستان قطب باستان‌شناسی غرب آسیا

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - رئیس‌کل موزه ملی ایران لرستان را قطب باستان‌شناسی در غرب آسیا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، جبرئیل نوکنده در سخنانی با اشاره به قدمت ۱۰۰ هزارساله مردم لرستان از دوران پارینه‌سنگی تاکنون، اظهار داشت: دره خرم‌آباد توسط باستان‌شناسان بین‌المللی کاوش شده و قدمت آن از نظر علمی ثابت شده است.

وی اضافه کرد: جهان باستان‌شناسی، خرم‌آباد را باتوجه‌به تاریخ و میراث بشر و بر اساس قدمت و دیرینه تاریخی آن به‌خوبی می‌شناسد.

رئیس‌کل موزه ملی ایران با اشاره به وجود آثار تاریخی کشف شده در دره خرم‌آباد و جای‌جای لرستان، افزود: در موزه ملی ایران و بسیاری از موزه‌های پرمخاطب جهان، اشیای لرستان در میان اشیای پربازدید قرار داشته و برای همه علاقه‌مندان موردتوجه و خاص است.

نوکنده در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ شیء تاریخی در موزه قلعه فلک‌الافلاک، بیان داشت: ۸۰ قلم آثار موزه ملی برای بهبود موزه خرم‌آباد به این مجموعه تاریخی انتقال دائمی شد و این اشیای حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسان صاحب‌نام ایران و جهان بوده‌اند.

وی لرستان را قطب باستان‌شناسی در غرب آسیا دانست و گفت: لرستان با قدمت و تاریخ کهن خود توانسته است نام باستان‌شناسی را در جای‌جای جهان به نمایش بگذار و من نیز در مقطع دکترا در کشور آلمان توسط استاد سوزان پلاک ۲ واحد باستان‌شناسی لرستان را گذرانده‌ام.

رئیس‌کل موزه ملی ایران، ادامه داد: حدود پنج هزار اثر لرستان در موزه ملی ایران وجود دارد که همیشه در میان پربازدیدهای این موزه قرار داشته‌اند.

نوکنده، گفت: ۸۳۷ موزه در کشور وجود دارد که حدود ۲۷۰ موزه تحت‌نظر وزارت میراث است و مابقی تحت پوشش نهادهای فرهنگی دیگر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ