رقابت شرکت‌های چینی برای پیشی‌گرفتن از تسلا در عرضه ربات‌های انسان‌نما

اقتصاد ایران: شرکت‌های چینی به‌دنبال عرضه ربات‌های انسان‌نمای پیشرفته، برای پیشی‌گرفتن از تسلا هستند.

بنابر گزارش رویترز، در کنفرانس جهانی رباتیک که اخیراً در پکن برگزار شد، بیش از دو دوجین شرکت چینی ربات‌های انسان‌نمایی را به‌نمایش گذاشتند که برای کار در کارخانه‌ها و انبارها طراحی شده‌اند. علاوه‌براین، در این نمایشگاه شرکت‌های زیادی قطعات موردنیاز برای ساخت این ربات‌ها را عرضه می‌کردند.

ربات‌های انسان‌نما که در این کنفرانس معرفی شدند، توانایی انجام وظایف مختلفی را ‌به‌نمایش می‌گذارند که معمولاً انسان‌ها انجام می‌دهند. این وظایف شامل جابه‌جایی کالاها و مونتاژ قطعات و حتی انجام کارهای دقیق و حساس می‌شود. هدف اصلی این ربات‌ها افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های نیروی کار است.

یکی از شرکت‌های برجسته در این زمینه، شرکت «UBTECH» است که ربات‌های خود را با قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند تشخیص چهره و پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین به‌نمایش گذاشت. این ربات‌ها به‌لطف هوش مصنوعی پیشرفته، می‌توانند با انسان‌ها تعامل کنند.

یک مرد درحال تماشای چند ربات انسان نما
Reuters

از دلایل پیشرفت سریع شرکت‌های چینی در صنعت رباتیک مخصوصاً تولید ربات‌های انسان‌نما، می‌توان به حمایت دولت و رقابت شدید بین شرکت‌های مختلف در این کشور و زنجیره‌ی تأمین قوی اشاره کرد. این تلاش‌ها با سیاست‌های شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، مبنی‌بر توسعه‌ی نیروهای تولیدی جدید در فناوری همسو است. برای این منظور، شهر‌های پکن و شانگهای هرکدام به‌طور جداگانه صندوق ۱٫۴ میلیارد دلاری برای حمایت از صنعت رباتیک، مخصوصاً ربات‌های انسان‌نما، راه‌اندازی کرده‌اند.

وقتی تسلا در سال ۲۰۱۹ کارخانه‌ی خود را در شانگهای افتتاح کرد، مقام‌های چینی انتظار داشتند که این شرکت پیشرو در‌زمینه‌ی تولید خودرو برقی، اثر ماهی کپور را بر صنعت این کشور را داشته باشد. اثر ماهی کپور به شرایطی اطلاق می‌شود که دولت چین به کسب‌و‌کار بزرگ خارجی اجازه فعالیت در خاک این کشور را می‌دهند. همین عامل باعث می‌شود که کسب‌و‌کارهای مشابه چینی برای حفظ بازار خود، دست‌ به نوآوری در صنعت بزنند و  سریع‌تر و باکیفیت‌تر از قبل عمل کنند.

مقالات مرتبط
  • ربات انسان‌نمای تسلا در کارخانه مشغول به کار شد [تماشا کنید]
  • ربات پیشرفته «فیگور ۰۲» با توانایی مکالمه انسان‌گونه معرفی شد

تسلا نیز ربات اپتیموس خود را به این نمایشگاه آورده بود. هرچند در این نمایشگاه ربات‌های انسان‌نمای چینی وجود داشت که از ربات اپتیموس پیشرفته‌تر بودند و کارای پیچیده‌تری انجام می‌دادند، غرفه‌ی ربات انسان‌نمای تسلا همچنان یکی از غرفه‌های محبوب‌ و شلوغ‌ بود و افراد زیادی برای گرفتن عکس از آن، صف کشیده بودند.

رقابت بین شرکت‌های چینی و تسلا در‌زمینه‌ی رباتیک انسان‌نما نشان‌دهنده‌ی اهمیت روزافزون این فناوری در آینده‌ی صنعت است. باتوجه‌‌به پیشرفت‌های سریع در‌زمینه‌ی هوش مصنوعی و رباتیک، انتظار می‌رود که ربات‌های انسان‌نما به‌زودی به بخش‌های مختلف صنعت وارد شوند و نقش مهمی در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها ایفا کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ