نشست قاهره درهاله‌ای ازابهام/آیاسنواربه اشغال فیلادلفیاتن می‌دهد؟

اقتصاد ایران: نشست قاهره فردا در شرایطی برگزار می‌شود که نتانیاهو با تغییرات جزئی در مذاکرات موافقت کرده، اما مسئله اساسی این است که آیا سنوار با حضور نظامی ولو جزئی اشغالگران در گذرگاه‌ها موافقت می‌کند؟!

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست قاهره فردا (یکشنبه) در شرایطی دستورکار خود برای ادامه مذاکرات آتش بس میان تل آویو و حماس شروع خواهد کرد که با تکاپوی کاخ سفید، «اسرائیل» به تغییراتی در سند آتش بس و جزئیات مبادله اسرا تن در داده است.

در شرایطی که همه نگاه‌ها به نتایج نشست فردا درباره مذاکرات آتش بس در قاهره دوخته شده، آنچه تا اکنون جسته و گریخته از خروجی رسانه‌های نزدیک به میانجی‌گران آتش بس غزه منتشرشده، تل آویو برخلاف رویه پیشین خود انعطاف نشان داده و رهبران حماس نیز کماکان به توافقی که در دوم ژوئیه تصویب شد و مبتنی بر پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و قطعنامه شورای امنیت بود، اصرار دارد.

در همین ارتباط، وبگاه لبنانی «الاخبار» رسانه نزدیک به مقاومت اسلامی لبنان روز شنبه گزارش داد که آنچه از فحوای گزارش‌های صادره در محافل رسانه‌ای صهیونیستی درباره نتایج آتی نشست قاهره منتشرشده، نشان می‌دهد که همچنان گزارش یکدست و متقنی از رایزنی صهیونیست‌ها، مصری‌ها و آمریکایی‌ها در دسترس نیست، اما آنچه مسلم است این است که میانجی‌گران آمریکایی مسأله محور «فیلادلفیا» و گذرگاه رفح را باردیگر برخلاف خواست تل آویو بر سر میز مذاکرات آتی گنجانده‌اند.

انعطاف نتانیاهو بر سر آتش بس تا چه حد جدی است؟

به گزارش الاخبار، پیشتر، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای هرگونه عقب نشینی نظامیان اسرائیلی از محور فیلادلفیا و جایگزینی با «نیروهای بین المللی» در گذرگاه مرزی در جنوب غزه با مصر را طبق طرح پیشنهادی رد کرده بود، اما با تلاش میانجی‌گران و ادامه رایزنی‌ها و فشار کاخ سفید، هیأت مذاکره کننده اسرائیلی با اعلام تغییراتی در سند آتش بس پیشنهادی جو بایدن اکنون وارد قاهره شده‌اند.

طبق این گزارش، اشغالگران در سند آتش بس جدید در مرحله نخست توافق آتش بس با تغییرات جزئی در استقرار احتمالی ارتش اشغالگران با کاهش نیروها در محور فیلادلفیا همجوار با مصر موافقت کرده‌اند.

همچنین، اشغالگران طبق سند جدید پیشنهادی خود، اجرای آتش بس را منوط بر حضور هیأتی نظارت کننده از سوی اتحادیه اروپا برای بازگشایی گذرگاه رفح در جنوب غزه و عقب نشینی تدریجی ارتش «اسرائیل» از گذرگاه کرده‌اند.

گزارش آکسیوس از بیم‌ها و امیدها برای آتش بس بر سر محور فیلادلفیا

از سوی دیگر، وبگاه خبری آمریکایی آکسیوس گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اشغالگران خواسته که «ارتش اسرائیل از بخشی مناطق مرزی میان مصر و غزه عقب نشینی کند» وطبق شنیده‌ها از محافل عبری «نتانیاهو صرفاً با تغییری جزئی در آرایش نظامی ارتش آن هم با جابه‌جایی صدها متری یک موضع نظامی موافقت کرده که به زعم محافل صهیونیستی، این امتیاز کوچک برای متقاعد کردن حماس برای پذیرش آتش بس کافی نخواهد بود.»

به نوشته نشریه لبنانی الاخبار، با این اوصاف، محافل عبری و آمریکایی در تلاش هستند تغییرات جزئی تل آویو برای آتش بس را به عنوان «امتیاز» و عقب نشینی مهمی در پیشبرد مذاکرات در فضایی مثبت نشان دهند، اما کانال ۱۲ عبری در گزارشی نقاط مهمی از زوایای آن پرده برداشت.

رسانه عبری: همه نگاه‌ها به رهبر جدید حماس دوخته شده / «سنوار» به حضور ارتش در گذرگاه‌ها تن خواهد داد؟!

به گزارش کانال ۱۲ عبری، انعطاف تل آویو در واقع «همگرایی موجود میان اسرائیل و مصر بوده و ارتباطی میان مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و حماس نداشته» و این پرسش را مطرح کرده که «آیا سنوار با حضور نظامی ارتش اسرائیل حتی با نفرات محدود در محور فیلادلفیا موافقت خواهد کرد؟!» که به نوشته الاخبار، این پرسش اساسی است که اکنون همه نگاه‌ها منتظر هستند تا ببینند که آیا هیأت مذاکره کننده حماس طی ساعات آینده هنگام ارائه جزئیات طرح پیشنهادی اصلاح شده تل آویو از سوی مصری‌ها چگونه به آن پاسخ خواهد داد.

معاریو: جزئیات آتش بس مهم نیست / مسئله حکمرانی بر غزه پساجنگ است

از سوی دیگر، «موشیه إلعاد»، کارشناس نظامی روزنامه معاریو در گزارشی تأمل برانگیز در آستانه نشست قاهره نوشت: «معضل کنونی در مذاکرات آتش بس ارتباطی به بندهای جنجالی همچون محور فیلادلفیا، گذرگاه رفح و محور نتساریم یا شمار نفرات مبادله اسرا از دو طرف ارتباطی ندارد، بلکه مسئله جدی‌تر این است که در پساجنگ، چه کسی بر غزه حکمرانی خواهد کرد.»

گفتنی است که نشست قاهره روز یکشنبه با حضور هیأت‌های مذاکره کننده از «اسرائیل» و میانجی‌گران قطری، مصری و آمریکایی در قاهره برگزار خواهد شد و هیأت مذاکره کننده حماس نیز اعلام کرده که کماکان در نشست قاهره شرکت نخواهد کرد و کماکان به توافقی که در دوم ژوئیه تصویب شد و مبتنی بر پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و قطعنامه شورای امنیت بود، پایبند است.

مقامات تل آویو علی رغم مخالفت دولت مصر و جنبش حماس، همچنان بر کنترل کریدور فیلادلفیا تاکید می‌کنند. با حضور نظامیان این رژیم، گذرگاه رفح، تنها مسیری که غزه را با جهان خارج مرتبط می‌کند تحت اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و این رژیم می‌تواند به مانند آنچه اکنون انجام می‌دهد هر زمان که خواست ورود اقلام بشردوستانه به این باریکه را متوقف کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ