دانشگاهیان جهان با روشنگری شیشه عمر اسراییل را بشکنند

اقتصاد ایران: مشاور فرمانده کل سپاه گفت: روشنگری دانشجویان در دانشگاه‌های دنیا می‌تواند گنبد آهنین جهل و جابجایی جلاد با شهید را به کلی ویران کند و شیشه عمر صهیونیستها را بشکند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر در نشست بین‌المللی «اربعین و جامعه مهدوی» که با حضور اندیشمندان و اساتیدی از دانشگاه‌های کربلای عراق و آزاد اسلامی ایران در کربلای معلی برگزار شد، بحث خود را با موضوع « ظرفیت‌های اربعین برای تحقق جامعه مهدوی» آغاز کرد و گفت: غدیر امتداد بعثت است، عاشورا امتداد غدیر و تحقق جامعه مهدوی در امتداد عاشورا رقم خواهد خورد و اربعین راهی است که عاشورا را به عصر ظهور متصل می‌کند و در افق «حبّ الحسین یَجمعُنا» چشمان بشریت را به طلوع خورشید ولایت عظمی روشن می‌کند. دوران ظهور نیز دوران پایان‌بخشی به «ظلم» و برنشاندن «عدالت» به جای آن است.

وی با اشاره به اینکه تاریخ گواه است که خطرناک‌ترین و در عین حال زیانبارترین ظلمی که گریبان بشر را در دوران مختلف گرفته است ظلم «جهل» است، گفت: ریشه همه ناامنی‌ها، عقب‌ماندگی‌ها، دشمنی‌ها و ستیزه‌جویی‌‌ها در ظلم و جهل دارد، اگر چه در طول تاریخ، طواغیت و ظالمان دوست می‌داشتند بشر در چنبره «جاهلیت» گرفتار شود، اما این انبیا و اولیای الهی بوده‌اند که با ظلم «جهل» و با ظلمت «جاهلیت» در اشکال گوناگون آن در افتاده‌اند و تلاش کرده‌اند با نور وحی سایه عدالت را بر سر بشریت بیفکنند و با آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی او را در جایگاه خلیفه‌اللهی بنشانند و تاج اشرف مخلوقات بودن را بر سرش بنشانند و او را طبق منطق عدالت در جایگاه واقعی‌اش قرار دهند. این عدالت که سخت با عقلانیت و معنویت در هم آمیخته است، راه رهایی بشر از گمراهی جهالت و تحیر ضلالت است که در زیارت اربعین به آن گواهی داده می‌شود؛ «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ».

این استاد دانشگاه افزود: انسان رها شده از ظلم «جهل» و ظلمت «جاهلیت»، قدرت تشخیص حق و باطل را پیدا می‌کند و درمی‌یابد که در مقابل مجاهدت‌های اولیای حق چگونه جبهه باطل صف‌آرایی می‌کند و به چه حربه‌هایی برای مقابله با جریان امامت حق و عدل چه در گذشته و چه در دورانی که بشر خود را برای درک دوران ظهور آماده می‌کند، متوسل می‌شود. اربعین به ما می‌آموزد  و نشان می‌دهد که دشمنان جامعه مهدوی کیانند و نوک تیز حمله آنها کجاست. در زیارت اربعین می‌خوانیم: وَقَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا، وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنى، وَشَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ، وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّى فِی هَوَاهُ، وَأَسْخَطَكَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّكَ وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِكَ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ، وَحَمَلَةَ الْأَوْزارِ، الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ؛ یعنی درحالی‌که بر ضدّ او به کمک هم برخاستند، کسانی که دنیا مغرورشان کرد و بهره واقعی خود را به فرومایه‌تر و پست‌تر چیز فروختند و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هوای نفس انداختند، تو را و پیامبرت را به خشم آوردند و اطاعت کردند از میان بندگانت، اهل شکاف‌افکنی و نفاق و بارکشان گناهان سنگین و سزاواران آتش را.

مقدم‌فر با تصریح بر اینکه اربعین به ما می‌آموزد باید در برابر این جبهه ایستادگی کرد و هزینه‌های آن را نیز پرداخت، با اشاره به فراز دیگری از زیارتنامه اربعین گفت: در فراز دیگری از زیارت اربعین می‌خوانیم «فَجاهَدَهُمْ فِیكَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِكَ فِی طَاعَتِكَ دَمُهُ وَاسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ؛ پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد کرد تا در طاعت تو خونش ریخته شد و حریمش مباح گشت.» از همه مهم‌تر، اربعین به ما می‌آموزاند باید مرزهای خود با جبهه باطل را پر رنگ کرد و از آنها برائت جست و خود را هم سرنوشت با آنها نکرد که سرنوشت نهایی آنها جز عذاب الهی چیزی نیست، آنجا که فرمود «اللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً؛ خدایا آنان را لعنت کن لعنتی سنگین و عذابشان کن عذابی دردناک.»

وی با اشاره به موضوع غزه گفت: امروز جامعه جهانی در قضیه غزه در آزمون بزرگی قرار دارد؛ از یک سو مردمی هستند که با سلاح صبر، ایمان و بصیرت مشغول مجاهدت هستند و هزینه‌های آن را با تقدیم بیش از چهل هزار شهید داده و می‌دهند و از سوی دیگر ملت‌های مسلمان، دولت‌های اسلامی و بلکه همه جامعه جهانی و ملت‌ها قرار دارند که باید با ظالمان و جنایت‌کاران مرزبندی کرده و از حق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین و مردم زجر کشیده غزه دفاع کنند؛ این نشان می‌دهد درس‌های اربعین تا زمان ظهور آموختنی و به کارگرفتنی است. اگر ادعا می‌شود دستیابی به جامعه مهدوی از منزلگاه اربعین در مسیر امتداد عاشورای حسینی تا قیام مهدی موعود می‌گذرد، به همین دلیل است. بنابراین باید از اربعین آموخت و درس‌های آن را در گوش جان بشر امروز که گرفتار آگاهی‌های کاذب و در اسارت سلطه رسانه‌ای ظلم جهانی و جاهلیت مدرن است، زمزمه کرد.

مقدم‌فر در تشریح برخی از درس‌های اربعین در مقابله با ظلم و استبداد جهانی گفت: برخی از این درس‌ها عبارتند از اینکه جامعه مهدوی جامعه‌ای متکی به ایمان و یاری مؤمنان است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مهم‌ترین سرمایه امام زمان علیه السلام برای برپایی جامعه مهدوی تکیه به ایمان مردم و آحاد مردم مؤمن است و اربعین و زیارت اربعین یعنی تلاش و کوشش و مجاهدت برای تجدید عهد با امام حسین علیه‌السلام در رهنمودهای بزرگان دین، «نشانه مومن» معرفی شده است. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد اربعین آمادگاه اهل ایمان برای ایفای نقش تاریخی خود در یاری امام زمان علیه السلام برای برپایی حکومت عدل جهانی و نیل به جامعه مهدوی است.
این استاد دانشگاه در توضیح دومین گزاره از درس‌های اربعین در مقابله با ظلم جهانی گفت: تحقق جامعه مهدوی امری دفعی نیست بلکه امری است تدریجی که با فراهم شدن مقدمات لازم آن تحقق می‌یاید. مؤمنان باید خود را برای تحقق‌بخشی به آن آماده کنند، چه به صورت فردی با مجاهدت‌های نفسانی و چه به صورت جمعی با تشکل‌یابی و حرکت سازماندهی شده برای مجاهدت در میدان عمل و اقدام. اربعین فرصت بی‌نظیری است برای تمرین چنین مجاهدت‌های فردی و جمعیِ مؤمنان برای آماده شدن در مسیر تحقق جامعه مهدوی، چرا که تحقق جامعه مهدوی و پاسداشت امر امامت مستلزم آمادگی برای تحمل سختی‌ها و ناهمواری‌ها و پرهیز از تنبلی و بی‌عملی در این راه است. مؤمنان در اربعین خود را برای تحمل چنین مشقاتی آماده می‌کنند.

مقدم‌فر افزود: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در بیانی استفاده از فرصت اربعین برای چنین امری را نعمتی مغتنم که باید به حق شکر آن را ادا کرد معرفی و می‌فرمایند: « این حادثه‌ی راه‌پیمایی را شکر کنید. شکرش ازجمله به این است که  آن روحیّات را، آن حالات را -که در این دو سه روزی که مشغول راه‌پیمایی بودید، آنجا مشاهده کردید یا احساس کردید- در خودتان نگه دارید؛ آن برادری را، آن مهربانی را، آن توجّه به ولایت را، آن آماده شدن بدن برای تَعَب کشیدن را، آن ترجیح دادن زحمت کشیدن و عرق ریختن و راه رفتن بر راحتی و تنبلی را. در همه‌ی‌ امور زندگی باید این را دنبال کرد؛ این میشود شکر.3/9/1395».

وی دیگر گزاره‌ی مؤثر در سبک زندگی اربعینی در مواجهه با ظلم جهانی را دعوت به زیست مؤمنانه دانست و در تشریح این مسئله گفت: ریشه تمام تنازعات بشر در ستیز آنها برای کسب منافع مادی بیشتر بر اساس خوی گرایش دنیاطلبی است، اما در جامعه مهدوی زیست انسان‌ها با یکدیگر بر اساس «توحید» است. زیست بشر در دوران ظهور زیست ایمانی و موحدانه است. در زیست موحدانه منافع فردی بر منافع جمعی ترجیح داده‌ نمی‌شود. انسان از دام دنیاطلبی رها می‌شود و روحیه دیگر دوستی و دیگرخواهی در او زنده‌تر و پرطراوت‌تر می‌شود. زیست موحدانه زیستی کریمانه است که انسان‌ها در زندگی جمعی از «اطعام» بیشتر از «طعام» لذت می‌برند. از «خورانیدن» بیشتر از «خوردن» لذت می‌برند. از«کرم کردن» بیشتر از «تکریم شدن» خرسند می‌شوند. به این لحاظ یکی از ویژگی‌های ممتاز جامعه مهدوی «حاکمیت زیست مؤمنانه و موحدانه» در زندگی بشر است که در اربعین مصادیق زیادی از آن مشاهده و حس می‌شود.

مقدم‌فر ادامه داد: اربعین بشریت را دعوت به زیست مؤمنانه و موحدانه و کریمانه می‌کند و طعم شیرین آن را برای ایامی هر چند کوتاه در کام آدمی می‌نشاند. اربعین دل‌ها را مشتاق تداوم چنین زیست انسانی و متناسب با شأن و کرامت انسان در دوره ظهور می‌کند. دل‌ها را برای درک چنین دورانی به تلاطم می‌‌‌آورد و انگیزه‌های ایمانی برای تحقق چنین زیستی را در جامعه بشری از کوچک‌ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده تا سایر نهادهای اجتماعی و حتی در جامعه جهانی برمی انگیزاند. اربعین این نوید را می‌دهد که بشر در هر زمانی اراده کند خواهد توانست جلوه‌هایی از این زیست مؤمنانه را به منصه ظهور برساند. اگر امروز مشاهده می‌کنیم قلب‌ها برای مظلومیت مردم غزه می‌تپد و دست‌ها برای یاری مردم غزه فعال است و قدم‌ها برای دفاع از مردم غزه استوارتر شده است آثار اقبال جامعه بشری به چنین زیستی است که در اربعین سیمای تابناکی از آن نمایش داده می‌شود.

وی اربعین را نماد بارز پیوند «ایمان» و «امید» در مواجهه با ظلم جهانی معرفی کرد و گفت: اربعین به ما می‌آموزاند فاصله بین «نماز شکسته» حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها تا «قیام برای خون‌خواهی خون شهیدان کربلا» فاصله کوتاهی است. فاصله زیر سم اسبان قرار دادن پیکر شهدای کربلا تا گردآمدن عاشقان و دلباختگان راه حسین علیه السلام گرد مزار شریفش خیلی کوتاه است. آنچه این فاصله‌ها را کوتاه کرده و می‌کند، معجزه «ایمان» و «امید» است.

همانگونه که «ایمان» استوار حضرت زینب کبری سلام الله علیها و صبوری شگفت‌انگیز او و عزم و اراده آهنین او در پاسداشت پیام قیام خونین عاشورا و «امید» او به نتیجه‌بخش بودن این حرکت باعث شد اربعین معنا پیدا کند و میعادگاه عاشقان راه و مرام حسینیان در طول تاریخ شود.

مقدم‌فر افزود: این حقیقت در گفتگوی آن حضرت با یادگار برادرش امام سجاد علیه السلام مشهود است که در آرامش بخشی به امامش فرمود: «از آنچه می‌بینی بی‌تابی مکن به خدا سوگند تمامی این حوادث عهد و پیمانی است که رسول خدا با جد و پدر و عمویت بسته است و نیز خداوند پیمانی استوار از مردمانی از این امت گرفته است مردمانی که فرعون‌های زمین آنان را نمی‌شناسند در حالی که آنان در میان اهل آسمان‌ها بسی شناخته‌شده‌اند. آن مردمان بزرگ و برگزیده این پیکرهای پاک پراکندۀ خون‌آلود را جمع می‌کنند و به خاک می‌سپارند. آنان در این سرزمین برای تربت پاک پدرت حضرت سیدالشهدا نشانه‌ای می‌نهند که اثرش درگذر زمان هرگز از میان نمی‌رود و هر چه پیشوایان کفر و پیروان گمراهی در محو و نابودی آن بکوشند کوشش ایشان جز بر ظهور و پیدایی آن تربت پاک و بلندی امر آن عزیز نمی‌افزاید.» و حال اربعین نشانه این عزت و عظمت حائر حسینی است که چون مغناطیسی دل‌ها را از اقصی نقاط عالم به خود جذب می‌کند و «مومنان» را به آینده درخشان بشر در سایه عدالت مهدوی «امیدوار» و دلگرم می‌سازد. پس باید درس‌های اربعین را آموخت تا شعله‌های این ایمان و امید در دل‌ها به خاموشی نگراید و جولان ظالمان اهل ایمان را نفریبد و بدانند که آفتاب ظلم بر لب بام است و دیری نخواهد پایید که چشمان منتظران حق و عدالت به خورشید عالم‌افروز ولایت عظمی روشن خواهد شد.

مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه اربعین، نماد اتحاد و ایثار است، گفت: اقدام جمعی مسلمانان، فارغ از ملیت و نژاد و قوم و زبانشان، برای ترویج و تبلیغ راه امام حسین(ع) و اعلام وفاداری و بیعت با ایشان است.

وی ادامه داد: مسئله غزه و مقابله با رژیم جنایتکار صهیونیستی، امروز به چنین فرهنگی در میان مسلمانان نیاز دارد؛ یعنی اتحاد، ایثار و اقدام جمعی.  ننگ است برای برخی حکّام که بنشینند و ببینند که بیش از 40 هزار زن و کودک و پیر و جوان در غزه به شهادت می‌رسند امّا اقدام درخوری از ناحیه این حکام علیه صهیونیستها صورت نمی‌گیرد. صهیونیستم نابود شدنی است به شرط آنکه به فرهنگ عاشورایی و اربعینی اقدام شود.

مقدم‌فر توضیح داد: فرهنگ اربعین امروز برای دانشجویان مسلمان و حتی دانشجویان غیرمسلمان اما آزاده‌ی دانشگاه‌های مختلف در جهان، می‌تواند با وضوح و ضرورت بیشتر لمس و حس شود. اگر دانشجویان در جهان به نقش حضرت زینب(س) در فاصله عاشورا تا اربعین اقتدا کنند و ببینند که روشنگری، چه بر سر دستگاه ظلم و استکبار آن روز درآورد، بیشتر بر مسیر افشاگری و برخاستن‌شان علیه اسراییل در دانشگاه‌های جهان امیدوار و مُصِر خواهند بود.

وی افزود: همگی دیدیم که‌ چگونه خیزشهای دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکایی و برخی دانشگاه‌های اروپایی خواب را از چشم صهیونیستها و متحدانش در غرب ربود؛ چه صحنه‌ها که در این کشورها خلق شد و‌چه روشنگری‌ها که از قِبَل آن به وجود آمد. دانشجویان جهان اگر اقدام کنند، حتماً از همه‌ی جنگ‌افزارهای صهیونیستی آمریکایی موثرتر خواهند بود. هر فریاد در هر دانشگاهی، می‌تواند موشک فتاحی باشد که بر سر نظامیان صهیونیستی کوفته می‌شود.

مشاور فرمانده کل سپاه تصریح کرد: گنبد آهنین واقعی که اسراییل را تا امروز از سقوط و اضمحلال کامل مصون نگاه داشته، نگاه داشتن ملتهای غربی در جهل نسبت به جنایات و رذالتها و نسل‌کشی‌های آنان است. هالیوود و بسیاری از غولهای فیلمسازی، رسانه‌های بزرگ دنیا و دستگاه‌های نشر و … در پشت صحنه با هزینه های سنگین مالی صهیونیستها، جلادهای صهیونیست را تزیین کرده و به مخاطب غربی فروخته‌اند. اما روشنگری دانشجویان در دانشگاه‌های دنیا می‌تواند این گنبد آهنین جهل و جابجایی جلاد با شهید را به کلی ویران کند و شیشه عمر صهیونیستها را بشکند.

وی اضافه کرد: صهیونیستها امروز بیش از همیشه به پایان خود نزدیک شده‌اند؛ آنها تصور می‌کنند که جنایت بیشتر، مساوی ثبات بیشتر است حال آنکه این خون‌های بسیار ریخته شده در غزه، همچون سیل آنها را خواهد برد. در این میان هرکسی وظیفه ای دارد؛ ایران به رسالت خود عمل می‌کند، دولتهای دیگر نیز باید به رسالت تاریخی خود عمل کنند، تا در تاریخ نامشان مانند آنها که در ماجرای کربلا ساکت ماندند یا جزو ممهدین قاتلان کربلا شدند، نماند.

مقدم‌فر گفت: اما دانشجویان هم رسالت بزرگی دارند؛ اگر این روشنگری که گفته شد اتفاق بیفتد و اسراییل در دانشگاه ها محکوم شود و ملتهای جهان از این طریق آگاه شوند، صهیونیستها راهی برای بقا نخواهند داشت. امام حسین(ع) و حضرت زینب کبری(س) در ماجرای عاشورا و اربعین در طرف درست تاریخ ایستادند و ابدی شدند؛ هرکدام از دانشجویان مسلمان در کشورهای دنیا هم امروز با جهاد روشنگری علیه صهیونیستها و دفاع از مظلومان غزه می‌توانند همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در طرف درست تاریخ بایستند و راهشان را در تاریخ ماندگار کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ