احیای میراث کهن فلسطینی با استفاده از «تنورهای گلی» در غزه

اقتصاد ایران: زنان و مردان فلسطینی ساکن غزه علی‌رغم عدم دسترسی به سوخت به واسطه کارشکنی‌های نظامیان صهیونیست با احداث تنورهای گلی در سطح معابر و پیاده‌روهای شهر «دیرالبلح» غزه اقدام به پخت نان و طبخ غذا برای خانواده‌های خود و دیگر آوارگان فلسطینی می‌کنند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، همزمان با استمرار بحران تامین سوخت در نوار غزه، بسیاری از اهالی این باریکه با راه‌اندازی تنورهای گلی، از آن به عنوان روش جایگزینی برای پخت نان و طبخ غذا استفاده می‌کنند. تنورهای گلی در فرهنگ و تاریخ فلسطینی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و از دیرباز مورد استفاده بوده‌اند.

 

.

 

با این حال اهالی غزه در مسیر استفاده از این روش کم‌هزینه، با مشکلات بسیاری نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. نبود هیزم، از بین رفتن خمیر به دلیل صفوف طولانی مردم در انتظار، آلوده‌شدن خمیر به گرد و خاک و زمان طولانی‌تر پخت نان و غذا بر روی آن، از جمله مشکلات استفاده از تنورهای گلی برای زنان و مادران ساکن غزه به شمار می‌روند.

یک مادر فلسطینی که ساعاتی پس از دفن فرزند شهیدش بار دیگر در پخت تنور نان حاضر شده است به خبرنگار تسنیم در نوار غزه می‌گوید: بخاطر مشکل قلبی، تنگی نفس و دیابت نباید در معرض آتش و دود تنور قرار بگیرم؛ اما شرایط سخت جنگ ما را وادار کرده تا با تحمل مشقات فراوان به تهیه نان و غذا برای فرزندانم بپردازم.

نوار غزه , فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی ,

یک جوان فلسطینی ساکن دیرالبلح نیز که با استفاده از امکانات اولیه اقدام به ساخت تنور گلی برای پخت نان کرده است از عرضه رایگان نان به خانواده‌های نیازمند و آواره ساکن غزه سخن می‌گوید و تاکید دارد که همه ما باید در این شرایط سخت در کنار هم باشیم.

نوار غزه , فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی ,

 

برپایی تنورهای گلی در معابر و خیابان های نوار غزه نمادی از استقامت و پایداری و ادامه جریان روزمره زندگی نزد زنان و مردان فلسطینی علی‌رغم ادامه اشغالگری‌های صهیونیست‌ها در دهمین ماه از نبرد طوفان الاقصی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ