فلسفه اربعین حسینی پاسداری از دستاوردهای واقعه کربلا است

اقتصاد ایران: اراک- پژوهشگر و کارشناس امور دینی گفت: فلسفه اربعین حسینی، جلوه اقتدار و همدلی امت اسلامی و پاسداری از دستاوردهای واقعه کربلا و قیام عاشورا است.

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی، شناخت حق و باطل را از دستاوردهای محرم و صفر دانست و اظهار کرد: قرآن کریم به ما درس حق‌شناسی و باطل‌شناسی می‌دهد و باید اذعان کرد خداوند متعال و یاران خدا حق هستند و ملحدان، مرتدان، شیطان، شیاطین نفس، جن و انس همه در زمره باطلان قرار دارند.

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی، زور و تزویر را مثلث شیطانی و شاخصه رفتاری، عملی و تفکری امویان دانست و اضافه کرد: امویان در تمام طول زندگی خود به امور دنیوی پرداخته و برای دستیابی به مقاصد شوم خود از هیچ اقدامی، حتی به شهادت رساندن طفلی شش ماهه کوتاهی نکردند.

وی ادامه‌داد: اگر از محرم و صفر صحبت می‌کنیم به این معنا است که باید از حق سخن گفت و باطل را به مردم معرفی کرد، دوست شناسی، دشمن‌شناسی، حق‌شناسی، باطل‌شناسی، دینداری و دنیاپرستی در کربلا مقابل یکدیگر ایستادند و اگرچه به ظاهر دنیاپرستان دینداران را به شهادت رسانده و حمام خون به راه انداختند، اما در نتیجه حق بر باطل پیروز شد و این پیروزی باید در سطح جهان تبلیغ و به نمایش گذارده شود و مردم دنیا بدانند تا قیامت همیشه حق بر باطل پیروز است هرچند خون‌های بسیار ریخته شود و تعدادی به شهادت برسند.

وی با بیان اینکه پیامی که در دل اربعین است در سایر روزها نیست، ادامه داد: صحبت از اربعین، صحبت از عظمت و بزرگی است، همان جایی که دشمن با اسارت، خیال بر تحقیر داشت، شهادت، شهادت‌طلبی، افشاگری، خطبه خوانی امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) خط بطلانی بر مقاصد شوم امویان کشید و باعث شد تا حکومت آنان متزلزل شده و مردم متوجه فساد در سطح کلان حاکمیت شوند.

فلسفه اربعین حسینی پاسداری از دستاوردهای واقعه کربلا است

مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اربعین را باید بزرگ جلوه داد چرا که دارای پیام‌ها و جلوه‌های بسیار مهم دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

حجت الاسلام صابری اراکی افزود: اربعین حماسه‌ای است که خداوند اراده کرده تا همیشه زنده بماند و اکنون پس از گذشت بیش از هزار سال جمعیتی بالغ از ۲۵ میلیون نفر از تمام کشورهای دنیا با هر آئین، مذهب و مکتبی که هستند قدم در مسیر اربعین می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه اربعین قدرت‌نمایی خدا و اخلاص در قیام اباعبدالله الحسین (ع) و نهضت حسینی را به تصویر می‌کشد، گفت: اگر دشمنان درصدد ریشه کنی نام اهل‌بیت (ع) بودند و به کینه‌توزی تاکنون ادامه دادند و از هیچ اقدامی کوتاهی نکردند خداوند با قدرت خود قیام سیدالشهدا (ع) و نهضت حسینی را جلوه‌گری کرد و با اقتدار در جهان معرفی کرد و اکنون اربعین حسینی همایش بزرگ جهانی را از فرقه‌های مختلف از تمام دنیا به حرکت درآورده و در مسیری الهی قرار داده است.

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی با اشاره به اینکه زائران حسینی در راهپیمایی اربعین گوهر اخلاص را به اشتراک می‌گذارند، گفت: افرادی که بتوانند در این مسیر گام بردارند باید از هرگونه ناخالصی به دور باشند عظمت زائران به اخلاص آنان است و خداوند اراده کرده است که اخلاص آنان پایدار بماند و این پایداری در تعاملات انسانی، اخلاقی و رفتاری تا همیشه برقرار خواهد بود.

فلسفه اربعین حسینی پاسداری از دستاوردهای واقعه کربلا است

وی با بیان اینکه زائران حریت، آزادی، آزادگی و آزادی‌خواهی را به اشتراک می‌گذارند، اضافه کرد: امروز حریت و آزادی آزادی‌خواهی در غزه معنا می‌شود اگر آزادی‌خواهی در هر جای جهان باشد از کودک کشی و نسل کشی رژیم صهیونیستی به سطوح آمده و از آن انزجار دارد.

استاد حوزه و دانشگاه، پیام اربعین و گوهری که باید در این واقعه باشد را آزادی دانست و افزود: اکنون مردم مظلوم فلسطین برای دستیابی به حقوق خود دست به مبارزه زده و در این مسیر تعداد بی‌شماری از زنان و کودکانشان به شهادت رسیدند و در حال حاضر آزادی‌خواهان جهان، ارادت خود را به مردم مظلوم غزه نشان داده و عداوت و انزجار خود نسبت به آمریکا و اسرائیل را اعلام کردند.

پژوهشگر و کارشناس امور دینی گفت: فلسفه اربعین حسینی، جلوه اقتدار و همدلی امت اسلامی و پاسداری از دستاوردهای واقعه کربلا است.

صابری‌اراکی با بیان اینکه اربعین، دیپلماسی عمومی را به جهان عرضه کرده است، گفت: دیپلماسی همان ظلم ستیزی در برابر دشمن و یاری مظلوم است و اکنون آزادی‌خواهان در اقصی نقاط جهان به نهضت حسینی لبیک گفته و دیپلماسی عمومی که از کربلا و اربعین نشأت گرفته را به منصه ظهور رساندند.

فلسفه اربعین حسینی پاسداری از دستاوردهای واقعه کربلا است

این خطیب فرهنگی، خانواده‌ها را به تربیت حسینی فرزندانشان توصیه کرد و گفت: پدر و مادر در تربیت دینی فرزندان خود نقش بسیار مهمی دارند و در کنار آن جامعه و رسانه نیز می‌تواند بسیار اثرگذار باشد همچنین تهیه محتوا و ارائه آن به کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است و همگان در برابر شبهه افکنی دشمن وظیفه خطیری دارند چرا که دشمن در حال مسموم کردن فضای فرهنگی و دینی است و ما مکلف هستیم تا پادزهر آن را تهیه و در جامعه نشر دهیم.

حجت الاسلام صابری اراکی گفت: محتوای اربعین و عاشورا همان پادزهری است که می‌توان از آن کمک گرفت و با وجود آنکه اقدامات بسیاری در این راستا انجام شده اما هنوز به عمق این اقیانوس بیکران دست نیافته‌ایم و امید است روزی به حقایق بیشتر از قیام روحانی، روشن و نورانی عاشورا و اربعین دست یابیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ