اجرای بیش از ۱۵۰ هزار هکتار آبخیزداری در البرز

اقتصاد ایران: کرج- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از اجرای بیش از ۱۵۰ هزار هکتار آبخیزداری در این استان خبر داد و گفت: کار مطالعاتی در ۱۷۰ هزار هکتار انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، اصغر بیات در حاشیه دیدار حسن وحید معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: استان البرز ۴۵ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی دارد که در کنار آن موضوع کانون‌های گرد و غبار از مسائل مهم منابع طبیعی استان البرز است.

وی در ادامه افزود: برای مقابله با بیابان زایی و کاهش کانون‌های گرد و غبار در سال‌های گذشته بالغ بر ۱۲ هزار هکتار جنگل‌کاری بیابانی در استان انجام گرفته است.

بیات همچنین در ادامه عنوان کرد: با توجه به موقعیت و توپوگرافی استان البرز مساله سیلاب یکی از چالش‌های بزرگ استان است که برای مقابله با آن و مدیریت بحران در منابع طبیعی، بیش از ۸۰ درصد حوزه‌های آبخیز استان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: در این راستا بیش از ۱۵۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرا و در ۱۷۰ هزار هکتار دیگر از این حوزه‌های آبخیز مطالعات انجام شده است که برای اجرا نیاز به اعتبارات کافی و به موقع دارد.

بیات در خصوص وسعت حوزه‌های آبخیز نیز افزود: نکته جالب توجه در خصوص این حوزه‌ها این است که وسعت حوزه‌های آبخیز ما از وسعت استان بیشتر بوده و سطحی معادل ۵۳۴ هزار هکتار را در بر می‌گیرد این در حالی است که وسعت استان ۵۱۷ هزار هکتار است.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت بالای استان البرز در وقوع بحران و ایجاد مخاطرات مانند وقوع سیلاب خردادماه سال ۱۴۰۲ در جاده چالوس گفت: پس از خروج استان از این بحران، اعتبارات قابل توجهی به اداره کل راهداری و اداره کل مدیریت امور آب استان تخصیص پیدا کرد و در کنار آن اعتباراتی هم به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تخصیص داده شد که مجموعاً صرف ایجاد کالورتها، لایروبی و ایجاد سازه‌های آبخیز در مناطق حادثه خیز شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: اقدامات آبخیزداری قابل توجهی نیز در حوزه‌های آبخیز شهری استان صورت گرفته است که اجرای این پروژه‌ها فقط در شهر کرج و در سال جاری از وقوع یک بحران بزرگ جلوگیری کرد که می‌توانست خسارات مالی و جانی فراوان به بار بیاورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ