چطور به کمک تغذیه خشکی پوست را درمان کنیم؟

اقتصاد ایران: به صورت کلی مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به محافظت و مرطوب سازی پوست شما کمک کند. در عین حال مصرف برخی از آنها ممکن است به شدت برای سلامت پوست زیان آور باشد و منجر به بدتر شدن خشکی پوست شود.

به گزارش سلامت نیوز دکتر نیره اسمعیل کابلی متخصص تغذیه در مقاله ای نوشت: بخش مهمی از سلامت پوست شما به تغذیه سالم وابسته است. اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، پوست شما از توانایی بیشتری به منظور انجام عملکردهای محافظتی برخوردار خواهد بود. به همین جهت تغذیه سالم برای پوست خشک اهمیت دارد.

به صورت کلی مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به محافظت و مرطوب سازی پوست شما کمک کند. در عین حال مصرف برخی از آنها ممکن است به شدت برای سلامت پوست زیان آور باشد و منجر به بدتر شدن خشکی پوست شود.

در ادامه قرار است که به شما بگوییم تاثیر رژیم غذایی روی پوست خشک چگونه خواهد بود. بعد از اینکه شما این تاثیر را شناختید به بررسی ۱۴ ماده غذایی می پردازیم که خشکی پوست شما را بهبود می‌ بخشد. در نهایت به شما می‌ گوییم که با پرهیز از چه غذاهایی از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید.

چگونه تغذیه سالم می تواند با خشکی پوست شما مقابله کند؟

پوست عضوی بسیار حیاتی برای بدن است و به صورت پوششی در برابر تهدیدات خارجی مانند باکتری ها، اکسیدان ها و نور ماورا بنفش عمل می‌کند.

عملکرد محافظتی پوست برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد آب و تأثیر مواد شیمیایی و آلرژی زا بر بدن مهم است و همچنین به حفظ دمای بدن کمک می کند.

تغذیه مناسب بستر را برای پوست به منظور انجام عملیات های محافظتی فراهم می کند. در این راستا اگر فردی از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کرده و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند به پوست در راستای حفاظت کمک کرده است.

به همین ترتیب، اگر فردی رژیم غذایی سالمی نداشته باشد، عملکرد پوستش ضعیف خواهد شد. ضعیف شدن عملکرد پوست منجر به ایجاد شکافت هایی مانند خشکی پوست می‌ شود. در ادامه به بررسی دلایل خشکی پوست خواهیم پرداخت.

خشکی پوست و دلایل آن

دلایل بسیاری سبب خشکی پوست می‌ شود. برخی از این دلایل از کمبود مواد غذایی نشات می‌ گیرند. در ادامه مهم ترین مواد غذایی که کمبود آن ها موجب این مشکل خواهد شد را برای شما لیست کرده ایم:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین  D
  • ویتامین E
  • روی
  • سلنیم

استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده بخشی از رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم برای پوست خشک هستند که می‌توانند به سلامت آن کمک کنند.

۱۴ ماده غذایی مناسب برای کنترل خشکی پوست

مواد غذایی متفاوتی روی عملکرد پوست تاثیرگذار هستند. اگر شما از خشکی پوستتان رنج می برید در ادامه ۱۴ ماده ای که به حل این مشکل کمک می کند را بشناسید. استفاده از مواد غذایی سلامت را پوست شما بر می گرداند.

جگر گوساله

جگر گوساله سرشار از ویتامین A است. در واقع حیوانات این ویتامین را در کبد خود ذخیره می‌کنند. ویتامین A می‌تواند به ترمیم پوست آسیب دیده و خشک کمک کند و بسیار مفید باشد.

جالب است بدانید طبق انستیتوی ملی بهداشت (NIH)، یک وعده جگر گاو سرخ شده ۶۵۸۲ میکروگرم ویتامین A دارد. البته میزان مناسب و مفید این ویتامین در طول روز برابر ۳۰۰۰ میکروگرم برای بدن است. اما مصرف بیش از اندازه آن  نیز منجر به مسمومیت می ‌شود.

سیب زمینی شیرین

منبع خوب دیگری که ویتامین A دارد و می‌تواند برای پوست خشک مفید باشد، سیب زمینی شیرین است. هر سیب زمینی شیرین پخته شده با پوست ۱۴۰۳ میکروگرم ویتامین A دارد.

فلفل قرمز شیرین

فلفل قرمز شیرین سرشار از ویتامین C است. نصف فنجان فلفل قرمز شیرین خام ۹۵ میلی گرم ویتامین C دارد. این ویتامین به دلیل افزایش چشمگیر هیدراتاسیون پوست، تغذیه سالمی برای پوست خشک محسوب می شود.

به ویژه، این ویتامین از پوست در برابر اشعه های مضر UV محافظت می‌کند و باعث افزایش کلاژن در پوست می شود. در نتیجه باعث کاهش مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن، مانند چین و چروک نیز خواهد شد.

کیوی

کیوی یکی دیگر از منابع غنی و سرشار از ویتامین C است. یک کیوی متوسط ۶۴ میلی گرم ویتامین C دارد. کمبود این ویتامین  منجر به درد مفاصل، کاهش ترمیم زخم، کمبود آهن و خشکی پوست می‌شود. می‌توان گفت ویتامین C نقش بسیار ضروری و مهمی در آبرسانی پوست ایفا می‌کند و چاره ای برای خشکی پوست افراد است.

روغن کبد ماهی

یکی از مهم ترین و ارزشمندترین مواردی که می‌توان برای یک تغذیه سالم برای پوست خشک به حساب آورد، روغن کبد ماهی است که مقدار بسیار بالایی ویتامین D دارد. یک قاشق غذاخوری حاوی ۳۴ میکروگرم ویتامین D است.

انواع مختلفی از ویتامین D وجود دارد، از جمله ویتامین D3 و ویتامین D2. ویتامین D3 قادر است سلول های کراتینوسیت را که باعث بیماری های پوستی خشک مانند پسوریازیس می‌‎شوند، مهار کند.این ویتامین همچنین می‌تواند التهاب را کاهش دهد، باعث ترمیم زخم شود و به مقابله با اثرات اشعه UV کمک کند.

سویا، بادام و جو دو سر

سویا، بادام و جو دو سر غنی شده با ویتامین D هستند. به گفته NIH یکی از اثرات مفید ویتامین D ضد التهاب بودن است و باعث می‌شود که به پوست کمک کند و در نتیجه پوست رطوبت خود را حفظ کند.

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان منابع خوبی از ویتامین E هستند. یک اونس دانه آفتابگردان بوداده خشک حاوی ۴ .۷ میلی گرم ویتامین E است.

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند با خشکی پوست مبارزه کند و باعث تقویت رنگدانه های پوست شود.لازم به ذکر است که ترکیب یک منبع ویتامین E و یک منبع

ویتامین C به کاهش التهاب و برافروختگی پوست کمک می‌کند و یک تغذیه سالم برای پوست خشک به شمار می‌رود.

صدف های خوراکی

صدف سرشار از روی است. سه اونس صدف سرخ شده حاوی ۷۴ میلی گرم روی خواهد بود. روی یک ماده مغذی برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش است که میزان اشعه ای که در پوست نفوذ می‌کند را محدود می‌کند و می‌تواند از خشک شدن پوست جلوگیری کند.

لوبیای پخته شده

لوبیای پخته نیز منبع خوبی از روی است. نصف فنجان لوبیای پخته حاوی ۲.۵ میلی گرم روی خواهد بود. به گفته NIH، روی علاوه بر مرطوب سازی و آبرسانی به پوست، فواید زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، سرعت ترمیم زخم را افزایش دهد و به درمان اسهال کمک کند.

ماهی تن زرد

ماهی تن زرد منبع خوبی از سلنیوم است. سه اونس ماهی تن زرد پخته شده حاوی ۹۲ میکروگرم سلنیوم خواهد بود. سلنیوم همچنین با افزایش سطح گلوتاتیون پراکسیداز در کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، در درمان علائم پسوریازیس نیز مفید خواهد بود.

آووکادو

آووکادو منبع خوبی از امگا ۳ است. در واقع یک تغذیه سالم برای پوست خشک باید حاوی امگا ۳ باشد، این ماده غذایی می‌تواند برای بهبود و درمان پوست خشک بسیار کارآمد و مفید ظاهر شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف مکمل های امگا ۳ در طی ۶۰ روز باعث کاهش خارش و بهبود هیدراتاسیون پوست می‌شود.

چای سبز

چای سبز نیز می‌تواند برای بهبود خشکی پوست مفید باشد. چای سبز فیبر الاستین و کلاژن موجود در پوست را افزایش داده و باعث کاهش استرس و در نهایت منجر به لطافت و مرطوب شدن پوست می‌شود.

زردچوبه

یکی دیگر از مواد غذایی که با خشکی پوست مبارزه می‌کند، زردچوبه است. همچنین زردچوبه دارای ماده ای به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی دارد.

با یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۹  مشخص شد که کورکومین می‌تواند به مقابله با اثرات پسوریازیس و درماتیت کمک کند. استفاده محلی از کورکومین نیز می‌تواند برای بهبود آکنه مفید باشد، زیرا این ترکیب دارای خواص آنتی بیوتیکی است.

مواردی که باید به منظور جلوگیری از خشکی پوست از آنها اجتناب کرد

برخی از غذاها، نوشیدنی ها و سایر مواد می توانند منجر به خشکی پوست شوند و جزو تغذیه سالم برای پوست خشک به حساب نمی‌آیند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که رژیم غذایی با چربی بالا می‌تواند باعث التهاب پوست شود و در نتیجه در عملکردهای محافظتی پوست تداخل ایجاد کند. علاوه بر این، خوردن

مقدار زیادی غذای شیرین یا محصولات پخته شده می‌تواند باعث التهاب و تغییر ضخامت پوست شود.

نوشیدن الکل و استعمال دخانیات باعث خشکی پوست می شود و بر توانایی پوست برای محافظت در برابر عناصر خارجی تأثیر منفی بگذارد.

جمع بندی

مصرف غذاهایی که سرشار از ویتامین های A، C، D و E هستند و همچنین غذاهایی که منابع خوبی از روی و سلنیوم دارند را می‌توان یک تغذیه سالم برای پوست خشک دانست. امگا ۳، آنتی اکسیدان های چای سبز و زردچوبه نیز فوایدی برای پوست دارند. از طرفی، نوشیدن الکل و استفاده از دخانیات نیز می‌تواند روند پیری را تسریع کند و ضخامت و آب رسانی پوست را کاهش دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ