فصل جدید همکاری گردشگری ایران و تاجیکستان آغاز شد

اقتصاد ایران: نشست گردشگری ایران و تاجیکستان درست ۱۴ روز پس از اجرایی شدن لغو روادید گردشگری تاجیکستان برگزار شد تا فعالان گردشگری بتوانند فصل جدیدی از همکاری ها را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشترک فعالان دو کشور ایران و تاجیکستان امروز در محل سفارت در تهران با حضور فعالان گردشگری ایرانی و تاجیکی و نماینده سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو برگزار شد در این برنامه نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران گفت: هدف از برگزاری این نشست تقویت راههای گردشگری بین ایران و تاجیکستان است.

وی ادامه داد: امروز توریسم یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد کشورهاست. گردشگری در بسیاری از کشورها جایگاه ویژه‌ای دارد. البته تنها بعد تجاری و اقتصادی گردشگری مطرح نیست بلکه بعد فرهنگی و بشری آن هم مهم است. وقتی گردشگران یک دولت با تاریخ و فرهنگ کشور دیگری آشنا می‌شوند به معنای تقویت فرهنگی است.

فصل جدید همکاری گردشگری ایران و تاجیکستان آغاز شد

وی افزود: در تاجیکستان اقداماتی برای رشد گردشگری در راستای همکاری با کشورهای دیگر انجام شده است. به همین منظور زیرساخت‌های لازم برای گردشگری ارتقا یافته است بیش از ۲۰۰ هتل در تاجیکستان ایجاد شده و ۲۱۴ شرکت دارای مجوز گردشگری فعالیت می‌کنند.

وی گفت: همه ساله آمار گردشگران تاجیکستان افزایش می‌یابد امسال در حدود یک میلیون و ۴۰۰ گردشگر به این کشور آمد این درحالی است که تاجیکستان ۱۰ میلیون جمعیت دارد.

زاهدی بیان کرد: در سال ۲۰۲۱ شهر دوشنبه به عنوان پایتخت گردشگری معرفی شده بود یکی از کشورهایی که می‌خواهیم با آن رابطه گردشگری داشته باشیم ایران است چون برای ما مقام ویژه‌ای دارد. چون این دو کشور از نظر فرهنگی و تاریخی اشتراکات زیادی دارند به خصوص عمومیت زبان برای سفر گردشگران نقش مهمی دارد به جز این مفاخر فرهنگی مشترک داریم رودکی که در تاجیکستان آرمیده است برای ما محترم است و برای ایرانی‌ها به عنوان پدر شعر فارسی شناخته شده است.

فصل جدید همکاری گردشگری ایران و تاجیکستان آغاز شد

وی ادامه داد: ما تلاش داریم اقدامات مشخصی را برای گردشگری و ایران راه اندازی کنیم از جمله یکی از اقدامات اخیر که موثر خواهد بود لغو روادید برای دو کشور است. در مرحله اول در مصوبه‌ای که در دولت سیزدهم به تصویب رسیده بود لغو روادید بین دوشنبه و تهران ذکر شده بود اما هدف ما بعد از تاسیس دولت چهاردهم این است که اصلاحاتی انجام شود و پروازها به همه شهرهای ایران و لغو روادید بین همه شهرهای دو کشور اتفاق افتد.

فصل جدید همکاری گردشگری ایران و تاجیکستان آغاز شد

محمد قاسمی مدیر روابط بین الملل معاونت گردشگری نیز پیشنهاد داد که میراث ناملموس بین دو کشور می‌تواند ظرفیتی برای برگزاری تورهای گردشگری مشترک باشد همچنین می‌توان تورهای ترکیبی و تلفیقی پس از لغو روادید برگزار کرد.

وی گفت: از سال ۲۰۲۱ در جریان سفر رئیس جمهور یادداشت همکاری بین دو کشور به امضا رسیده و دو کمیته فنی برگزار شد که در پی آن لغو روادید انجام شد این نشان می‌دهد که در سال‌های آتی نیز همکاری‌های خوبی انجام خواهد شد.

قاسمی بیان کرد: امروز بخش دولتی تسهیلگر و برنامه ریز است ولی زحمت اصلی مراوده گردشگر بر عهده بخش خصوصی هست. در آینده خبرهای بهتری در خصوص ارتقای سطح گردشگری بین دو کشور می‌شنویم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ