مشکلات داروخانه‌ها با آئین نامه ۱۴۰۰/ مناطق محروم آسیب دیدند

اقتصاد ایران: دبیر انجمن علمی داروسازان ایران گفت: فشار نهادهای غیر مرتبط بر سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، باعث شد آئین نامه ۱۴۰۰ به تصویب برسد که معایب زیادی برای داروخانه ها داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود جلال، در آستانه برگزاری بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان، افزود: با اجرایی شدن این آئین نامه تعداد داروخانه‌ها در برخی از مناطق خیلی زیاد و در برخی از مناطق به خصوص مناطق محروم کشور خالی از داروخانه شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که آئین نامه جدید ابلاغ شد مخالفت‌های فراوانی از سوی صنف دارویی اعم از انجمن داروسازان ایران و انجمن‌های علمی مرتبط و سازمان نظام پزشکی انجام گرفته اما براثر فشار نهادهای غیر مرتبط، این آئین نامه تدوین و اجرا شد.

جلال ادامه داد: حذف فاصله و حریم داروخانه و همچنین حدنصاب جمعیتی از مهم‌ترین مواردی است که بر اساس این آئین نامه حذف شده است.

وی افزود: تعدادی از داروسازان جوان که جویای کار بودند و تمایل به راه اندازی داروخانه داشتند، اما با دخالت نهادهای موازی مانند هیأت مقررات زدایی، شورای رقابت و…، آئین نامه جدید تدوین شد.

جلال گفت: بنده مخالف تأسیس و راه اندازی داروخانه توسط داروسازان جوان نبوده و نیستم ولی داروخانه‌ها باید بر اساس نیاز جامعه تأسیس شود زیرا راه اندازی هر داروخانه نیاز به تأمین منابع مالی و تجهیز آن با حجم زیادی دارو دارد که در شرایط فعلی با وجود کمبودهای دارویی مشکلاتی را هم برای مؤسس داروخانه و هم برای سیستم دارویی کشور و دولت در تأمین دارو ایجاد می‌کند.

وی افزود: نکته بعدی این است که با توجه به تعداد سرانه مراجعه هر نفر به داروخانه در طول سال آیا این داروخانه‌ها گردش مالی کافی خواهند داشت و آیا زیان ده نخواهند بود.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران گفت: این کار عواقبی داشت از جمله اینکه خیلی از مناطق محروم خالی از داروخانه شدند و داروسازانی که در این مناطق مشغول خدمت بودند با این آئین نامه توانستند این مکان‌ها را ترک و در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، شیراز و مشهد داروخانه تأسیس کنند.

وی اظهار داشت: فاصله بین داروخانه‌ها برداشته شد و در برخی مناطق، دیوار به دیوار هم داروخانه تأسیس شد. این کار هم برای صنف و هم برای دولت مشکلاتی ایجاد کرده است.

جلال ادامه داد: این موضوع را می‌توان در حکمرانی سلامت یا نقش داروساز در حکمرانی سلامت مطرح کرد که چرا نهادهای غیر مرتبط باید دخالت و مشکلاتی ایجاد کنند.

وی افزود: ما به دلیل تحریم‌ها با کمبود داروها مواجه هستیم و از سوی دیگر تجهیز هر داروخانه نیاز به میلیاردها تومان دارو دارد، ما که دچار کمبود هستیم چرا باید این همه داروخانه تأسیس کنیم.

جلال با اشاره به اینکه برخی داروخانه داران جوان از تأسیس داروخانه پشیمان هستند، گفت: این کار به دلیل انجام کار غیر کارشناسی رخ داده است.

وی افزود: ورشکستگی برخی از داروخانه‌ها، انقضای تاریخ مصرف برخی از داروها و کاهش گردش مالی داروخانه‌ها، از جمله مشکلات این آئین نامه است که باید فکری برای آنها کرد.

جلال بر لزوم پرداخت به موقع مطالبات داروخانه‌ها توسط بیمه‌ها و سهم دارویار توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکید و تصریح کرد: شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند تعداد زیادی چک‌های برگشتی از سوی داروخانه‌ها وجود دارد و این کار برای داروخانه داران مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: توزیع داروخانه در سطح کشور با آئین نامه جدید متناسب نیست و عدالت در دسترسی به داروخانه وجود ندارد.

جلال بیان داشت: در این آئین نامه بندهای متعادل کننده وجود دارد که متأسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی در پایان افزود: این آئین نامه که از سال ۱۴۰۰ اجرایی شده نتایج خوبی را به همراه نداشته و خیلی از داروخانه‌ها از وضعیت موجود گله مند هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ