نخستین واکسن سرطان ریه تزریق شد

اقتصاد ایران: نخستین آزمایش جهانی واکسن سرطان ریه در انگلیس آغاز شده است. یانوش راش، بیمار ۶۷ ساله مبتلا به سرطان ریه نخستین فردی است که این واکسن نوآورانه را دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، او یکی از شرکت کنندگان در آزمایش بالینی واکسن است که هم اکنون در چند کشور جهان اجرا می شود.

شرکت آلمانی «بیو ان تک» یک واکسن مبتنی بر m-RNA تولید کرده که BNT۱۱۶ نام دارد. این واکسن سیستم ایمنی بدن را فعال می کند. در مرحله بعد بدن انسان سلول های سرطانی را شناسایی و با آنها مبارزه می کند.

سیو مینگ لی آنکولوژیست مشاور «بیمارستان های کالج لندن» و رهبر این تحقیق می گوید: اکنون وارد عصر آزمایش بالینی ایمونوتراپی های مبتنی بر m-RNA شدیم تا درمان سرطان ریه را بررسی کنیم. او در ادامه افزود:سرطان ریه یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و تخمین زده می شود عامل مرگ ۱.۸ میلیون نفر در ۲۰۲۰ میلادی بوده است.

این ایمونوتراپی آزمایشی برای درمان «سرطان سلول غیر کوچک ریه» (NSCLC) ابداع شده است. NSCLC یکی از شایع ترین انواع سرطان ریه است. در واکسن مذکور از پیام رسان آر ان ای استفاده می شود تا سیستم ایمنی بیمار در معرض نشانگرهای تومور مرتبط با NSCLC قرار گیرد. این روند سبب می شود سیستم ایمنی سلول های سرطانی که این نشانگرها را حمل می کنند، شناسایی و به آنها حمله کنند.

طی چند هفته بیماران چند بار تزریق دریافت می کنند که هرکدام از آنها یک توالی آر ان ای مخصوص خود را دارند. واکسن آزمایشی به خصوص برای ارتقای واکنش ایمنی در مقابل اهدافی طراحی شده که در درجه اول روی سلول های سرطانی یافت می شوند و به این ترتیب ریسک آسیب به سلول های سالم و غیرسرطانی به حداقل می رساند. این روش با شیمی درمانی که به سلول های سرطانی و سالم آسیب می رساند، تفاوت دارد.

در این تحقیق حدود ۱۳۰ نفر در ۳۴ مرکز تحقیقاتی واقع در ۷ کشور شرکت می کنند که از این تعداد ۶ نفر آنها در انگلیس حضور دارند. کشورهای دیگری که در این تحقیقات شرکت کرده اند آمریکا، آلمان، بلغارستان، لهستان، اسپانیا و ترکیه هستند. بیماری راش که نخستین شرکت کننده این آزمایش بالینی است، در ماه می تشخیص داده شد و وی از آن زمان شیمی درمانی و اشعه درمانی را آغاز کرده است.

راش دوز اولیه درمان شامل ۶ تزریق پیاپی را دریافت کرده است. تزریقات به فاصله ۵ دقیقه از یکدیگر انجام شده اند و کل فرایند ۳۰ دقیقه طول کشیده است. راش به مدت ۶ هفته متوالی، یک واکسن هفتگی دریافت می کند و پس از آن نیز به مدت ۵۴ هفته هر ۳ هفته یکبار واکسن به او تزریق می شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ