مطالعه «ناگفته‌های صورتی» و جرقه تولید مستند «آلاء»

اقتصاد ایران: مستند «آلاء»، ساخته محمدمهدی خالقی درباره زنی تونسی است که جنبشی اجتماعی را راه‌اندازی می‌کند. کارگردان اثر گفت که به زودی فیلمنامه این اثر نوشته می‌شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «آلاء» به کارگردانی محمدمهدی خالقی، درباره زنی تونسی است که جنبشی اجتماعی را راه‌اندازی می‌کند.

خالقی درباره ساخت این فیلم مستند توضیح داد و گفت: اندیشکده شهدا در راستای اهداف خود پژوهش‌های راهبردی و بین‌الملل انجام می‌دهد که در بین آنها نکات و سوژه‌های سینمایی زیادی پیدا می‌شود. در این اندیشکده، پژوهش جامعی درباره تاریخچه زنان در غرب و زن در حوزه تمدنی غرب صورت گرفته و در این بین پژوهشی به نام «ناگفته‌های صورتی» وجود داشت که اتفاقاً کتاب آن هم چاپ شده است.

وی ادامه داد: در حین مطالعه این پژوهش احساس کردم چقدر خوب و نیاز است که به چنین چیزی در قالب مستند پرداخته شود و تصمیم به ساخت مستند «آلاء» گرفتم.

کارگردان مستند «آلاء» درباره دلیل ساخت مستند با چنین موضوعی توضیح داد: آلاء یک نمونه است. خانمی که شبیه آن در کشورهای مختلف وجود داشته و دارد. این شخصیت را به دلیل شباهت با نمونه کاراکترهای داخل کشور در 10-20 سال اخیر انتخاب کردم. ما مشابه آلاء زیاد داشته‌ایم، خانم‌هایی که با هر نیتی اقدام به آغاز جنبش‌های اجتماعی و به دنبال آزادی اجتماعی بوده‌اند ولی متوجه این اتفاق نبوده‌اند که جنبشی که شروع می‌شود، مسیر و آینده‌اش چه خواهد بود و منجر به چه اتفاق‌هایی خواهد شد.

وی افزود: آلاء در تونس به دنبال به دست آوردن آزادی حقوق زنان بود و می‌بینیم که بعد از چند سال اتفاق‌هایی افتاد که اتفاقا برعکس اهداف خود اوست.

محمدمهدی خالقی در پایان گفت: این مستند آرشیوی است و پروسه ابتدایی کار مقداری طول کشید که این اتفاق باعث شد تا برخلاف چیزی که برای آن تلاش کردیم، به جشنواره «سینماحقیقت» امسال نرسیم. در حال حاضر مرحله پژوهش به پایان خود نزدیک شده و به زودی وارد مرحله فیلمنامه می‌شویم. به امید خدا در جشنواره «سینماحقیقت» سال 1404 حضور خواهیم داشت.

«آلاء» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ