کمک داور ویدیویی؛ برداشتن بار یا چالشی جدید؟

اقتصاد ایران: استفاده از کمک داور ویدیویی اگر چه مورد تأکید و استقبال همگان است اما شرایطی به وجود آمده که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  برگزاری لیگ بیست‌وچهارم با کمک داور ویدیویی قطعاً اتفاق مثبت و خوبی به شمار می‌رود اما نحوه اجرا و استفاده از آن باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است. از ماه‌ها پیش وعده داده شده بود که لیگ با VAR آغاز می‌شود اما اینکه فقط چند تیم از این سیستم سود ببرند و سایر تیم‌ها نفعی نداشته باشند، خود آغاز چالشی بزرگ برای فوتبال ایران است.

در پایان هفته اول و دوم برخی تیم‌ها با کلیدواژه «VAR» به تصمیم‌گیرندگان خرده گرفتند و خواهان اجرای عدالت شدند. پنجشنبه و جمعه شب نیز چنین اتفاقاتی رخ داد و اکنون این پرسش به وجود می‌آید که آیا صِرف حضور کمک داور ویدیویی مهم است آن هم تحت هر شرایطی و با کمترین تعداد و امکانات؟

در دو هفته آغازین لیگ کمک داور ویدیویی تنها در پنج مسابقه مورد استفاده قرار گرفت چرا که تعداد دستگاه‌های VAR کم است. هم‌اکنون سه دستگاه در ایران وجود دارد و دو دستگاه دیگر نیز قرار بود وارد کشورمان شود. طبق گفته رئیس فدراسیون فوتبال تا 21 شهریور یکی دو دستگاه دیگر به ایران می‌رسد. حتی اگر چنین اتفاقی بیفتد، باز هم به نظر می‌رسد مشکلات ادامه دارد چرا که همه چیز برای استفاده از کمک داور ویدیویی مهیا نیست.

در همین دو هفته تأثیر وجود این سیستم در ایران خودش را نشان داده و قاعدتاً همه از ورود و استفاده از این سیستم استقبال می‌کنند اما این سؤال مطرح می‌‌شود که چه زمانی قرار است این سیستم در شرایط ایده‌آل مورد استفاده قرار گیرد؟ چه زمانی جایگاه‌ مناسب (و نه کانکس در کنار جایگاه تماشاگران) برای آن در نظر گرفته می‌شود؟ در همین دو هفته با وجود VAR باز هم شاهد اعتراض، شکایت و گلایه بودیم.

در کنار این موارد، چگونگی بررسی صحنه‌های مشکوک هم جای تأمل دارد. عدم وجود دوربین‌های مخصوص کمک داور ویدیویی باعث شده تصاویر تلویزیونی مورد بازبینی قرار گیرند و کاری که انجام می‌شود، عملاً ویدیوچک است. در این شرایط بینندگان تلویزیونی چیزی از ماجرا متوجه نمی‌شوند. نکته دیگر اینکه صحنه‌های تأثیرگذار قبل از گل (اوت یا کرنر) مورد بازبینی قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل شاهد اعتراض تیم‌ها هستیم.

VAR برای فوتبال ایران یک ضرورت است و خودش را در دو هفته گذشته نشان داده اما به نظر می‌رسد با ادامه این شرایط شاهد چالش‌های بیشتری خواهیم بود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ