در بازه ۵ میلیارد تومان لکسوس بخریم؟

اقتصاد ایران: ب‌ام‌و سری ۳ و مرسدس‌بنز C کلاس در کلاس سدان‌های پریمیوم لوکس جمع‌وجور خانوادگی همواره حضور موفق و پررنگی دارند. اما این عرصه تنها در تصرف ژرمن‌ها نیست؛ لکسوس با ارائه IS توانسته سطح انتظارات از یک سدان خانوادگی پریمیوم کامپکت سگمنت D را دگرگون کند.

بر این اساس بیش از یک دهه است لکسوس IS در بازار ایران حضور دارد و در میان اسپرت‌دوستان نیز بسیار محبوب است. جدیدترین نسخه این سدان کامپکت پریمیوم سگمنت D ژاپنی IS۲۵۰ اف اسپرت مدل سال ۲۰۱۶ است. البته تعداد محدودی هم مدل ۲۰۱۸ در بازار حضور دارد. با ما همراه باشید تا بهترین سدان اسپرت بازار ایران را در بازه ۵ میلیاردتومان بررسی کنیم.

طراحی اسپرت و هیجان‌انگیز (امتیاز ۹۵ از ۱۰۰)

سال ۱۹۹۸ میلادی بود که برند لوکس تویوتا یعنی لکسوس، برای نخستین‌بار سدان کامپکت پریمیوم خانوادگی سگمنت D خود را با نام IS به‌جهان معرفی کرد. از آن زمان تا به‌امروز سه نسل از این سدان اسپرت خانوادگی روی خط تولید لکسوس قرار گرفته و آخرین به‌روزرسانی‌ها در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی روی طراحی خارجی این خودرو صورت گرفته است.

با توجه به‌ممنوعیت واردات چند ساله خودرو به‌کشور، جدیدترین مدل‌های IS مربوط به‌سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ است. بر این اساس نسل سوم سدان محبوب لکسوس (موسوم به XE۳۰) در بازار کشورمان جزو پرطرفدارترین سدان‌های اسپرت به‌حساب می‌آید.

نسل سوم IS درحقیقت از کانسپت LF-CC (که برای نخستین‌بار در موتورشوی پاریس سال ۲۰۱۲ میلادی رونمایی شد) الگو گرفته شده است. درحقیقت نسخه تولیدی کانسپت LF-CC همان نسل سوم لکسوس IS موسوم به XE۳۰ است. لکسوس IS نسل سوم از سال ۲۰۱۳ تا به‌امروز روی خط تولید این خودروساز ژاپنی قرار دارد و سبک طراحی آن هیجان‌انگیز و اسپرت است. با نگاهی به‌پروفیل این سدان اسپرت ژاپنی شاهد یک پوزه نسبتا کشیده با پشت کوتاه هستیم.

همچنین خطوط تند و تیزی بدنه این خودرو را شکل می‌دهند. در این زمینه می‌توان گفت انگار طراحی IS نسل سوم با حرکات شمشیر بران یک سامورایی شکل گرفته است. خطوط تند و تیزی که منجر به‌ایجاد حجم‌های اغراق‌آمیز روی گل‌گیر جلو و عقب شده، استایل دینامیک و اسپرتی به‌این سدان می‌بخشند.

در بازه ۵ میلیارد تومان لکسوس بخریم؟

اورهنگ‌های نسبتا کوتاه، تناسبات بدنه با سایز تایر و رینگ و از همه مهم‌تر، زاویه بیشتر ستون C و فرمت خمیده سقف (که مشابه خودروهای فست‌بک است)، هیجان را در طراحی خارجی لکسوس IS به‌اوج خود می‌رساند.

در نمای جلو، شاهد یک جلوپنجره دوکی‌شکل(جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای به‌سبک لکسوس که جزو DNA طراحی این برند است) با چراغ‌های دوتکه‌ای هستیم. همچنین طراحی خطوط تیز روی کاپوت و حجم نسبی برآمده کاپوت، چهره خشن و اسپرتی از این خودرو به‌نمایش‌ می‌گذارند.

در نمای عقب برخلاف نمای جلو، چراغ‌های کشیده L شکل با حجم‌پردازی بسیار خاص روی درِ صندوق‌عقب خودنمایی می‌کنند که زیبایی چشم‌نوازی را به‌این سدان می‌بخشند. تمام لکسوس IS های واردشده به‌کشورمان در دو نسخه استاندارد و اف-اسپرت هستند که در نسخه اف-اسپرت، قطعات الحاقی (مانند لیپ سپر جلو، اسپویلر روی درِ صندوق‌عقب به همراه دو اگزوز گرد کروی‌شکل در طرفین سپر عقب و دیفیوزر میانی) نیز وجود دارند که چاشنی اسپرت لکسوس IS را دوچندان می‌کنند.

در بازه ۵ میلیارد تومان لکسوس بخریم؟

کابین لوکس، کلاسیک و اسپرت (امتیاز ۹۵ از ۱۰۰)

پس از قرارگیری در کابین لکسوس IS۲۵۰ اف-اسپرت، شاهد طراحی ترکیبی کلاسیک - مدرن با ویژگی‌های اسپرت هستیم. کلیت طراحی داشبورد این خودرو مینیمال است. همچنین طراحی دریچه‌های مستطیل‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع و قرارگیری دکمه‌های فیزیکی در بخش میانی داشبورد برای تنظیم سیستم تهویه‌مطبوع و کنترل سایر آپشن‌های این خودرو جذاب است.

قرارگیری یک ضبط با دکمه‌های روتاری، وجود موس میانی در کنار دسته‌دنده و طراحی نمایشگر ۷ اینچی میانی داشبورد برای سیستم اطلاعات-سرگرمی، فضای جذابی را در کابین این خودرو به‌وجود می‌آورد.

طراحی غربیلک‌فرمان اسپرت اف-اسپرت، پدال‌های شیفتر آلومینیومی بزرگ در پشت غربیلک‌فرمان، طراحی دکمه استارت در بالاترین بخش داشبورد (در کنار کلاستر)، دسته‌دنده اسپرت به‌سبک لکسوس و طراحی صندلی‌های اسپرت جلو، سبب می‌شوند تجربه رانندگی اسپرتی در اختیار سرنشینان این خودرو قرار گیرد.

از سوی دیگر پارامترهایی مانند طراحی دریچه‌های مستطیل‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع، طراحی ساعت آنالوگ در میان دو دریچه میانی سیستم تهویه‌مطبوع و طراحی دکوراتیو کروم، فیبرکربن و چوب، فضای داخلی را بسیار جذاب و کلاسیک جلوه می‌دهند. همچنین طراحی سقف سانروف به‌نورپردازی بهتر فضای داخلی کمک کرده و کابین این سدان اسپرت ژاپنی را بسیار دلنشین می‌کند.

مهم‌ترین بخش در طراحی داخلی لکسوس IS۲۵۰ اف-اسپرت کیفیت بالای ساخت قطعات آن است.
این موضوع به‌خوبی فلسفه کیفیت بالای ساخت تویوتا در تمام محصولاتش را نشان می‌دهد. عایق‌بندی فوق‌العاده، کیفیت بالای مواد سازنده خودرو، کیفیت بالای مونتاژ قطعات و توجه به‌جزئیات همگی سبب شده است کابین IS۲۵۰ اف-اسپرت یکی از باکیفیت‌ترین کابین خودروهای‌ موجود در بازار خودرویی کشور باشد.

زیر کاپوت IS۲۵۰ چه خبر است؟
(امتیاز موتور ۸۰ از ۱۰۰ و امتیاز گیربکس ۹۰ از ۱۰۰)

کافی است تنها یک بار استارت دکمه‌ای لکسوس IS۲۵۰ اف-اسپرت را فشار دهید تا غرش پیشرانه قدرتمندش را احساس کنید. آن‌چه قلب تپنده این سدان اسپرت ژاپنی را شکل می‌دهد، یک موتور ۶ سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۲.۵ لیتر است. این موتور ۶ سیلندر که زیر کاپوت این سدان جا خوش کرده، با کد ۴GR-FSE شناخته می‌شود که فاقد سیستم پرخوران توربوشارژ و سوپرشارژ است.

این موتور اتمسفریک ۲.۵ لیتری وی‌شکل به‌لطف استفاده از سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها، کاهش فضای اتاق احتراق و نسبت تراکم ۱۲ به‌یک، قطر پیستون ۸۳ میلی‌متری و کورس پیستون ۷۷ میلی‌متری و سیستم فوق هوشمند مدیریت جرقه‌زنی مستقیم شمع‌ها، توان و گشتاور مناسبی تولید می‌کند.

بر این اساس حداکثر قدرت خروجی لکسوس IS۲۵۰ به ۲۰۸ اسب‌بخار در ۶۴۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۲۶۰ نیوتون‌متر در ۳۸۰۰ آرپی‌ام می‌رسد. نکته بسیار مهم درباره پیشرانه ۴GR-FSE گشتاور نسبتا بالا در دور پایین است.

براساس نمودار گشتاور برحسب توان-دورموتور، در دور ۴۵۰۰ آرپی‌ام گشتاور ۱۷۷ نیوتون‌متری به‌دست می‌آید که چنین گشتاوری برای این حجم موتور عالی است. اگرچه قدرت و گشتاور تولیدشده نسبت به‌حجم موتور نسبتا پایین است، اما این موضوع را فراموش نکنید که توان و گشتاور پایین سبب می‌شود دوام قطعات موتور بالاتر رفته و استهلاک آن‌ها کاهش یابد.

اگر خواهان ارتقای موتور باشید، این پیشرانه به‌خوبی برای تیون شدن آماده است. البته لازم است فرآیند ریمپ ECM بر اساس شرایط جوی و سوختی ایران باشد. البته این موتور نسبت به‌پیشرانه‌ هیوندای-کیا برتری داشته و نسبت به‌شرایط سوختی کشورمان حساس نبوده و ضریب حساسیت آن نسبت به روغن‌موتور نیز بسیار پایین است.

اگر برای این خودرو از روغن‌موتور باکیفیت وارداتی استفاده شود و فشاری بر موتور آن وارد نشود، پیشرانه آن حداکثر تا بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر، کم‌دردسر و باکیفیت خواهد بود.

همچنین گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک قدرت و گشتاور تولیدشده را به‌چرخ‌های عقب می‌رساند. این ویژگی‌ها سبب شده است لکسوس IS۲۵۰ اف-اسپرت یکی از بهترین سدان‌های اسپرت بازار ایران برای اسپرت‌دوستان باشد.

این خودرو با توجه به‌دیفرانسیل عقب بودن، از پرفورمنس عالی برخوردار است. تعویض دنده به‌موقع، عدم وجود ضربه و کوبش، گوش به‌فرمان بودن گیربکس و پاسخگویی به‌موقع آن سبب شده است گیربکس IS۲۵۰ اف-اسپرت یکی از بهترین گیربکس اتوماتیک‌های ایران باشد.

در صورت توجه به تعویض‌ روغن گیربکس در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر، این گیربکس می‌تواند همانند پیشرانه تا بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر، باکیفیت و با دوام باشد. همچنین این گیربکس برخی ایرادات فنی مانند افزایش دما در مبدل حرارتی خودروهای فرانسوی یا کره‌ای را ندارد.

ناگفته نماند که چهار حالت رانندگی اکو، نرمال، اسپرت و اسپرت S پلاس برای این خودرو در نظر گرفته شده که در زمان فعال‌سازی حالت اسپرت S پلاس صدای پیشرانه بیشتر شده و شتاب خودرو بالا می‌رود.

بر این اساس تنها ۶.۷ ثانیه زمان نیاز است که این سدان اسپرت ژاپنی از حالت سکون به‌سرعت۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. این شتاب عالی به‌دلیل نسبت قدرت به وزن ۰.۱۳ اسب‌بخار بر کیلوگرم به‌دست می‌آید. در نظر داشته باشید که قطعات یدکی موتور و گیربکس این سدان در بازار کشورمان موجود است؛ اما قیمت بالای این قطعات، هزینه نگهداری این سدان را بالا می‌برد.

در بازه ۵ میلیارد تومان لکسوس بخریم؟

امکانات رفاهی و ایمنی (امتیاز ۸۰ از ۱۰۰)

لکسوس IS۲۵۰ اف-اسپرت نسبت به‌نسخه استاندارد، از سطح امکانات رفاهی و ایمنی بالاتری برخوردار است؛ اما نسبت به‌سال ساخت آن نباید انتظار سطح بالایی از امکانات روز را داشت.

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به ۱۰ ایربگ (دو ایربگ زانویی برای راننده و سرنشین جلو)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، سیستم ترمز ضدقفل و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میان چرخ‌ها، فرمان برقی، صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی اطلاعات-سرگرمی، سیستم صوتی مجهز به ۸ بلندگو و سیستم پریمیوم سوراند با ورودی USB و iPod، موس میانی، روکش چرمی غربیلک‌فرمان، پدال تعویض دنده پشت فرمان، آینه با قابلیت تنظیم الکترونیکی و تاشوندگی برقی، پرده شیشه عقب برقی، سنسور باران، چراغ‌های زنون، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، سقف سانروف بزرگ، سیستم پایش فشار تایرها، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه و دارای کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، کروزکنترل تطبیقی، سیستم هوشمند ورود به‌خودرو و بدون کلید (کی‌لس) ، استارت دکمه‌ای، سنسور پارک خودرو، آینه میانی الکتروکرومیک، قابلیت تنظیم صندلی برقی راننده در ۱۰ جهت، سیستم تهویه‌مطبوع برای صندلی راننده و... اشاره کرد.

در بازه ۵ میلیارد تومان لکسوس بخریم؟


سواری باکیفیت، هندلینگ عالی (امتیاز ۹۰ از ۱۰۰)

با در نظر گرفتن سیستم تعلیق دابل ویشبون با طبق‌های دوبل و دامپر (کمک‌فنر) قابل تنظیم در جلو و ساختار فایو لینک (اتصال پنج‌گانه) در محور عقب، این خودرو سواری نرم و باکیفیتی را به‌شما هدیه می‌دهد.

هرچند که سایز رینگ‌ها در نسخه اف-اسپرت ۱۸ اینچی آلومینیومی است، اما به‌دلیل ساختار سیستم تعلیق، لکسوس IS۲۵۰ اف-اسپرت سواری نرم و باکیفیتی را نسبت به‌تمام محصولات کره‌ای و چینی به‌شما ارائه می‌دهد.

به‌دلیل توزان وزن ۴۷ به ۵۳ در این خودرو و مرکز ثقل نسبتا بالا، لکسوس IS۲۵۰ اف-اسپرت هندلینگ فوق‌العاده‌ای نسبت به تمام محصولات هیوندای و کیا دارد. البته این خودرو در مقایسه با دو سدان اسپرت آلمانی یعنی ب‌ام‌و ۳۲۸i و مرسدس‌بنز C۲۰۰ عملکرد ضعیف‌تری دارد.

همچنین عدم برابری در سایز تایرهای جلو و عقب (سایز ۴۰/۲۲۵ در جلو و ۳۵/۲۵۵ در عقب) سبب شده است هم سواری باکیفیت‌تر و هم هندلینگ بهتری برای IS۲۵۰ اف-اسپرت فراهم شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ