نسل هشتم، جاودانه باواریایی

اقتصاد ایران: ب‌ام‌و i۸ نام‌آشنای باواریایی‌ها در زمینه خودروهای اسپرت است. این سوپراسپرت برای تجربه خاص راندن یک خودرو تمام‌اسپرت با استفاده از انرژی نوین و پاک به‌تولید رسید.

i۸ حدود ۷ سال روی خط‌تولید این خودروساز باواریایی حضور داشت و جزو محبوب‌ترین سوپراسپرت‌های پلاگین-هیبرید جهان است. انتخاب i۸ به‌عنوان بهترین سوپراسپرت جهان در سه سال پی‌درپی این خودرو را به‌یک گزینه خاص و اسپرت بدل ساخته است. در ادامه این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید باواریایی را از نظر فنی بررسی می‌کنیم.

طراحی زیبا و اسپرت بدنه

ب‌‎ام‌و i۸ درواقع نشان‌دهنده فلسفه طراحی جدید باواریایی‌ها در خودروهای سوپراسپرت پلاگین-هیبرید بود. این سوپراسپرت جسور باواریایی برای نخستین‌بار در موتورشو پاریس سال ۲۰۱۰ میلادی و در قالب یک سوپراسپرت کانسپت با نام Vision Efficient Dynamics معرفی شد.

این کانسپت نخستین تلاش ب‌ام‌و برای ورود به‌پروژه i بود. بر این اساس این کانسپت در سال ۲۰۱۱ میلادی با ظاهری نزدیک به‌نسخه تولید در موتورشو بین‌المللی آلمان حضور پیدا کرد.

همچنین در سال ۲۰۱۲ میلادی نسخه اسپایدر یا رودستر این خودرو در اتوشوی پکن به‌نمایش درآمد. درنهایت در هشتاد و سومین موتورشو بین‌المللی ژنو (سال ۲۰۱۳ میلادی) نسخه تولیدی و نهایی i۸ به‌صورت رسمی از سوی کمپانی ب‌ام‌و معرفی شد.

ناگفته نماند که این سوپراسپرت، نخستین خودرو اسپرت پلاگین-هیبرید ب‌ام‌و بود. بر این اساس کلیت طراحی بدنه ب‌ام‌و i۸ برپایه و اساس خطوط شارپ معروف باواریایی بود؛ البته این خطوط بادقت و ظرافت بیشتری روی بدنه این خودرو طراحی شده بودند.

با نگاهی به‌پروفیل i۸ شاهد یک پوزه کشیده و پشت کوتاه با اورهنگ‌های نسبتا بلند هستیم که خطوط شارپ روی بدنه، استایل جسورانه و اسپرتی به‌این سوپراسپرت باواریایی می‌بخشند.

خط تیزی که از زیر درهای عقب عبور کرده و به‌ابتدای چراغ‌های عقب می‌رسد، سبب ایجاد یک حجم ماهیچه‌ای و یک گل‌گیر حجیم شده که استایل تنومندی را برای i۸ فراهم می‌آورد. طراحی بهترین تناسبات بدنه و استفاده از رینگ ۲۰ اینچی و ستون C با زاویه بیشتر، سبب شده بود حس هیجان بیشتری در این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید باواریایی به‌وجود آید.

در طراحی نمای جلو، دیگر خبری از چراغ‌هایی با گرافیک LED دوگانه به‌سبک ب‌ام‌و نیست، بلکه شاهد سبک جدیدی از چراغ‌ها به‌سبک ب‌ام‌و نشان هستیم که امضای آشنای باواریایی در آن حفظ شده است. چراغ‌های باریک و با LED هایی مشابه حرف L کشیده‌شده، درون کاسه‌چراغ خودنمایی می‌کنند. کلیت سبک طراحی چراغ‌های این خودرو مشابه محصولات پرفورمنسی ب‌ام‌و است.

همچنین جلوپنجره کلیوی‌شکل معروف ب‌ام‌و در این خودرو عریض‌تر و باریک شده که با فرمت به‌روزشده و خطوط تیز روی کاپوت و طراحی یک دریچه ورودی هوا در بخش میانی کاپوت، چهره جذاب و البته اسپرتی را به‌نمایش می‌گذارد. مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین بخش طراحی ب‌ام‌و i۸، طراحی چراغ‌های عقب است.

این چراغ‌های شناور با حالت دوتکه (که بخشی از چراغ، جزو ستون C محسوب می‌شود)، طراحی نوآورانه و چشم‌نوازی را خلق کرده تا i۸ را به‌یک سوپراسپرت خاص بدل سازد.

سپر چندضلعی، طراحی شیشه بلند و گل‌گیرهای عقب شناور (توخالی) از دیگر ویژگی‌های خاص طراحی این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید است. درباره آیرودینامیک i۸ نیز باید گفت ضریب درگ آن ۰.۲۶ است که این عدد برای چنین سوپراسپرتی فوق‌العاده است.

جالب است بدانید مکانیزم باز و بسته شدن درهای این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید بسیار جذاب بوده و از نوع پروانه‌ای یا (Butterfly) است که زیبایی و جذابیت این سوپراسپرت را دوچندان می‌کند. بد نیست بدانید که کمپانی ب‌ام‌و از آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی تا ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۰ هزار و ۴۶۵ دستگاه از این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید فروخته است.

کابین مدرن با ویژگی‌های لوکس

پس از باز کردن درهای پروانه (Butterfly( i۸ با یک کابین جدید روبه‌رو می‌شویم. می‌توان گفت این نوع طراحی نسبت به‌سال ساخت این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید حدود ۱۰ سال جلوتر بوده و اِلِمان‌های رعایت‌شده در کلیت طراحی کابین i۸ را می‌توان به‌خوبی در خودروهای اسپرت جدید مشاهده کرد.

برای این‌که فضای داخلی i۸ نسبتا خلوت و البته مدرن جلوه داده شود، یک نمایشگر ۸.۸ اینچی باکیفیت برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر ۷.۷ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در بالاترین بخش داشبورد و در قسمت میانی آن تعبیه شده است.

کلیت طراحی داشبورد مینیمال اما حجیم است. وجود دریچه‌های باریک مستطیل‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع در کنار یک دریچه بزرگ باریک مستطیل‌شکل در بخش میانی داشبورد و طراحی دو دریچه ذوزنقه‌ای‌شکل در قسمت راست داشبورد برای سرنشین جلو، تداعی‌کننده نوعی طراحی نامتقارن است.

این نوع طراحی سبب می‌شود فضای داخلی i۸ جذاب‌تر به‌نظر برسد. طراحی دو بخش V شکل برای نگهداری کلاستر و یک حجم برآمده در قسمت راست (که تا قسمت میانی کشیده شده)، زیبایی این فضا را به‌اوج می‌رساند.

استفاده از چرم باکیفیت مرینو، جیر و روکش پارچه‌ای صندلی‌ها با تریم دورنگ و نورپردازی بسیار منحصربه‌فرد LED ب‌ام‌و، فضای داخلی این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید را مشابه یک سدان بزرگ لوکس باواریایی جلوه می‌دهد.

از سوی دیگر طراحان کمپانی ب‌ام‌و به‌منظور ایجاد حس هیجان بیشتر، تمام ادوات کنترل را در بخش میانی داشبورد طراحی کرده‌اند. طراحی دکمه‌های پیانویی برای سیستم صوتی و سایر تنظیمات، پنل دیجیتالی با دو دکمه روتاری برای سیستم تهویه‌مطبوع و دسته‌دنده منحصربه‌فرد خلبانی ب‌ام‌و با موس معروف باواریایی، طراحی داخلی i۸ را بسیار چشم‌نواز کرده است.

طراحی دکمه استارت در کنار دسته‌دنده سبب می‌شود در زمان استارت زدن خودرو، حس هیجان فوق‌العاده‌ای به راننده القا شود. البته ناگفته نماند که افزودن دکوراتیو فیبرکربنی، صندلی‌های اسپرت نسل جدید ب‌ام‌و، طراحی غربیلک‌فرمان اسپرت ب‌ام‌و با دو پدال شیفتر در پشت آن و دسته‌دنده خلبانی ب‌ام‌و همگی حس هیجان بیشتری را در زمان قرارگیری در پشت فرمان این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید، به‌سرنشینان القا می‌کند. فضای داخلی بسیار راحت، بدون صدا و با عایق‌بندی عالی و کیفیت ساخت بالا سبب شده است i۸ به‌عنوان اسطوره جاودانگی ب‌ام‌و معرفی شود.

سواری باکیفیت و هندلینگ مناسب

سیستم تعلیق ب‌ام‌و i۸ در محور جلو از نوع دابل‌ویشبون با دامپرهای (کمک‌فنرها) قابل تنظیم هیدرولیکی است. در محور عقب نیز فایولینک (اتصال پنج‌گانه) به‌همراه دامپرهای هیدرولیکی و فنر پیچشی تعبیه شده که سواری این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید را نسبت به‌سایر هم‌کلاس‌های خود دلچسب‌تر می‌کنند.

ناگفته نماند به‌لطف استفاده از تایرهای ۴۰/۲۴۵ و رینگ‌های ۲۰ اینچی آلومینیومی، این خودرو سواری نرم و باکیفیتی را به‌سرنشینان ارائه می‌دهد. از دیگر مزایای ب‌ام‌و i۸ ۲+۲ یعنی چهارنفره بودن آن است.

از نظر هندلینگ، ب‌ام‌و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و به‌لطف توازن وزن ۵۲ به ۴۸ (که عدد بی‌نظیری است) و مرکز ثقل نسبتا پایین، این خودرو هندلینگ بسیار خوبی را به‌نمایش می‌گذارد.

۳‌ سیلندر به اضافه موتور الکتریکی

مهندسی بی‌نظیر ب‌ام‌و برای قلب تپنده i۸ این سوپراسپرت را به‌یکی از سریع‌ترین‌های جهان بدل کرده است. بر این اساس زیر کاپوت i۸ یک موتور ۳ سیلندر خطی ۱۴۹۹ سی‌سی مزین به‌فناوری تویین-توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم جا خوش کرده است که با طراحی یک موتور الکتریکی در محور جلو، عملکرد و شتاب بالایی را برای این سوپراسپرت فراهم می‌کند.

اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی ب‌ام‌و i۸ دستخوش تغییرات طراحان و مهندسان باواریایی قرار گرفت و به‌این ترتیب در مدل‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی شاهد افزایش پیمایش تمام‌الکتریکی و توان و گشتاور خروجی این سوپراسپرت هستیم.

لازم به‌ذکر است مدل ۲۰۲۰ میلادی این سوپراسپرت پلاگین-هیبرید در این مطلب بررسی می‌شود. قلب تپنده i۸ یک موتور ۳ سیلندر ۱۴۹۹ سی‌سی مزین به‌تکنولوژی تویین-توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم به‌همراه یک موتور الکتریکی پرتوان است.

موتور ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری تویین-توربوشارژ موسوم به B۳۸K۱۵T۰ است که می‌تواند ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت را در ۵۸۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۲۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۳۷۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان آورد.

موتور الکتریکی که روی محور جلو تعبیه شده، حداکثر ۱۴۱ اسب‌بخار توان را در ۴۸۰۰ آرپی‌ام و حداکثر ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را فراهم می‌آورد. درمجموع و به‌صورت ترکیبی، توان خروجی ب‌ام‌و i۸ به ۳۶۹ اسب‌بخار و گشتاور خروجی آن به ۵۷۰ نیوتون‌متر می‌رسد.

ناگفته نماند که کمپانی ب‌ام‌و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک ساخت کمپانی آیسین ژاپن را برای این خودرو در نظر گرفته تا انتقال قدرت به‌چهار چرخ به‌وسیله سامانه xDrive امکان‌پذیر شود.

کمپانی ب‌ام‌و همواره به‌رانندگی اسپرت و شتاب بی‌نظیر محصولاتش معروف است؛ از این رو سه حالت اکو پرو، کامفورت و اسپرت برای حالت‌های رانندگی این خودرو در نظر گرفته شده است.

در حالت اکو پرو و کامفورت یک وضعیت مورد دلخواه دیگر نیز تعبیه شده است. به‌لطف استفاده از سازه شاسی فیبرکربن پلاستیک فشرده، وزن این سوپراسپرت تا حدی کاهش یافته است.

وزن خالص i۸ به ۱۵۳۹ کیلوگرم می‌رسد تا نسبت قدرت به‌وزن را در ۰.۲۳ اسب‌بخار بر کیلوگرم حفظ کند. همین نسبت قدرت به‌وزن سبب شده است با انتخاب حالت اسپرت، تنها ۴.۲ ثانیه زمان نیاز باشد که این خودرو از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد.

اگر پدال گاز را تا انتها فشار دهید، حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت را با این خودرو تجربه خواهید کرد.

جالب است بدانید یک پک باتری ۱۱.۶ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی برای تامین نیروی موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است.

این خودرو در حالت تمام‌الکتریکی حداکثر تا ۲۴ کیلومتر مسافت را طی می‌کند و اگر باتری‌ها فول‌شارژ و مخزن سوخت پیشرانه بنزینی پر از بنزین باشد، این خودرو حداکثر تا ۵۱۰ کیلومتر مسافت را می‌پیماید.

این عدد برای چنین سوپراسپرت پرشتابی، فوق‌العاده عالی است. از آن‌جا که ب‌ام‌و i۸ یک سوپراسپرت پلاگین-هیبرید است با اتصال به‌شارژر سریع DC تنها کمتر از یک ساعت زمان نیاز است که تا ۸۰ درصد باتری آن شارژ شود. همچنین در صورت اتصال به‌شارژر شهری AC بین سه تا پنج ساعت زمان نیاز است تا ۱۰۰ درصد باتری‌های این خودرو شارژ شوند.

امکانات رفاهی و ایمنی سوپراسپرت باواریایی

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی ب‌‎ام‌و i۸ می‌توان به: ۸ ایربگ، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل پایداری دینامیکی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی و سرپایینی، کروزکنترل هوشمند، هداپ دیسپلی، سیستم ورود بدون کلید هوشمند (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم دید در شب، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، امکان سه‌بعدی‌سازی خودرو در زمان فعال‌سازی دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های الکتروکرومیک، انکان تنظیم صندلی برقی راننده در ۱۰ جهت با حافظه و تنظیم صندلی سرنشین جلو در ۸ جهت با حافظه، اتوهلد، سیستم هوشمند ضدبخار شیشه جلو، سیستم تهویه‌مطبوع صندلی‌ها، نمایشگر ۷.۷ اینچی اطلاعات-سرگرمی مبتنی بر iDrive۷، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه، بلوتوث، حالت‌های مختلف رانندگی، فرمان برقی-هیدرولیکی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم آنالیز ترافیکی خودرو و... اشاره کرد.

در حال حاضر قیمت ب‌ام‌و i۸ مدل ۲۰۲۰ با کارکرد ۵۵ هزار کیلومتر در بازار ایالات‌متحده ۶۵ هزار و ۷۵۰ دلار است و نسخه کانورتیبل یا اسپایدر این خودرو ۸۰ هزار و ۱۹۰ دلار ارزش دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ