تقویت اقتصاد دریامحور در بوشهر/ زیرساخت‌های بنادر ارتقا یافت

اقتصاد ایران: بوشهر- استان بوشهر با داشتن بنادر متعدد و استراتژیک، نقش بسیار مهمی در اقتصاد و تجارت ایران ایفا می‌کند که توسعه زیرساخت‌های بندری می تواند زمینه سار تقویت اقتصاد دریامحور باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - حامد عرب زاده: استان بوشهر با داشتن بنادر متعدد و استراتژیک، نقش بسیار مهمی در اقتصاد و تجارت ایران ایفا می‌کند. بنادر این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود در کنار خلیج فارس، از اهمیت بالایی برخوردارند.

بندر بوشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری ایران، نقش کلیدی در واردات و صادرات کالاها دارد. این بندر با ظرفیت بالای خود، امکان پذیرش کشتی‌های بزرگ و حمل و نقل حجم زیادی از کالاها را فراهم می‌کند.

بنادر استان بوشهر به دلیل نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردارند. این بنادر می‌توانند به عنوان پل ارتباطی بین ایران و سایر کشورهای منطقه عمل کنند.

وجود بنادر متعدد در استان بوشهر، زمینه‌ساز توسعه صنعتی و اقتصادی منطقه شده است. پتروشیمی، کشتی‌سازی و نیروگاه‌های برق از جمله صنایعی هستند که در این منطقه فعالیت می‌کنند و به رشد اقتصادی استان کمک می‌کنند.

بنادر استان بوشهر با ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، لجستیک، صنایع و خدمات، نقش مهمی در کاهش بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی دارند.

توسعه زیرساخت‌های بندری در استان بوشهر، از جمله احداث اسکله‌های جدید، لایروبی و بهبود کانال‌های دسترسی، به افزایش ظرفیت و کارایی بنادر کمک کرده و زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شده است، این عوامل نشان‌دهنده اهمیت بالای بنادر استان بوشهر در توسعه اقتصادی و تجاری ایران هستند.

توسعه فعالیت‌های دریامحور

استاندار بوشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر توسعه زیرساخت‌های بندری بوشهر را یک اولویت بسیار مهم دانست و بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی در دولت سیزدهم برای توسعه بنادر نقاط مختلف استان بوشهر از جنوب تا شمال صورت گرفته است

احمد محمدی زاده با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد دریامحور در استان اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص استان بوشهر در حوزه اقتصاد دریا محور، اقدامات مناسبی در زمینه ارتقای زیر ساخت بنادر استان صورت گرفته است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: بوشهر با داشتن بیشترین ساحل با خلیج فارس ظرفیت بزرگی در این عرصه اقتصاد دریا محور است، می‌توان از عوامل مهم توسعه و پیشرفت کشور و استان‌های ساحلی می‌توان به دریا، بندر و حمل و نقل دریایی اشاره کرد.

تقویت اقتصاد دریامحور در بوشهر/ زیرساخت‌های  بنادر ارتقا یافت

افزایش ۲ برابری ظرفیت تخلیه و بارگیری

محمد شکیبی نسب در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به معیشت بیش از ۷۰ درصد ساحل نشینان خلیج فارس در استان بوشهر از راه دریا و دریانوردی در سه سال اخیر پروژه‌هایی ارزشمندی در بنادر استان با رویکرد رونق اقتصادی و توسعه افتتاح و یا عملیاتی شده است.

ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر بوشهر ۷.۵ میلیون تن است که با اتمام طرح‌های زیرساختی این میزان به بیش از ۱۵ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر بوشهر ۷.۵ میلیون تن است که با اتمام طرح‌های زیرساختی این میزان به بیش از ۱۵ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: جاده دسترسی مجتمع بندری نگین به طول ۹.۵ کیلومتر و با یکهزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار است که فاز نخست آن به طول ۴.۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن نیز تا پایان سال تکمیل می‌شود.

شکیبی نسب بیان کرد: در بخش زیرساختی در ۲ مرحله در مجموع چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مجتمع بندری اختصاص یافته است.

وی افزود: در سایه اقدامات انجام شده تفاهمنامه‌هایی با ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال منعقد شده و اکنون نیز تفاهمنامه‌های جدیدی در آستانه عقد قرار داد هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: پهن کردن فرش قرمز برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مهم‌ترین دستاورد تیم مدیریتی این اداره کل است.

ناوگان خودروها و شناورهای خدماتی

وی اضافه کرد: با هدف توسعه کمی و کیفی ناوگان خودروها و شناورهای خدماتی در بنادر استان بوشهر ۲ شناور بازرسی و پایش و یک فروند شناور ناجی با ۴۴۵ میلیارد ریال اعتبار به این ناوگان افزوده شده است.

شکیبی نسب یادآور شد: همچنین با پیگیری‌های انجام گرفته یک دستگاه خودروی امداد و نجات پیشرفته و همچنین یک دستگاه خودروی آتش نشانی برای ساختمان‌های بلند مرتبه خریداری شده و بزودی در بندر بوشهر مستقر می‌شوند.

تقویت اقتصاد دریامحور در بوشهر/ زیرساخت‌های  بنادر ارتقا یافت

وی گفت: با توجه به کاربری ۲ دستگاه خودروی خریداری شده و در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی می‌توان در صورت بروز حوادث ناگوار از ظرفیت این خودروهای امدادی برای خدمت رسانی به هم استانی‌ها نیز استفاده کرد.

مأموریت مجهزترین شناور مقابله با آلودگی‌های دریایی

استان بوشهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود تأسیسات نفتی و گازی، با چالش‌های متعددی در زمینه آلودگی نفتی مواجه است. در سال‌های اخیر، اقدامات متعددی برای مقابله با این آلودگی‌ها انجام شده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات، راه‌اندازی شناور چندمنظوره دریا پاک ۱ است که بزرگترین شناور مقابله با آلودگی‌های نفتی در ایران محسوب می‌شود. این شناور با سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیون یورویی سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده و نقش مهمی در پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی ایفا می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این مورد تصریح کرد: در بحث مقابله با آلودگی دریایی اکنون شناور ORV به عنوان یکی از مجهزترین شناورهای حوزه خلیج فار س در بندر بوشهر فعال شده و در ابتدای امسال در محدوده میدان نفتی ابوذر اقدام به پایش منطقه کرده است.

بندر بوشهر به دلیل نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند قطر، بحرین، کویت و عربستان، از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار است. این نزدیکی امکان تجارت و تبادل کالا با این کشورها را تسهیل می‌کند، پتروشیمی، کشتی‌سازی و صنایع فراساحل، نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی منطقه دارد، این مزایا نشان‌دهنده اهمیت بالای زیرساخت‌های بندری بوشهر در توسعه اقتصادی و تجاری ایران هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ