خودروسازانی که به مناطق خاص وابسته شدند

اقتصاد ایران: طبیعی است که هر خودروساز ابتدا فعالیت خود از بازار محلی شروع کند و به همین ترتیب اهمیت زیادی به بازار داخلی خود بدهد، اما لازمه توسعه و حضور در لیگ رقابت تولید و عرضه خودرو این است که به بررسی شرایط بازار فرامنطقه‌ای رفت و به مرحله‌ای رسید که ارزش‌گذاری بازار داخلی کمتر از بازار جهانی شود. بررسی سالانه حضور جهانی برندهای خودروسازی، تغییرات جالبی را نشان می‌دهد.

زمانی که بین دو کشور تنش‌های ژئوپلیتیکی ایجاد می‌شود، فروش خودرو در مناطق مختلف جهان می‌تواند تحت‌تاثیر قرار گیرد. برخی خودروسازان، صرفا روی چند منطقه یا بازار خاص تمرکز دارند درحالی‌که برخی دیگر بازارهای بیشتری را در سراسر جهان پوشش می‌دهند؛ اما کدام شرکت‌های خودروسازی کمترین وابستگی را به بازار داخلی خود دارند؟ کدام‌یک بیشتر به بازار چین وابسته هستند و کدام برندها در کشورهایی با رشد اقتصادی سریع حضور کمرنگی دارند.

حضور منطقی تویوتا در تمام دنیا

اگر فقط بخواهیم یک خودروساز را نام ببریم که در سراسر جهان شناخته‌شده و تقریبا در همه کشورها حضور داشته باشد، آن تویوتا است. با وجود رقابت شدید ازسوی تسلا و برندهای چینی، تویوتا همچنان در رتبه اول جهانی‌ترین برند خودروسازی دنیا باقی مانده است. آمارهای فروش تویوتا نشان می‌دهند این شرکت به‌خوبی فعالیت‌های خود را در جهان گسترش داده است.

به‌عنوان‌مثال، بزرگ‌ترین بازار تویوتا، بازار داخلی آن یعنی ژاپن نیست بلکه آمریکای‌شمالی (ایالات‌متحده و کانادا) است که تقریبا ۲۳درصد کل فروش شرکت در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است درحالی‌که ژاپن با ۱۷درصد، سومین بازار بزرگ تویوتا محسوب می‌شود. این در حالی است که ۵۶درصد کل فروش فورد و ۵۸درصد فروش شورولت فقط در بازار داخلی آمریکا بوده و بازار اروپا نیز ۳۳درصد از فروش فولکس‌واگن را به خود اختصاص داده است.

درواقع، ۸۳درصد کل فروش تویوتا در سال ۲۰۲۳ در پنج منطقه مهم در سراسر جهان پخش شده است.

همچنین سهم برند تویوتا از بازار ۸ منطقه از ۱۰ منطقه جهان بسیار خوب است و این شرکت بین ۶.۳ درصد تا ۲۶.۵ درصد از بازار خودرو این مناطق از اروپا گرفته تا جنوب‌شرقی آسیا را در اختیار دارد.

تویوتا تنها در دو منطقه شامل اوراسیا با سهم ۱.۶درصدی و جنوب آسیا (هند و پاکستان) حضور کمرنگی دارد که اولی به خاطر خروج از بازار روسیه است و در دومی هم فروش تویوتا با وجود آغاز همکاری با سوزوکی هنوز رشد نکرده است.

روند ژاپنی و کره‌ای‌سازی بازار خودرو

نیسان هم توزیع فروش نسبتا متعادلی در سراسر جهان دارد. این شرکت در آمریکای‌شمالی، آسیای جنوب‌شرقی، خاورمیانه، چین و ژاپن حضور پررنگی دارد. بااین‌حال، برندهای کره‌ای هیوندای و کیا حتی سریع‌تر از ژاپنی‌ها جهانی شده‌اند.

هرچند آمریکای‌شمالی بزرگ‌ترین بازار این برندهای کره‌ای در سال ۲۰۲۳ بوده اما این بازار تنها ۲۳درصد فروش جهانی هیوندای را به خود اختصاص داده است و آسیای جنوب‌شرقی با ۱۶درصد، کره با ۱۶درصد و اروپا با ۱۵درصد با فاصله کمی در رتبه‌های بعدی هستند. کیا نیز توزیع فروش مشابهی دارد هرچند بیشتر به ایالات‌متحده (۲۹ درصد)، کره (۱۹ درصد) و اروپا (۲۰ درصد) وابسته است.

افزایش وابستگی به بازار چین

در دنیای تنش‌های فزاینده با چین، شناخت برندهایی که بیشترین وابستگی را به بازار این کشور دارند بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال، فولکس‌واگن پرفروش‌ترین برند جهانی در این کشور است و ۴۴درصد کل فروش این شرکت در سال ۲۰۲۳ فقط در چین بوده است؛ بنابراین، هرگونه درگیری احتمالی بین چین و غرب، فولکس‌واگن را در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد داد.

وابستگی شدید فولکس‌واگن به بازار چین در حالی است که این خودروساز بزرگ آلمانی در خاورمیانه، اوراسیا، هند، آسیای جنوب‌شرقی، کره و ژاپن حضور بسیار کمرنگی دارد.

دیگر برندهایی که وابستگی زیادی به بازار چینی دارند هم شامل کادیلاک با ۵۱درصد از کل فروش سال ۲۰۲۳، بیوک با ۷۴درصد، اسمارت با ۵۸درصد، لینکلن با ۴۲درصد و لوتوس با ۵۲درصد است.

همچنین برندهای لوکس آلمانی با ۳۳درصد از کل فروش برای مرسدس، ۳۷درصد برای ب‌ام‌و و ۳۸درصد برای آئودی، تکیه زیادی بر بازار چین دارند. سهم این کشور از فروش تسلا در سال ۲۰۲۳ هم ۳۵ درصد بوده است.

برندهای متمرکز در بازار داخلی

غیر از برندهای چینی که تازه شروع به توسعه بازار خود در مقیاس جهانی کرده‌اند، برندهای آمریکایی، فرانسوی و ایتالیایی کمترین گستره فروش جهانی را دارند. به‌عنوان‌مثال، ۸۲درصد از فروش جهانی فورد در سال ۲۰۲۳ تنها در دو بازار آمریکای شمالی و اروپا بوده است و شورولت ۵۸ درصد از خودروهای خود را فقط در آمریکا و کانادا فروخته است.

برندهای دوج، رم، جی‌ام‌سی و کرایسلر نیز حتی بیشتر به کانادا وابسته هستند. از سوی دیگر، اروپا بیش‌از ۸۰ درصد از کل فروش پژو، اشکودا و سیتروئن و بیش‌از ۹۰درصد از فروش اوپل، داچیا، سئات و کوپرا را به خود اختصاص داده است.

در بین برندهای اروپایی، فیات کمترین وابستگی را به بازار اروپا دارد اما در عوض بخش عمده‌ای از فروش آن در بازار آمریکای‌لاتین صورت می‌گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ