رژیم سوپ و میلک شیک به بهبود دیابت نوع دو کمک می‌کند

اقتصاد ایران: یافته‌های مطالعه‌ای جدید در انگلستان نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی سوپ و میلک شیک می‌تواند در بهبود دیابت نوع دو اثرگذار باشد.

هیچ درمانی برای دیابت نوع دو که بیش از نیم‌میلیارد بیمار را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، وجود ندارد. اما با تغییر شیوه‌ی زندگی سالم، این امکان برای بسیاری از بیماران، اگر نه بیشترشان، وجود دارد که دیابت را در مرحله‌ی بهبودی قرار دهند. رژیم غذایی سرشار از سوپ و میلک‌شیک (شیربستنی) می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای انجام این کار باشد.

به گزارش ساینس‌آلرت، یافته‌های اولیه‌ی برنامه‌ای یک‌ساله برای دیابت که توسط خدمات ملی بهداشت انگلستان (NHS) اجرا شده، نشان داده است که اصلاح کلی رژیم غذایی روزانه‌ی افراد می‌تواند ۳۲ درصد از بیماران را درمعرض بهبودی قرار دهد.

در طول زمان پیگیری، سطح گلوکز خون شرکت‌کنندگان حتی بدون دارو، ثابت مان و افرادی که بهبودی دست یافتند، به طور متوسط ​​۱۵٫۹ کیلوگرم از وزنشان را در طول برنامه‌ی ‍۱۲ ماهه از دست دادند.

برنامه‌ی NHS براساس کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده‌ی اخیر است که نشان می‌دهد یک رژیم غذایی کم‌انرژی اما مغذی شامل سوپ و میل‌شیک می‌تواند به کاهش وزن قابل‌توجه در یک‌چهارم بیماران منجر شود. در میان شرکت‌کنندگان، بهبودی طولانی‌مدت دیابت به ۸۶ درصد رسید.

برنامه‌ی NHS باعث کاهش وزن شرکت‌کنندگان شد

برنامه مسیر بهبودی دیابت نوع دو NHS نشان می‌دهد که اکنون امکان انجام این‌کار خارج از محیط کنترل‌شده و بالینی، البته به میزان کمتر وجود دارد. برنامه‌ی NHS در حال حاضر با بودجه‌ی کامل، سالانه ۱۰هزار شرکت‌کننده واجد شرایط را می‌پذیرد، اما به زودی می‌تواند به مراتب گسترده‌تر شود.

یافته‌های اولیه از داده‌های تنها ۱٬۷۴۰ شرکت‌کننده بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به دست آمده است. در طول سه ماه اول کارآزمایی، بیماران موافقت کردند که تمام وعده‌های غذایی معمولی خود را با سوپ و میلک‌شیک به میزان ۸۰۰ یا ۹۰۰ کالری در روز جایگزین کنند. سپس به افراد اجازه داده شد که غذاهای دیگر را به‌تدریج در ۹ ماه دیگر سال دوباره مصرف کنند.

بهبودی در کارآزمایی‌ها با آزمایش‌های گلوکز خون تعریف می‌شود. نتایج مطلوب به معنی سطح گلوگز زیر یک عدد مشخص است که در دو نوبت به فاصله حداقل سه ماه مشخص می‌شود. آزمایش دوم ۱۱ تا ۱۵ ماه پس از شروع برنامه گرفته می‌شود. شرکت‌کنندگان همچنین مجبور بودند حداقل سه ماه قبل از اولین آزمایش، از داروهای کاهش‌دهنده‌ی گلوکز استفاده نکنند.

از بین ۷۱۰ شرکت‌کننده‌ی واجد شرایط، ۲۷ درصد بهبودی علائم از دیابت نوع دو را در پایان سال نشان دادند. با‌این‌حال، تنها ۱۴۵ شرکت‌کننده به‌طور رسمی در نظر گرفته شدند که توانستند برنامه را به پایان برسانند. وزن آن‌ها در آخر برنامه ثبت شد و از این تعداد، ۳۲ درصد بهبود یافتند.

الیزابت رابرتسون، مدیر تحقیقات دیابت انگلستان، باور دارد این برنامه امیدی برای مبتلایان به دیابت نوع دو در مسیر کاهش وزن و بهبودی است. او اضافه کرد این راه سخت و داشتن حامی حیاتی است.

محققان در یک کارآزمایی جدید و مهم از Diabetes UK، به نام DiRECT21، دریافتند کاهش وزن برای برخی از افراد می‌تواند دیابت نوع دو را تا پنج سال بهبود بخشد.

تغیر کامل رژیم غذایی می‌تواند سخت باشد

جیمز تامپسون، ۳۳ ساله اهل بیرمنگام، در سال ۲۰۲۱ به برنامه‌ی NHS پیوست و تغییرات او گواهی بر تأثیرات ماندگار یک تغییر کلی رژیم غذایی است. تامپسون در ماه می (اردیبهشت و خرداد) به NHS گزارش داد تغییر شیوه‌ی غذایی که به آن عادت داشته، در ماه‌های اول برایش سخت بوده است.

تامپسون می‌گوید: «وقتی عادت کردم و وزنم را کاهش دادم، خلق‌و‌خویم بهتر شد. وقتی زمان اضافه‌کردن دوباره‌ی غذای معمولی به رژیم غذایی رسید، سبزیجات، سالادها و سایر غذاهای پرفیبر بیشتری می‌خوردم. احساس انرژی بیشتری کردم و دوچرخه‌ای برای طی مسیر رفت و برگشت محل کار خریدم. هر روز قدم‌های بیشتری را پیاده‌روی می‌کردم و زمانی که شرایطش را داشتم تقریباً ۳۰هزار قدم در روز برمی‌‌داشتم.»

تامپسون موفق شد ۵۴ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهد و دیابت او در‌حال بهبودی است. او دیگر نیازی به مصرف دارو برای کاهش قند خون ندارد و می‌گوید بیش‌تر از همیشه احساس شادی و اعتماد‌به‌نفس می‌کند.

کلر همبلینگ، مدیر بالینی ملی دیابت و چاقی NHS انگلستان، گفت چاقی جزو بزرگترین تهدید‌های سلامتی و مقابله با آن پرهزینه و چالش‌برانگیز است. او از نتایج دلگرم‌کننده‌ی برنامه‌ی NHS و قابل‌اجرا‌بودن آن برای هزاران افراد درگیر این مشکلات ابراز امیدواری کرد.

مطالعه در Lancet Diabetes and Endocrinology منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ