لایحه ای که حقوق اساسی مردم به ویژه زنان را نادیده گرفته

اقتصاد ایران: موسسه مطالعات و تحقیقات زنان با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار بازپس‌گیری و بازنگری لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» شد. در این نامه به اعتراض‌های گسترده جامعه زنان و نگرانی‌های شهروندان نسبت به این لایحه اشاره شده و درخواست شده است که این لایحه منطبق بر حقوق شهروندان و اصول قانون اساسی مورد بازبینی قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز نامه به تاریخچه لایحه و اختلاف دیدگاه‌ها میان دولت و قوه قضائیه پرداخته و به ایرادات رئیس کمیسیون قضائی مجلس اشاره کرده است.

به‌ویژه، از مجازات‌های جدیدی که در این لایحه پیش‌بینی شده مانند محرومیت‌های اجتماعی، جزای نقدی، اقامت اجباری و ممنوعیت خروج از کشور انتقاد شده است. همچنین، تغییرات مکرر عنوان لایحه از «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» به «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» و «لایحه حمایت از خانواده» نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

نامه می‌افزاید که با وجود تغییر در نام لایحه، حقوق اساسی مردم به ویژه زنان و دختران نادیده گرفته شده و این مسئله موجب افزایش تقابل اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی شده است. همچنین، ایرادات حقوقی و فقهی لایحه از سوی شورای نگهبان مطرح شده و تاکنون سه بار مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، اصلاحات انجام شده به اطلاع عموم نرسیده است.

این موسسه تاکید می‌کند که بر اساس نقدهای متخصصان و حقوقدانان، لایحه مذکور ممکن است منجر به ناامنی اجتماعی، تضعیف حقوق زنان، افزایش زندانیان زن و بی‌عدالتی شود. از این رو، ضرورت دارد که این لایحه از مجلس شورای اسلامی بازپس گرفته شده و با تدابیر لازم تغییر، حذف یا اصلاح گردد تا امید به تحقق عدالت و حقوق شهروندی حفظ شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ