کاهش عرضه گاز اروپا با آغاز فصل تعمیرات میادین نروژ

اقتصاد ایران: با توجه به اینکه اروپا همین حالا هم با مشکل تامین گاز مورد نیاز خود مواجه است، هرگونه تغییر برنامه تعمیرات و نگهداری میادین گازی نروژ باعث نوسانات قابل توجه در دسترسی به گاز طبیعی شده و قیمت‌ها را در بازار بالا خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از اویل پرایس، با آغاز فصل تعمیرات و نگهداری اپراتورهای میادین گازی نروژ، بازار گاز اروپا با مشکل عرضه مواجه شده است.

هرگونه تمدید برنامه‌ریزی نشده این دوره باعث بی‌ثباتی در بازارهای گاز اروپا و افزایش قیمت آن می‌شود. تحلیلگران عقیده دارند با توجه به اینکه اروپا همین حالا هم با مشکل تامین گاز مورد نیاز خود مواجه است، هرگونه تغییر برنامه تعمیرات و نگهداری میادین گازی نروژ باعث نوسانات قابل توجه در دسترسی به گاز طبیعی شده و قیمت‌ها را در بازار بالا خواهد برد.

نروژ حدود 30 درصد از گاز طبیعی اروپا را تامین کرده و بزرگترین عرضه‌کننده گاز به این قاره پس از توقف بیشتر جریان گاز روسیه است. همین حالا خطر توقف کامل جریان گاز روسیه از طریق اوکراین به دنبال تشدید جنگ بین این دو کشور وجود دارد که بیش از پیش عرضه گاز به اروپا را کاهش خواهد داد.

به خاطر پیچیدگی کار در میادین گازی نروژ، بسیاری تمدید فصل تعمیرات و نگهداری آنها را بعید نمی‌دانند. عملیات تعمیرات و نگهداری شامل متعادل کردن فشار خط لوله هم می‌شود که با توجه به شرایط جوی سخت در دریای شمال احتمال طولانی شدن این فرایند وجود دارد.

اول هنسون، سرپرست استراتژی کالا در بانک ساکسو در اوایل ماه جاری میلادی گفت ذخایر گاز اتحادیه اروپا 86.7 درصد پر هستند و انتظار می‌رود روند پر کردن این ذخایر به خاطر فصل تعمیرات و نگهداری در نروژ آهسته شود. هدف اتحادیه اروپا پر کردن 90 درصدی این ذخایر گازی قبل از آغاز زمستان است.
وی افزود هرگونه اختلال در عرضه گاز در ماه‌های آینده نیاز به منابع جایگزین را به وجود می‌آورد که بیشتر از طریق گاز طبیعی مایع خواهد بود و با توجه به رقابت اروپا با آسیا و آفریقای جنوبی احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ