اطلس جغرافیایی باد در کشور تهیه شد

اقتصاد ایران: کارشناس مسئول آموزش‌های ترویجی دفتر پژوهش و فناوری ساتبا با اشاره به ظرفیت تولید ۴۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر بادی در کشور گفت: اطلس جغرافیایی باد در کشور تهیه شد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پاون، مصطفی ربیعی گفت: در ساتبا از سال 87 تا 91 نقاط باد خیز سطح کشور با کمک سازمان هواشناسی شناسایی و حدود 120 عدد دکل بادسنجی در ارتفاعات 30 و 40 متری نصب شد. این داده‌ها به مدت دو سال پایش و از طریق سیستم انتقال داده به پایگاه اصلی در تهران منتقل و ذخیره‌ سازی شد. دکل‌های بادسنجی یک سال پایش انجام دادند و بعد از کالیبره شدن بار دیگر به مدت یک سال پایش صورت گرفت.

وی ادامه داد: اطلاعات باد مناطق مختلف از جنوب غرب و جنوب شرق تا شمال غرب و شمال شرق کشور جمع آوری شده است،یعنی تقریبا هر نقطه از کشور که متوسط باد بالایی را دارا بود دکل قرار داشت. در این بین پس از دو سال جمع آوری اطلاعات در محاسبات اولیه به عدد حدود 40 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از انرژی بادی دست پیدا کردیم.

کارشناس مسئول آموزش‌های ترویجی دفتر پژوهش و فناوری ساتبا گفت: شاید برخی از مناطق به دلایل عبور و مرور مناسب احداث نیروگاه بادی نباشند، از طرفی مناطق اقتصادی‌تر با بادهای دائمی‌تر و ضریب ظرفیت 30 درصدی (منجیل تا 40 درصد در سال ضریب ظرفیت هم خواهد رسید) بدون احتساب مناطق صعب العبور در نقاط اقتصادی که ساخت نیروگاه امکان پذیر است، ظرفیتی بالغ بر 16 تا 20 هزار مگاوات امکان احداث نیروگاه بادی وجود دارد.

وی افزود: از رستم آباد شروع تونل بادی منجیل تا دشت قزوین (مپنا نیروگاه 50 مگاواتی دارد و در این منطقه نیروگاه بادی در حال توسعه است) همچنین از ابتدای جاده زنجان به اردبیل بسیار باد خیز بوده که نیروگاه 50 مگاواتی مپنا در آن منطقه هم در حال توسعه است. مناطق بینالود و خواف نیز از بهترین مناطق باد خیز خاورمیانه محسوب (ظرفیت 4 تا 5 هزار مگاواتی) می‌شود، چراکه مسطح و دارای باد دائمی است و توربین بادی در آن به خوبی فعالیت می‌کند. طی پروژه اطلس باد کشور مناطق باد خیز زیادی شناسایی شده است.

لزوم توجه به جذب سرمایه گذار خارجی
ربیعی با اشاره به هزینه‌بر بودن احداث نیروگاه بادی تصریح کرد: هزینه احداث توربین بادی بسیار بالاست، از طرفی این روزها در سطح جهانی از توربین کیلوواتی استفاده نمی‌شود باید گفت تکنولوژی توربین‌ها مگاواتی شده است. البته توربین‌های تولید شده در شرکت مپنا 2.5 مگاواتی است و توربین‌های سیاهپوش منجیل هم 3.4 مگاواتی است. در این بین توربین 2.5 مگاواتی با قیمت جهانی، مبلغی بالغ بر 130 تا 140 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

وی تبیین کرد: پس باید به موضوع سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی توجه در حوزه انرژی بادی شود. البته تا به حال قوانین حمایتی متعددی وضع شده، قوانینی همچون خرید تضمینی برق، محاسبه مابه التفاوت صرفه‌جویی سوخت با احداث نیروگاه تجدیدپذیر، امتیازاتی که در بورس انرژی وجود دارد،‌ معافیت از محدودیت‌ها و دیگر حمایت‌های دولتی که در این حوزه صورت گرفته است.

کارشناس مسئول آموزش‌های ترویجی دفتر پژوهش و فناوری ساتبا بیان کرد: با توجه به هزینه بالای احداث نیروگاه بادی باید بازگشت سرمایه، توجیه‌پذیری و تمام ابعاد این اقدام مد نظر قرار گیرد که اطلس باد در این زمینه اقدام خوب ساتبا بود. اطلاعات این اطلس در سایت موجود است و تنها با کلیک روی نقشه، متقاضیان می‌توانند از آن استفاده کنند. در واقع مسیر برای احداث نیروگاه باید توسط بخش خصوصی کوتاه شده است، مطالعات صورت گرفت و تنها بادی جذب سرمایه‌گذار انجام شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ