هنرآشپزی بانوان کرد درموکب‌های حسینی/استقبال زائران ازغذاهای محلی

اقتصاد ایران: سنندج- هنر آشپزی بانوان کُرد با پخت نان و غذاهای محلی در موکب‌های اربعین حسینی کردستان گویای آیین و رسوم آشپزی مردمان این دیار است که در ایام اربعین حسینی به زائران معرفی می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آوازه هنر بانوان کردستانی بارها بیان شده، از فرش بافی گرفته تا کارهای دستی، خیاطی، بافتنی، گیوه بافی و… تا هنر آشپزی بانوان این دیار که با پخت غذاهای محلی و نان محلی هنر صنایع دستی و آشپزی این استان را به تصویر می‌کشند.

با تردد زائران اربعین حسینی در مرز باشماق طی سه سال اخیر، زواری از استان‌های مختلف کشور از این استان راهی کربلا شدند و در مسیر ترددشان استقبال و پذیرایی کردستانی‌ها نصیب‌شان شد.

امسال در برخی مواکب شهرهای استان بانوان نیز دست به کار شدند تا با پخت غذاهای محلی و کلانه (نوعی نان محلی) از زائران پذیرایی کنند.

پخت نان محلی در موکب‌ها صف‌های زائران در مواکب کردستان را افزایش می‌داد و زائران در این سفر معنوی هنر آشپزی بانوان این استان را تجربه کردند.

هنرآشپزی بانوان کرد درموکب‌های حسینی/استقبال زائران ازغذاهای محلی

آشنایی با غذا و نان‌های محلی کردستان و خدمت به زائران اربعین حسینی از اهداف موکب‌هایی بود که برای پذیرایی از زائران تلاش می‌کردند.

اربعین فرصتی برای بیان ارادت کردستانی‌ها به اهل بیت است

مسؤول حوزه شهید سمیه کامیاران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ایام اربعین حسینی فرصت ارزشمندی برای بیان ارادت کردستانی‌ها به اهل بیت است و در این ایام موکب‌های مختلف در سطح شهرهای استان برپا شد.

هنرآشپزی بانوان کرد درموکب‌های حسینی/استقبال زائران ازغذاهای محلی

هایده حیدری افزود: بانوان شهر کامیاران نیز در کنار برادران تصمیم گرفتن با حضور در موکب‌ها ضمن استقبال و پذیرایی از زائران با پخت غذا و نان محلی به زائران خدمت کنند.

وی یادآور شد: پخت «کلانه» به عنوان یک نوع غذای محلی کردستان توسط بانوان موکب‌دار در این ایام پخت و توزیع شد.

مسؤول حوزه شهید سمیه شهرستان کامیاران عنوان کرد: این اقدام علاوه بر پذیرایی از زائران اربعین حسینی منجر به آشنایی زوار سایر استان‌های کشور با غذاهای محلی استان کردستان می‌شود.

هنرآشپزی بانوان کرد درموکب‌های حسینی/استقبال زائران ازغذاهای محلی

حیدری اضافه کرد: همچنین به برکت ایام اربعین حسینی شاهد تقویت بعد گردشگری استان خواهیم بود که زائران این آئین معنوی را با فرهنگ و رسوم این مردمان آشنا می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم روز به روز شاهد برکات معنوی و مادی پیاده‌روی اربعین حسینی باشیم.

هنرآشپزی بانوان کرد درموکب‌های حسینی/استقبال زائران ازغذاهای محلی

پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز باشماق

یکی از خادمان مواکب مرز باشماق مریوان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پذیرایی از زائرین امام حسین (ع) در مواکب مرز باشماق مریوان از اقداماتی است که در این مرز انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام ورهرام افزود: تردد زائران از مرز باشماق مردم و مسؤولان را بر آن داشت که در کنار هم بتوانند زمینه خدمت‌رسانی به زائران را فراهم کنند.

وی یادآور شد: مواکب اربعین حسینی در مرز باشماق فعالیت‌های فرهنگی، هنری، پذیرایی، اسکان، مذهبی و غیره را به زوار ارائه می‌دهند.

هنرآشپزی بانوان کرد درموکب‌های حسینی/استقبال زائران ازغذاهای محلی

وی عنوان کرد: پخت غذای گرم و توزیع بین زائران از خدماتی است که در مرز باشماق انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام ورهرام ادامه داد: تلاش بر این است تا خدماتی که به زائران اربعین حسینی ارائه می‌شود بتواند منجر به سهولت تردد زائران شود.

همدلی مسؤولان و مردم در کنار هم منجر به برپایی بیش از ۷۰ کانون در سطح شهرهای استان و مرز باشماق شد که می‌تواند با خدمت به زائران اربعین حسینی این استان را به لحاظ برکات معنوی و مادی تقویت کند و وحدت و انسجام وردم را افزایش دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ