لزوم توجه جدی گمرک به چالش قاچاق پارچه

اقتصاد ایران: یکی از موارد مهم در مبارزه با کالای قاچاق جلوگیری از ورود کالاهای مصرفی مانند پارچه از مبادی رسمی است که این موضوع باید در گمرک بوشهر بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی قبل خبری در خصوص کشف محموله 100 میلیاردی پارچه قاچاق در استان بوشهر بوشهر منتشر شد. این اتفاق حواشی زیادی را در بوشهر به وجود آورد چرا که پلیس با مشکوک شدن به یک خودرو باری و توقیف آن توانسته بود این محموله بزرگ کالای قاچاق را کشف کند.

هرچند که جزئیات بیشتری در خصوص نوع ورود این کالا به داخل عنوان نشده بود اما با توجه به حجم این کالاها به نظر می‌رسد که نیاز است تا به شکل جدی‌تری موضوع جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به ویژه پارچه به عنوان یک کالای مصرفی که به تولید داخلی صدمه می‌زند در مبادی  ورودی  رسمی کشورمورد توجه قرار بگیرد. به نظر میرسد یکی از شگردهای دور زدن قوانین در مبادی رسمی موضوع اظهار غیر واقعی در نوع بافت و اجزای پارچه باشد.

از چالش تشخیص پارچه‌های قاچاق تا اقدام سلیقه‌ای در تعیین ارزش برای شرکت‌های خاص

لازم به ذکر است، در اواخر دهه 90 ماجرای قاچاق پارچه حواشی زیادی به دنبال داشت و حتی معاون  وقت گمرک اعلام کرد، جلوی قاچاق پارچه گرفته خواهد شد.

 معاون  فنی گمرک ایران در این خصوص گفته بود که گمرک خودش آزمایشگاهی ندارد و حتی اگر شما یک پارچه‌ای را به من که بالاترین مقام گمرک هستم نشان دهید شاید، چون امر تخصصی است در خصوص نوع بافت و اجزای این پارچه و الیاف تشکیل‌دهنده نتوانم اظهار نظر کنم، این وظیفه آزمایشگاه است.

اما در مقابل، تولیدکنندگان مواردی را مطرح کردند که در نوع خود جالب توجه بود. یک تولیدکننده پارچه در همان زمان گفته بود، مشکلی که ما در گمرک داریم این است که تخلفات یا اشتباه در برداشت فقط برای چند شرکت خاص در یک گمرک خاص انجام می‌شود. مثلا ارزشی که در سامانه برای آن کالا تعریف شده 3.5 تا 4 دلار است و در سایر گمرکات با این قیمت اخذ می‌شود، ولی برای شرکت‌های خاص در این گمرکات از قیمت 1.30 تا 1.5 دلار اخذ می‌شود؛ اینجا هم حق بیت المال ضایع می‌شود هم حقوق عامه دولت از بین می‌رود. اتفاقی هم که برای واحد‌های تولید می‌افتد بیکاری کارگران و ورشکستگی است.

یک برآورد کلی؛ ورود 130 هزار تن پارچه قاچاق به کشور

مدیرکل اسبق دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفته بود که حدود 600 هزار تن مصرف پارچه در کشور داریم و این در حالی است که حدود 440 هزار تن میزان تولید داخلی داریم که ما به التفاوت آن از طریق واردات انجام می شود. وی تاکید کرده بود که در سال گذشته حدود 30 هزار تن واردات داشتیم و مابقی از طریق غیررسمی وارد شده است.

گفتنی است، این آمار که مربوط به اواسط سال 1399 است، نشان می‌دهد که در مجموع شاهد قاچاق حدود 130 هزار تن پارچه به کشور بوده‌ایم. با توجه به این آمارها انتظار می‌رود شاهد برخوردهای جدی‌تر با قاچاق پارچه به عنوان یک کالای مصرفی که منجر به آسیب به تولید نیز می‌شود باشیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ