یادداشت|کودکان گمنام تاریخ انقلاب

اقتصاد ایران: افتخار در کتاب «بزرگ شدی ریزه میزه» داستان کودکانی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زدند، اما از آنان کمتر یاد می‌شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «بزرگ شدی ریزه میزه» که به قلم رفیع افتخار نوشته شده است، داستان پسر زرنگی راشرح می دهد که در اتفاقات عجیبی بزرگ می‌شود و در این حین، با مسئولیت کودکان برای از بین بردن ظلم آشنا می‌شود. این رمان جذاب که از سوی نشر جمال منتشر شده است، قصه کودکانی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زدند، اما از آنان کمتر یاد می‌شود.

ریحانه عارف­‌نژاد، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت سید علی اندرزگو، روحانی ایرانی و از مبارزان مسلح مخالف حکومت پهلوی، به معرفی این اثر پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

معمولاً تنها چیزهایی که بچه­‌ها از انقلاب اسلامی و روزهای پرالتهابش می‌­دانند، مقداری اطلاعات ویکی‌­پدیایی است که در کتاب­‌های تاریخ خوانده­‌اند. متأسفانه نمی­‌شود بین این­ همه کتاب رنگ­‌ و وارنگ خارجی و داخلی که در ویترین کتابفروشی­‌ها خودنمایی می­‌کنند، آثار مرتبط زیادی درمورد آن روزها برای این مخاطبان کم­ سن­ و سال پیدا کرد. هر از گاهی که کتابی با این موضوع برای کودک یا نوجوان می­‌بینم، مشتاق خواندنش می­‌شوم. معتقدم هیچ چیز به اندازۀ کتاب، حال­ و هوا و شور آن روزها را به بچه­‌ها نمی­‌شناساند.

یک جشن و هزار مصیبت

داستان با شلوغی­‌های یک اتفاق خوشحال­‌کننده شروع می­‌شود. خواستگار زهره، بله را گرفته است و همه برای جشن عقد پیش رو خوشحالند. «سپهر» که در پوست خودش نمی­‌گنجد. می‌داند قرار است چقدر خوش بگذرد، چقدر شیرینی و شکلات بخورد و چقدر با بچه­‌های عمه بازی کند. اما دلیل اصلی خوشحالی او، آمدن پسرعمه­ مهدی­ است که قرار است خود را به مراسم خواهرش برساند. مدت­‌هاست که او را ندیده­‌اند و این مناسبت بهانه­‌ای شده تا بعد از ماه­‌ها از تهران به اندیمشک برگردد.

با تدارکات عمه، بساط سور و سات یک جشن تمام و کمال آماده می­‌شود. از این بهتر امکان ندارد! سپهر تمام روز را خوش می­‌گذراند و حتی از مادر اجازه می‌­گیرد تا شب را هم خانۀ عمه بماند. مهدی مثل همیشه، کلی قصۀ تروتازه در آستین دارد تا برای «جیگول­ میگول»اش که سپهر باشد، تعریف کند. اما هنوز بسم­‌الله قصه را هم نگفته که آن­ها می‌­آیند.

ساواکی‌­ها آنجا هستند. خیال ندارند روی خوش به کسی نشان دهند. مهدی را می­‌خواهند و ساکش را. همراه او، تمام خوشحالی مراسم عقد را با خودشان می‌­برند و این تازه شروع ماجراست. این اتفاقات روح­ و روان سپهر را به هم می­‌ریزند. فکر مهدی یک­ لحظه هم از سرش بیرون نمی‌­رود. این حوادث، جرقۀ پیوند او با فعالیت­‌های انقلابی است.

همه تغییر می­‌کنند

پدر و مادر، سپهر را لای پر قو بزرگ کرده‌­اند. کسی تا حالا به این بچه نازک­‌تر از گل نگفته است. اما سپهر در مسیر اهدافش، به پسر دیگری تبدیل می‌­شود. او علی‌رغم دلواپسی و مخالفت‌های مادرش سر از تظاهرات درمی­‌آورد؛ سفت­ و سخت بر علیه شاه شعار می­‌دهد و ضربۀ استخوان­‌شکن باتوم ساواکی­‌ها را تحمل می­‌کند، اما دست از فعالیت نمی­‌کشد.

این تغییر شخصیت در «بزرگ شدی ریزه‌­میزه» به خوبی از کار درآمده است. نویسنده تصویر دلنشینی از قهرمانان کوچک انقلاب اسلامی را به مخاطبینش نشان می­‌دهد. اگرچه نثر کتاب می‌­توانست قوی­‌تر باشد، اما سرحال و خوش­خوان است. «بزرگ شدی ریزه‌­میزه» اثری از آقای رفیع افتخار است که کتاب­‌های زیادی در کارنامه دارد. تعدادی از کتاب‌هایش هم مثل همین اثر با روزهای انقلاب و جنگ تحمیلی گره خورده­‌اند. او بلد است چطور دست بچه‌­ها را بگیرد و با خود به آن روزها ببرد.

یک پیشنهاد آسان

کتاب اسمی جالب توجه و طرح جلدی خواستنی دارد. تصویرگری‌­ها که توسط خانم مرضیه قائدی انجام شده‌­اند، حال­ و هوای خاصی ایجاد کرده و دنبال­ کردن ماجرا را برای مخاطب جذاب‌تر می­‌کنند. این کتاب در 28 بخش نوشته شده که هرکدام به کوتاهی دو، سه صفحه هستند. تمام کتاب به واسطۀ حجم کمش در یک­ ساعت یا حتی کمتر خوانده می‌­شود. این قضیه احتمالاً خبر خوبی برای بچه‌­هایی­‌ است که حوصلۀ کتاب­‌های طولانی را ندارند و یا اصلا به زور پای مطالعه می­‌نشینند. «بزرگ شدی ریزه­‌میزه» همچنین برای قرار دادن در کتابخانۀ مدرسه و معرفی در ایام دهۀ فجر برای بچه‌­های 10 ­سال به بالا، گزینه‌­ای مناسب و خواندنی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ