عوارض خروج از کشور برای پروازهای اربعین دریافت نمی‌شود

اقتصاد ایران: مدیرعامل فرودگاه امام خمینی از عدم دریافت عوارض خروج از کشور برای پروازهای اربعین خبر داد و گفت:تعداد زائران هوایی اربعین امسال ۲۰ درصد رشد داشت.

خبرگزاری مهر، گروه اقتصاد: بی‌شک ایام اربعین، همواره به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین اجتماعات انسانی در تاریخ شناخته می‌شود که در آن میلیون‌ها عاشق و دلداده از اقصی نقاط جهان، هر سال خود را به کربلای معلی می‌رسانند.

ایران نیز در ایام اربعین، هر ساله بیشترین متقاضی اعزام زائر را به نجف دارد. در این ایام تمام شقوق حمل‌نقل عمومی جایگاه ویژه‌ای در جابه جایی زوار حسینی خواهند داشت و در این بین حمل و نقل هوایی نقش حائز اهمیتی را به دوش دارد، زیرا سفر هوایی به عنوان یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها، مورد توجه بسیاری از زائران قرار گرفته است.

سفر هوایی به عتبات عالیات، به ویژه در ایام اربعین، با وجود تسهیلات و امکانات موجود، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و جامعی است؛ چرا که این سفر یکی از پرطرف‌دارترین سفرها در ماه صفر است و از شهرهای مختلف به صورت کاروانی و انفرادی عازم این شهر می‌شوند.

بر همین اساس، برای اطلاع‌رسانی و ارائه از آمار گزارش و عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در بازه زمانی اربعین، برنامه تلویزیونی خبرگزاری مهر در گفت‌وگو با سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و معاون وزیر راه و شهرسازی پرداخت.

سوال: چند پرواز از ابتدای آغاز سفرهای هوایی اربعین تا به امروز انجام شده است؟

۹۵ هزار زائر اربعینی با بیش ۷۰۰ پرواز تا بامداد ۳۱ مردادماه از ترمینال سلام جابه‌جا شدند و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ پرواز ویژه اربعین از ترمینال سلام انجام می‌شود. سال گذشته ۸۲ درصد زائران اربعین از ترمینال سلام اعزام شدند و امسال نیز سازمان هواپیمایی کشور تعدادی دیگر از فرودگاه‌های کشور را به پای خط آورده تا تعدادی از زوار از آن مقاصد به کشور عراق عزیمت داشته باشند، همچنین بیش‌از ۷۰ درصد زائران عتبات از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعزام خواهند شد.

در ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی و ستاد اربعین کشور مقرر شد ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار زائر از طریق حمل و نقل هوایی به کشور عراق اعزام شوند اما با توجه به محدودیت‌های فرودگاه نجف و بغداد مجوز سه هزار پرواز در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریور ماه تأیید شد، لازم به ذکر است که شهر فرودگاهی امام آمادگی کامل برای برقراری ۴ هزار پرواز در بازه زمانی ذکر شده را دارد.

پروازهای بازگشت اربعین تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان عملیات پروازهای اربعین حدود ۳ هزار و ۲۰۰ پرواز انجام خواهد شد، زیرا به صورت روزانه به درخواست اخذ مجوز پروازی شرکت‌های هواپیمایی اضافه می‌شود؛ البته هم‌اکنون در اوج تقاضا برای بلیت‌های رفت به مقصد هستیم اما تعدادی از صندلی‌های فعلی مسیر بازگشت هواپیما به ایران خالی است در حالی از روز جمعه مجدد اوج پیک پروازهای بازگشت مسافرین آغاز می‌شود.

سوال: ترمینال سلام فرودگاه امام بسیار مورد توجه زوار زیارتی قرار گرفت، فرآیند احداث این ترمینال چگونه بود؟

همان طور استحضار دارید، مطالعات ترمینال یک فرودگاه امام ۲۵ سال گذشته انجام شد و حدود ۲۰ سال از احداث آن می‌گذرد، پس‌از احداث تا به امروز هیچ‌گونه اقدام توسعه اصولی انجام نشده است.

در زمان احداث ترمینال سلام فرودگاه امام بسیاری موافق و مخالف آن بودند و به اعتقاد خودم، ساخت این ترمینال درست بوده، زیرا در اسناد بالا دستی بنا بود که فرودگاه امام به شهر فرودگاهی تبدیل شود که کلمه شهر فرودگاهی معنی و مفهوم دیگری دارد و به لطف خدا در دولت سیزدهم معنای اصلی خود را پیدا کرد.

ترمینال سلام با ترمینال یک فرودگاه امام بین ۶ الی ۸ کیلومتر فاصله دارد و با ترمینال ۲ که هم‌اکنون در حال ساخت است، حدود ۱۶ کیلومتر فاصله دارد، بدین ترتیب این منطقه یک شهر است که در آن سه فرودگاه قرار دارد. البته لازم به ذکر است، که ترمینال دو با ۵ برابر ظرفیت فعلی در مساحت ۴۱۰ هزار متری ساخته می‌شود.

مراحل ساخت ترمینال سلام بسیاری طولانی شد و تا اوایل دولت سیزدهم نیز در حال ساخت بود و در سال ۱۴۰۱ برخی از مراحل ساخت این ترمینال مانده بود و یک الی دو پرواز نیز انجام شده بود که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی شهید رستم قاسمی و پس‌از آن مهرداد بذرپاش عنایت خاصی به اتمام صد درصدی ترمینال سلام داشتند.

با توجه به فرهنگ زیارت که در ایران نیز بسیاری حائز اهمیت است، تدابیری را برای جداسازی پروازهای زیارتی با پروازهای اروپایی اتخاذ کردیم، زیرا پروازهای زیارتی و اروپایی دو سبک مختلف است. همچنین بر اساس گفته زائران ترمینال سلام هم‌اکنون به دلیل وجود موکب‌های مناسبتی تبدیل به یک حسینه شده و اگر این ترمینال برای سفرهای زیارتی احداث نمی‌شد، بی‌شک در ترمینال یک قابلیت اجرای چنین طرح‌های مناسبتی وجود نداشت.

تمام مسؤولان لشکری و کشور در مسیر احداث ترمینال سلام همکاری‌های لازم را انجام دادند و سه عملیات حج تمتع با بالاترین سطح شرایطی و رضایت صد درصدی در این فرودگاه انجام شد، همچنین اربعین امسال نیز به عنوان سومین عملیات عتبات عالیات به شمار می‌رود؛ بدون اقرار هم‌اکنون این پروازهای وظیفه‌ای نیز با رضایت بالای ۹۵ درصدی از سوی زائرین در حال خدمت‌رسانی است.

لازم به ذکر است که ترمینال سلام از استانداردهای روز بین‌المللی برخوردار است و پارک هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی آسان است، الحمدالله شرایط مطلوبی در این فرودگاه حاکم و در حال سرویس‌دهی است.

بارها اعلام کردم که ترمینال سلام به ثبت بین‌المللی خواهد رسید تا این ترمینال به صورت کامل و همیشگی یک ترمینال زیارتی باشد اما ممکن عده‌ای بدین گونه برداشت کنند که این ترمینال در یونسکو ثبت شود اما چنین چیزی مرسوم نیست و ثبت ما به اعتقادی بود. سال گذشته این توفیق شامل حال شهر فرودگاهی امام شد تا در مقابل گیت ورود و خروج به ترمینال سلام یک شهید گمنام دفاع مقدس تدفین شود و مورد استقبال بسیاری از زائران قرار گرفت.

همان طور که گفته شد، آرامگاه این شهید در مقابل گیت ورود و خروج ترمینال سلام قرار دارد، به همین دلیل زوار در هنگام ورود و خروج اول سر مزار ادای احترام و قرائت فاتحه می‌کنند سپس سفرشان را آغاز می‌کنند.

الحمدالله ترمینال سلام در جایگاه اصلی خود قرار گرفت و اگر در آینده در این ترمینال پروازهای اروپایی انجام شود، بی‌شک مورد انتقاد زائرین و اصحاب رسانه قرار می‌گیرد که به چه دلیل قاب این ترمینال عوض شد.

سوال: پارکینگ ترمینال سلام برای خدمات دهی به زائرین حسینی چگونه است؟

خوشبختانه ترمینال سلام در محدوده‌ای واقع شده که محوطه اطراف آن خالی است و بر اساس طرح جامع در سال ۱۴۰۱ طراحی پارکینگ با ظرفیت ۵ هزار خودرو تعیین شد اما این ظرفیت مطلوب نبود بنابراین در سال گذشته ظرفیت این پارکینگ به ۱۱ هزار خودرو ارتقا پیدا کرد که اقدامات دیگری مانند خط کشی و نصب تابلوهای راهنمایی و روشنایی نیز انجام شد.

امسال بر اساس تدابیر جدید ظرفیت پارکینگ ترمینال سلام به ۱۷ هزار خودرو افزایش یافت و در بازه زمانی اربعین از ۲۲ مردادماه تا پایان ماه صفر تمام خدمات پارکینگ به صورت رایگان در اختیار زائرین قرار می‌گیرد، زیرا هزینه پارک خودرو در این پارکینگ در یک شبانه‌روز حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان است.

طبق آخرین آمار تا بامداد ۳۱ مردادماه، ۱۱ هزار و ۵۰ دستگاه خودرو در پارکینگ ترمینال سلام پارک است و دغدغه‌ای بابت افزایش تعداد خودروها نیز نداریم. البته از زائرین عزیز تقاضا داریم در هنگام پارک ماشین با مسؤولان پارکینگ فرودگاه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

زائران نگران مسیر پیاده‌روی ۲۰۰ متری پارکینگ تا ترمینال سلام نباشند، زیرا از دم پارکینگ ماشین ون در اختیار زائرین حسینی است و آنها را تا دم ترمینال هدایت می‌کند و مجدد زائران که به کشور بازگشتند آنها را تا پارکینگ جا به جا می‌کنند.

سال گذشته مسافران پس‌از بازگشت از سفر زیارتی خود به علت حجم بالای خودرو، دچار سردرگمی در پیدا کردن ماشین شخصی خودشان می‌شدند که امسال حدود ۱۲ دستگاه موتورسوار برای راهنمایی و یافتن راحت‌تر خودرو به زائر کمک می‌کنند.

سوال: آمار زائران اربعین حسینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چگونه است؟

سال گذشته جابه‌جایی ۴۰۰ هزار مسافر و امسال نیز جابه‌جایی ۶۰۰ هزار مسافر پیش‌بینی شد که تعداد زوار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشت، البته با توجه به اینکه هرسال نسبت به سال پیشین امکانات بیشتر می‌شود.

به طور مثال، سال گذشته در بازه زمانی اربعین ۲۰ موکب فرهنگی و مناسبتی برپا شد اما امسال ۲۵ موکب در ترمینال سلام استقرار دارد که تعدادی زیادی نیز به علاوه این تعداد در خواست موکب‌زنی را دادند اما بیشتر از این تعداد امکان برپایی نیست،

سال گذشته به تعدادی از شرکت‌ها درخواست موکب‌زنی در ترمینال سلام را دادیم اما حضور پیدا نکردند، این در حالیست که امسال به صورت خودخواسته برای خدمت رسانی حضور پیدا کردند. همچنین، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اربعین، جهانی شده و باید جهانی‌تر هم بشود»، تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها به فرمایش حضرت آقا لبیک گفتند و عاشقانه تمام توانشان را برای ارائه هرچه بهتر خدمات به زائرین حسینی عرضه کردند.

بسیاری از موکب‌های مستقر در ترمینال سلام از کودکان مظلوم غزه حمایت می‌کنند که بسیار اقدام بشردوستانه‌ای است؛ همچنین روزانه حدود ۶ ساعت برنامه‌های فرهنگی مانند روضه‌خوانی، تعزیه، مدیحه سرایی، سرود، نقاله‌خوانی موجب ایجاد فضایی معنوی برای زائرین می‌شود.

سوال: سود شرکت‌های هواپیمایی از فروش‌های بلیت پروازهای اربعین چقدر است؟

وزارت راه و شهرسازی و مجموعه حاکمیت، به‌خصوص رهبر معظم انقلاب و مسعود پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم نسبت به ارائه خدمات صد درصدی از سوی دستگاه‌ها برای کاهش هزینه‌های سفر اربعین تأکیدات ویژه‌ای داشتند، بر همین اساس فشارهای زیادی به دوش شرکت‌های هواپیمایی گذاشته شد و بیش‌از ۶۰ درصد نرخ بلیت دریافتی از زائران در فرودگاه نجف هزینه می‌شود.

ده میلیون تومانی که شرکت‌های هواپیمایی از مسافرین دریافت می‌کنند به صورت ارزی به فرودگاه نجف پرداخت می‌کنند، زیرا فرودگاه نجف خصوصی است و بابت ارائه کوچک‌ترین خدمات به زائران هزینه دریافت می‌کند.

اگر مدیر ایرلاین‌ها در جلسات برنامه‌ریزی پروازهای اربعین اعلام می‌کنند که ۱۱ ماه از سال برای خودمان کار کردیم و یک ماه نیز برای امام حسین به زائران خدمت می‌کنیم، به این دلیل است که به علت هزینه در فرودگاه نجف مبلغ سود ناچیزی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

به طور مثال برای انجام سفرهای اربعین به صورت زمینی بالای ۶ الی ۷ میلیون تومان با وجود تمام سختی باید هزینه کرد و طی هفته جاری متأسفانه یک دستگاه ناوگان اتوبوس زوار پاکستانی تصادف کرد که تعدادی از آن مصدوم و تعدادی دیگر نیز فوت کردند، در حالی که سفر با هواپیما از ایمنی بالاتری برخوردار است و هزینه ناچیز قیمت بلیت پروازهای اربعین موجب شده تا تعداد زیادی از زائران علاقه‌مند سفر هوایی باشند.

البته لازم به ذکر است که در سفرهای اربعین نرخ عوارض خروج از کشور حذف شده و زائران از این بابت هیچ‌گونه هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.

اگر بگوییم سود شرکت‌های هواپیمایی در سفرهای اربعین صفر است، قطعاً دروغ است اما در مقابل با سود پروازهای دیگر قابل قیاس نیست، تقریباً هزینه تمام شده است و به نوع ایرلاین بستگی دارد، زیرا اگر یک ایرلاین در انجام سفرهای اربعین از هواپیمای «ایرباس» استفاده می‌کند، قطعاً هزینه ایرباس زیاد است و حتی ممکن است در مسیر رفت و برگشت دچار زیان شود.

در حالی که ممکن است یک شرکت دیگر از هواپیماهای «۷۳۷» و «MD» استفاده کند که هزینه این سبک از هواپیماها مقداری نسبت به باقی سبک‌ها کمتر است، بدین ترتیب با توجه به نوع هواپیمایی که استفاده می‌کنند، سود آنها نیز متفاوت است.

همچنین، شرکت هواپیمایی ماهان هم‌اکنون از هواپیمای ۷۴۷ برای جابه‌جایی زائرین استفاده می‌کند، در حالی که این سبک از هواپیما بسیار پرهزینه است و دلیل موجهی برای انجام پروازهای زیر ۳ الی ۴ ساعته ندارد، اما بر اساس اعتقاد قلبی و تکلیف وظیفه‌ای در هر پرواز حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ زائر را در یک ساعت پرواز به مقصد بغداد جا به جا می‌کند، زیرا فرودگاه نجف شرایط فرود این هواپیما را ندارد.

همان طور که اعلام شد، بر اساس دستور دیوان عدالت اداری دیگر دولت حق تعیین نرخ‌گذاری بلیت‌های هوایی را ندارد اما بحث پروازهای اربعین متفاوت است و دولت برای فروش بلیت پروازهای اربعین قیمت مصوبی را تصویب کرده است، البته جا دارد بابت فروش بلیت با نرخ از شرکت‌های هواپیمایی تشکر کنیم.

سوال: یعنی تا به امروز هیچ‌کدام از مراجع عرضه بلیت دچار تخلف نشدند؟

در فرودگاه امام به علت وجود حساسیت بالا و جایگاهی که دارد، هم‌زمان سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان هواپیمایی کشوری و دادسرای ویژه فرودگاه مستقر و به صورت دائم در حال رصد هستند.

به طور مثال، زائری با قیمت ۵ میلیون ۵۰۰ تا ۶ میلیون بلیت هواپیما را خریداری می‌کند و زمانیکه به فاکتور بلیت مراجعه می‌کنیم، خبری از ثبت قیمت نیست یا زائران دیگری ادعا می‌کنند، بلیت را ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرده اما در فاکتور آن ۵ میلیون تومان قیمت ثبت شده است.

برخی اوقات، زائرین امکان خرید بلیت از طریق اینترنت را ندارند و از آژانس‌ها اقدام به خرید می‌کنند و بسیاری از آژانس‌های هوایی در بازه زمانی اربعین کم لطفی کردند و برای خودشان پورسانت جداگانه تا یک میلیون تومان از زائر دریافت می‌کنند اما با جدیت با متخلفان برخورد خواهد شد.

بر اساس تصمیمی که گرفته شده، هرگونه گران‌فروشی که در بازار بلیت پروازهای اربعین انجام شود، خود آن شرکت هواپیمایی موظف به برگرداندن پول به زائر خواهد بود اما با آژانس متخلف هم جداگانه برخورد خواهد شد. تا به امروز نیز حدود ۱۲ آژانس هواپیمایی درپی گزارش‌های اعلامی مردم پلمب شده است.

سوال: برای اخذ مجوزهای پروازی فرودگاه‌های نجف و عراق همکاری‌های لازم را داشتند؟

درخواست ما خیلی بیشتر از این تعدادی بود که مجوز گرفتیم اما فرودگاه نجف یک فرودگاه بسیار محدود از سبک و تعداد هواپیما است، البته از وزارت حمل و نقل نجف با وجود تمام محدودیت‌ها در فرودگاه نجف مجوز چنین حجم و تعداد پروازی را برای ایران صادر کرد، زیرا شرایط آنها بسیار محدود و سخت است.

اگر فرودگاه نجف به ما مجوز پرواز بیشتری می‌داد ما امکان برقراری ۶ هزار پرواز را داشتیم و در فرودگاه امام هیچ‌گونه محدودیتی از لحاظ زیر ساخت وجود ندارد حتی فرودگاه مشهد مقدس نیز بزرگ و بدون محدودیت است که قابلیت افزایش تعداد پرواز به کشور عراق را از این فرودگاه نیز داشتیم؛ البته شرایط فرودگاه بغداد بهتر است اما زائران و شرکت‌های هواپیمایی تمایلی به برقراری پرواز به این فرودگاه ندارند، زیرا در مسیر پیاده روی قرار ندارد.

در مجموع، پروسه مذاکره با دولت عراق دشوار است اما در نهایت طی صحبت‌های انجام شده مجوز سه هزار پرواز در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریورماه اخذ شد و پس‌از اتمام بازه زمانی ذکر شده، شرایط پروازها به مقصد عراق به حالت سابق بازمی‌گردد.

سوال: میانگین تأخیر پروازهای اربعین چگونه بود؟

به طور کلی میانگین تأخیرها بین ۳۰ الی ۳۵ دقیقه است اما حدود سه شرکت هواپیمایی تأخیر ۴ ساعته، ۵ ساعته و ۸ ساعته داشتند که از مسافران این پروازها عذرخواهی کردیم.

البته لازم به ذکر است؛ هواپیمای ایران در فرودگاه نجف دچار نقص فنی شده با وجود محدودیت فرودگاه نجف، ابتدا باید تیم فنی همان شرکت هواپیمایی با پرواز دیگر به نجف برود و سپس عملیات رفع نقض فنی را آغاز کند، بی‌شک فرآیند این پروسه زمان‌بر خواهد بود. البته تأخیر زیر ۳۰ دقیقه، تأخیر عملیاتی به شمار می‌رود و برخی از تأخیرها نیز به علت عدم حضور به موقع زائران است که مسؤولان مربوطه تا به دنبال مسافر برگردند و سوار هواپیما شود، پرواز با تأخیر مواجه می‌شود.

سوال: فرودگاه امام آماده میزبانی از موج بازگشت زائران خواهد بود؟

تمام همکاران پلیس، سپاه، گمرک، گذرنامه و واجا … در حالت آماده‌باش هستند و در سه شیفت شبانه‌روز در حال فعالیت‌اند، البته در هر شیفت ۵ مدیر ترمینال سلام حضور دارند و در ایام پروازهای اربعین محل کار تمام مدیران، معاونین و معاونین شرکت‌های هواپیمایی در ترمینال سلام است. همچنین در این ترمینال ۱۰ مدیر ترمینال دائم در محوطه پارکینگ و تمام قسمت‌های دیگر در حال بررسی هستند و از نظر امکانات به اصطلاح پارک هواپیما و سرویس دهی به هواپیماها، تمام شرکت‌ها آماده‌باش صد درصدی هستند و نگرانی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود ندارد.

عوارض خروج از کشور برای پروازهای اربعین دریافت نمی‌شود

سوال: تا به امروز چند پرواز فوق‌العاده در ایام اربعین صادر شده است؟

تا به امروز مجوز حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پرواز به مقصد عراق صادر شده که از این تعداد حدود هزار و ۲۰۰ پرواز فوق‌العاده است که در بازه زمانی اربعین انجام می‌شود اما بر اساس پیش‎‌بینی‌ها تعداد پروازها تا سه هزار و ۲۰۰ عدد نیز افزایش خواهد یافت.

پروازهای اربعین توسط ۱۴ شرکت هوایی داخلی و دو شرکت هوایی خارجی فلای بغداد و العراقیه انجام می‌شود.

سوال: با توجه به افزایش دما، خللی در برقراری پروازها ایجاد نشده است؟

روزهای اخیر محدودیت‌های پروازی در خصوص گرمای هوا وجود داشت اما اخیر مقداری دمای هوا رو به کاهش حرکت می‌کند، افزایش دما در میزان ظرفیت مسافران تأثیر گذاشته بود از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر هواپیماها با حدود ۱۰ تا ۱۲ مسافر کمتر پرواز می‌کنند اما پس‌از ساعت ۱۷ محدودیتی در تعداد مسافر برای اعزام وجود ندارد و هم‌اکنون روزانه ۱۳۰ پرواز در حال انجام است.

سوال: در خصوص فروش ارز اربعین محدودیت برای زائرین پیش آمد یا خیر؟

برای خدمات‌رسانی از فرودگاه‌های بیشتر اعلام کردند که فرودگاه‌های دیگر که در مرز هوایی قرار دارند، اگر شرایط پیش آید امکان برقراری پروازهای خارجی دارند که در اربعین امسال برخی از ارگان‌های نظامی مانند نیروی هوایی، سپاه پاسداران درخواست داشتند از فرودگاه مهرآباد به سمت عراق پرواز کنند که تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی این پروازها را انجام دادند اما نکته اینجاست که در فرودگاه مهرآباد باجه ارزی وجود ندارد و زائرین به دلیل عدم آگاهی در سامانه ارز مسافرتی برای دریافت ارز ثبت‌نام کردند، در حالی به این مسافران ارزی تخصیص نمی‌یابد.

سوال: وزیر راه دولت سیزدهم از واردات ۱۰ فروند هواپیما خبر دادند، آیا این هواپیماها در پروازهای اربعین وارد مدار فعالیت شدند؟

نکته اینجاست، زمانیکه خبر واردات هواپیمای جدید به کشور اعلام می‌شود، عموم افراد می‌گویند پس چرا بازار عرضه و تقاضای بلیت به تعادل نمی‌رسد و همچنان کمبود بلیت در بازار وجود دارد اما تعداد واردات هواپیما مهم نیست اینکه به چه تعداد صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه می‌شود، مهم است، باید بدانیم به همان تعداد که هواپیما وارد می‌شود از سوی دیگر تعدادی نیز از چرخه سرویس‌دهی خارج می‌شود.

به طور مثال، یک هواپیما وارد مدار فعالیت می‌شود که تنها ۵۰ صندلی دارد اما یک هواپیمای دیگر وارد کشور می‌شود که ۲۴۰ صندلی به میزان ظرفیت فعلی بازار هوایی اضافه می‌کند.

دو فروند از این هواپیماها در تاریخ ۲۷ مردادماه امسال وارد کشور شد اما پروسه رجیستری و ثبت ناوگان زمان‌بر خواهد بود و ممکن است سه الی چهار ماه زمان بخواهد تا وارد چرخه پروازی شود. واردات هواپیما دشوار است، زیرا زمانیکه این هواپیماها وارد کشور شد سریعاً به آشیانه‌های فرودگاه انتقال پیدا کرد تا مورد دید عموم مردم قرار نگیرد و روند اورهال و احیای این هواپیماها انجام شود؛ تعارف نداریم، ایران در تحریم‌های ظالمانه قرار داد، نه تنها از سوی کشور آمریکا، بلکه دیدگاه کشورهای دیگر این است تا کار را برای ما سخت کنند اما بی‌شک در برابر تحریم و سخت‌گیری‌ها، توانمندی ما بیشتر می‌شود.

با توجه به واردات هواپیماها، توانستیم بالانس صندلی‌ها را حفظ کنیم و از سوی دیگر درصدی هم افزایش دهیم اما بی‌انصافی است که بگوییم مردم مانند گذشته در هنگام تهیه بلیت دچار مشکل هستند، البته مقداری سطح توقع عموم مردم بالا رفته، زیرا در سال‌های گذشته بیشتر زائرین به صورت زمینی به نجف می‌رفتند اما امروزه دوست دارند با ناوگان هوایی مشرف بشوند؛ همچنین با توجه به خدمات بسیار خوبی که در بخش هوایی به مسافرین ارائه می‌شود، روز به روز تقاضا بیشتر می‌شود و مردم بر این باورند که هنوز عرضه و تقاضا با مشکل مواجه است.

سوال: برخی از زائرین حسینی که با ناوگان هوایی برخی از ارگان‌ها جا به جا می‌شوند، ایمنی آنها دچار مشکل نمی‌شود؟

هر نوع هواپیمایی که اقدام به پرواز کند، در ابتدا باید از استاندارهای سازمان هواپیمایی کشور برخوردار باشد، به طور مثال ممکن است ارگان‌هایی مانند سپاه پاسدار، نیروی هوایی و هلال احمر و … درخواست پرواز فوری به کشور عراق را داشته باشند، اگر هواپیما ۱۰۰ صندلی داشته باشد و ۵۰ صندلی توسط افراد آن ارگان تکمیل ظرفیت شود، ۵۰ صندلی باقی مانده نیز به عموم زائرین فروخته می‌شود تا هواپیما با ظرفیت کامل به نجف اعزام شود.

سوال: به زائرین موقع بازگشت به کشور، چه توصیه‌ای می‌کنید؟

با توجه به شایع و گزارشات راجع‌به همه‌گیری بیماری آبله میمونی، موارد بهداشتی را به شدت رعایت کنند و در پیک‌های ترافیکی به‌خصوص در پروازها ماسک بزنند اما اگر به ویروس یا بیماری مبتلا شدند در تمام مرزهای ورودی به کشور، به‌ویژه فرودگاه امام خمینی (ره) به محض مراجعه، همکاران بهداشت مرزی قرنطینه حضور دارند و امکانات پزشکی قابل رضایتی نیز در آنجا وجود دارد. زائرین نسبت به درمان بیماری‌ها پیگیری‌های لازم داشته باشند تا ویروس را به کل خانواده انتقال ندهند، زیرا اگر خانواده هم دچار بیماری شود، گرفتاری آنها بیشتر خواهد شد.

از زائرین خواهشمندیم، مدت زمان سفر را کوتاه کنند و حتماً در روزهای پس‌از اربعین به کشور بازگردند، زیرا مهم این است که در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی قرار گرفتند.

همچنین زائرین حتماً پیش‌از آغاز سفر بلیت را به صورت رفت و برگشت تهیه کنند؛ زیرا در فرودگاه ایران و نجف به هیچ عنوان امکان خرید بلیت نخواهد بود، البته ممکن در صورت تغییر نوع هواپیما تعدادی از زائرین پای پروازی عازم شوند اما با توجه به ازدحام جمعیت، بلیت را از پیش تهیه کنند تا شرمندگی ما و دلخوری زائرین رخ ندهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ