جامعه شناسی و بازنمایی هنرمندانه اربعین حسینی

اقتصاد ایران: ساری - اربعین حسینی یکی از استثنایی ترین پدیده های تاریخی مذهبی و از الطاف خفیه الهی به جهان اسلام است و اگر قدرشناسی نشود در سیاهه فرصت سوزی ها قرار گرفته و از مانیتور نگاه مردم محو می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هادی ابراهیمی کیاپی: نگاه مغرضانه رسانه‌های معاند برای به حاشیه راندن بزرگترین و سیاسی‌ترین راهپیمایی جهان در اربعین حسینی، در حالی هر ساله تکرار می‌شود که رسانه ملی حرکت بزرگ اربعین را یک ظرفیت بالقوه تمدن ساز می‌داند و برای ثبت، مانایی و صیانت از آن با تمام توان پای کار آمده است.

اربعین حسینی یکی از استثنایی‌ترین پدیده‌های تاریخی مذهبی و کانون بارز تأثیرگذاری در باورها و رفتارها و مهمتر از همه هدف گذاری‌های ماندگار برای ریل گذاری و تعیین مسیر و مقصد آینده در ابعاد فراملیتی و مبتنی بر اعتقاداتی راسخ با پشتوانه قیام عاشورای سال ۶۱ و پیشینه اسارت آل الله و رجعت به مبدأیی همچنان خروشنده و خیزش آفرین است.

کسانی که از زوایای معتبر اعتقادی و تاریخی و با نگرش میزان و حجم جریان سازی اجتماعی، پیاده روی و زیارت اربعین را رصد می‌کنند بر این باور هستند که این پدیده چند ده میلیون نفری با بازه زمانی یک‌ماهه در مسیر چندصد کیلومتری که سالانه در چرخه تکرار حماسه می‌آفریند، بزرگترین سرمایه اجتماعی برای کسب و صیانت از دستاوردهای دینی و اجتماعی مسلمان‌ها در راستای تحقق ظهور و استقرار حکومت عدالت گستر جهانی و استمرار منویات مستظهر در نهضت عاشورای حسینی است.

این اتفاق بزرگ‌که با اهتمام هدفمند بانوی بزرگوار کربلا حضرت زینب کبری (س) و اغتنام از حضور امام سجاد (ع) و سایر اهل بیت اباعبدالله الحسین (ع) شکل گرفت، با احتساب بیداری تدریجی جهان اسلام از خواب غفلت و عادی انگاری و مقبره گرایی حوادث تاریخی، آهسته آهسته به اقیانوسی از جمعیت مواج مسلمانان و آزادگان عالم تبدیل شده است اما تمدن غرب ناتوان‌تر از همیشه، با انصراف از مقابله‌ای که قطعاً به ویرانی محتوم نظام لیبرال دمکراسی غرب خواهد انجامید، به تحریف و تخریب در فضاهای رسانه‌ای مبادرت ورزیده و با فرعی پردازی‌ها و دروغ سازی ها در جهت کمرنگ کردن و کاهش قلمرو تأثیر مراسم شکوهمند اربعین است.

پیاده روی اربعین عظیم‌ترین راهپیمایی جهانی شده است

پیاده روی اربعین که به‌طور خودجوش و با موضوعیت اعلام تنفر از رژیم کودک کش صهیونیستی به تأسی از اعلان انزجار علیه رژیم کودک کش یزید و بنی امیه، تبدیل به عظیم‌ترین راهپیمایی و تظاهرات جهان شده است، به لحاظ جامعه شناسی، هم به جنگ قومیت‌ها پایان داده و هم در موقعیت شناسی، عالی عمل کرده است و با تجلی فراملی، فرانژادی، فرازبانی و فرامنطقه ای، اولین کلنگ اتحاد جهانی ملت‌ها علیه ظلم جهانی ابرقدرت‌ها را با نام حسین (ع) و با غالبیت آزادگان عالم به زمین زد و شوری را در دل‌ها بنا نهاد که حتی فراتر از اجتماع سالانه حج، فراادیانی به فراخوانی همه آزادگان از اقصی نقاط عالم پرداخته و می‌پردازد.

واقعیت اربعین به همان اندازه که ما را به لحاظ جهانی شدنِ انعکاسِ ابتکارِ قافله سالارِ اسرا حضرت زینب سلام الله علیها ذوق زده کرده، قطعاً به همان اندازه به ذوق دولت‌های غربی و نظام استکباری جهان زده و غافلگیرشان کرده است و از این رو رسانه‌های غول پیکر معاند، مؤسسات فکری و پژوهشی، فضای مجازی و پادوهای آنها در شبکه‌های اجتماعی مصاف پیدا و پنهان موسعی را آغاز کرده‌اند و ادامه می‌دهند.

رؤیت حجم، وسعت و اندازه این مصاف‌های پرهزینه، ما را به عظمت پیاده روی اربعین در عتبات عالیات بیش از پیش وقوف داده و به جدی گرفتن بیشتر آن مصمم‌تر می‌سازد.

رسالت سنگین رسانه ملی

رسانه ملی در بازنمایی این نهضت عظیم به افکار عمومی جهان که تحت سانسور و تحریف همه جانبه از سوی ابررسانه ها هستند، احساس رسالتی سنگین کرده و در ابعاد مختلف با قابلیت‌های متنوع به برنامه سازی، انعکاس گزارشی و شکارگری های هنری می‌پردازد.

رسانه ملی، علاوه بر برنامه‌های ابتکاری، قلمروافزایی فکری، مستندسازی، فرهنگ سازی، رفتارآموزی، آداب افزایی، معناگرایی، ژرف نگری، تحلیل محتوا، راه اندازی ابعاد جدید و نوآوری، وحدت افزایی و ده‌ها گزینه دیگر، همزمان از میزان تأثیرگذاری رسانه‌های بیگانه و معاند و پادوهای قلم فروش در فضای مجازی که گاهی بی نام و یا با نام‌های مخدوش و نیز خودی نماهای سابقا موجه قلم فرسایی می‌کنند، کاسته است، اتفاقی که بسیار سخت‌تر از برنامه سازی های ابتدا به ساکن است.

شایعه زدایی ها، شبهه زدایی ها، پروپاگانداها، بزرگ نمایی‌ها، سیاه نمایی‌ها، تفرقه اندازی ها و دهها شگرد شوم، گاهی اوقات به مسموم سازی های فکری مخاطبان منجر شده و اگر رسانه ملی این حرکت عظیم را ثبت و صیانت نمی‌کرد، حفره‌های بزرگی پدیدار می‌شد که شاید پر کردن آنها ناممکن و یا بسیار پرهزینه باشد.

خلاصه اینکه رسانه ملی موظف به نجات ساده لوحان و زودباورانی است که یا فاقد تجربه مواجهه با این فضای رسانه‌ای هستند یا در ادوار گذشته، سابقه تأثیرپذیری از اینگونه تیترهای تحریک آمیز در جریان حوادث مختلف را داشته‌اند و شاهد قدرت تشویش افکار عمومی از جانب آنها بوده‌اند.

از این رو رسانه ملی، علاوه بر بازنمایی خبری و گزارشی و ساخت مستند-روایتی ها و غیره، با به بکارگیری کارشناسان و ارائه مستندات، به معرفی ابعاد ناشناخته و فرادست ها پرداخته و افکار عمومی را از عظمت این کارستان بزرگ آگاه می‌سازد.

جامعه شناسان، تاریخ دانان، اساتید جغرافیای سیاسی، کارشناسان علوم سیاسی، کارشناسان حوزه معارف و ده‌ها رشته مرتبط باید در تحلیل پدیده امروزی اربعین در رسانه ملی همچنان سنگ تمام گذاشته و به پاس کردن چند واحد اربعین شناسی در دانشگاه سیدالشهدا (ع) کمک کنند.

اربعین، قطعاً یکی از تجلیات الطاف خفیفه الهی به جهان اسلام است که اگر قدرشناسی نشود، در سیاهه فرصت سوزی‌ها قرار گرفته و از مانیتور نگاه مردم محو خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ