پیوند دلی گیلان به کربلا با «قافله عاشقی» / موکبی برای جامانده‌ها

اقتصاد ایران: رودبار- ایام اربعین فرصتی برای نمایش عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان است کاری که موکب «قافله عاشقی» از هشت سال گذشته تاکنون انجام داده و در خدمت جاماندگان اربعین است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: این روزها حال و هوای دل محبان اهل بیت (ع) برای بین الحرمین و کربلای حسینی پر می‌کشد. چه آنهایی که بار سفر را بستند و به کربلای عشق رسیدند و چه آنهایی که از این قافله جا ماندند اما دلشان در صحن و سرای نورانی کربلای معلی نظاره گر زوار و شیفتگان آل الله است.

حال و هوای اربعینی مردم در نقطه نقطه جهان دیدنی شده است گویی که عشق حسین علیه السلام جغرافیا نمی‌شناسد در گوشه گوشه این جهان هستی صحبت از اربعین حسین است.

سبک زندگی اربعینی

پیاده روی اربعین که امروز به یک اجتماع میلیونی رسیده به عنوان سبک زندگی اسلامی تلقی می‌شود و افراد در سلایق، نژاد، جنسیت، رنگ، مدل، تفکر و اندیشه‌های مختلف در کنار هم برای حسین علیه السلام و یاران با وفایش به سر و سینه می‌زنند.

محبان و شیفتگان امام حسین (ع) و اهل بیت از جای جای این کره خاکی، خاک پاک کربلا را بوسه می‌زنند اجتماع باشکوهی که هیچ دوربین و لنزی قادر به نمایش این عظمت و هیبت حسینی نیست.

اجتماع میلیونی اربعین حسینی در کربلا فقط یک حرکت اعتقادی و مذهبی نیست بلکه یک دیپلماسی رسانه‌ای، فرهنگی و مذهبی است که هویت اسلامی را نشان می‌دهد حرکت عظیمی که جهانیان را در تحیر فرو برده است. اما از حال و هوای کربلا که بگذریم در همین حوالی به واسطه برپایی موکب «قافله عاشقی» کربلای دیگری به پا شده است.

پیوند دلی گیلان به کربلا با «قافله عاشقی» / موکبی برای جامانده‌ها

پیوند دلی گیلان به کربلا با «قافله عاشقی»

در جنوبی ترین نقطه گیلان در مسیر آزادراه رشت – قزوین شور و غوغایی به پا است، عده‌ای عاشق و دلداده حسین (ع)، لذت خدمت زوار ارباب را به زیارت ارباب ترجیح دادند و ماندند تا خادم زائران آقا باشند.

حال و هوای عجیبی در موکب «قافله عاشقی» حاکم است گویا فرستنده مغناطیس شور و حال کربلا به وسیله دل‌های زوار به اینجا وصل شده، این اتصال معنادار و پیوند دلی به کربلا را می‌توان از عمق جان و دل احساس کرد اگر عاشق واقعی امام حسین (ع) باشید.

برگردیم به موکب؛ پرچم‌های رنگ به رنگ «یا حسین» و «یا ابوالفضل» موافق باد سینه می‌زنند و اندوه عجیبی به آدم انتقال می‌دهند، آقا محمد چای را به من تعارف کرد، نوجوانی که ۱۳ سال سن بیشتر ندارد اما در این هوای گرم و دم کرده، عرق ریزان به عشق حسین خادمی زوار ارباب را می‌کند.

حاج رضا هم که زمزمه «یا حسین»، «یا حسین» بر لب داشت، دستی به گرد و خاک کفش‌های زائرین می‌زد، یک لحظه یاد جبهه افتادم که یکی از رزمنده‌ها پوتین هم رزمانش را واکس می‌زد، دقیقاً حاج محمد با واکس زدن کفش‌ها، صحنه جبهه را برایم به تصویر کشید.

پیوند دلی گیلان به کربلا با «قافله عاشقی» / موکبی برای جامانده‌ها

بانوانِ همیشه پای کار انقلاب

آن طرف تر حسن آقا که دوست نداشت زیاد در منظر باشد کار نظافت و شست و شو را برعهده گرفته بود و سخت کار می‌کرد و لحظه‌ای به فکر فرو می‌رفت و دوباره کارش را ادامه می‌داد به گمانم دلش گیر حرم بود.

غرفه خواهران هم حال و هوای دیگری داشت بانوانی که با یک دست چادر نجابت و حیا و با دستی دیگر آب، چای و خرما تعارف می‌کردند.

در غرفه‌ای عکس شهدا را به همراه سربندهای یا زهرا و یا حسین به زوار اربعینی کربلا هدیه می‌کردند، تا این زوار نایب الزیاره شهدا در کربلا باشند، خوشا به سعادت زواری که نایب الزیاره شهدا در کربلا هستند.

حدود یک دهه عاشقی در جنوب گیلان

موکب «قافله عاشقی» که ۸ سال از فعالیت آن می‌گذرد متولیان و دست اندرکاران این موکب که از هر قشر و سنی هستند، در این سال‌ها تلاش کردند در روزهای منتهی به اربعین با برپایی فضایی معرفت گونه و نورانی، دل‌های عاشقان و محبان اهل بیت (ع) را روانه کربلا کنند.

آنطور که «موسی بقایی نژاد» مسؤول موکب «قافله عاشقی» گفته؛ این موکب کاملاً مردمی است و هزینه‌های جاری در این ایام در طول این سال‌ها توسط مردم و خیرین تأمین شده است و این رویکرد مردمی بودن ادامه دارد.

پذیرایی روزانه از ۵ هزار نفر در قافله عاشقی

مسؤول موکب قافله عاشقی شهرستان رودبار، استقبال زوار و مسافرین از این موکب را کم‌نظیر توصیف می‌کند و می‌گوید: روزانه بیش از ۵ هزار نفر در این موکب در سه وقت صبحانه، نهار و شام پذیرایی می‌شوند.

پیوند دلی گیلان به کربلا با «قافله عاشقی» / موکبی برای جامانده‌ها

مردم پایه بودن از خصیصه مهم موکب‌های عزای سیدالشهدا (ع) است که در موکب قافله عاشقی به وضوح دیده می‌شود، مسأله‌ای که بقایی نژاد در فحوای صحبت‌هایش بارها به آن تاکید کرده و معتقد است؛ این مجموعه حدود یک دهه است که بدون یک ریال کمک سازمانی اداره می‌شود و مردمی بودن از برجستگی‌های موکب قافله عاشقی است.

موکب قافله عاشقی که در جنوبی ترین نقطه گیلان پرچم عزای حسین (ع) را به آسمان افراشته، ماوای زائرین و مسافرین است تا جایی که جاماندگان اربعین حسینی از قافله بزرگ کربلا، بارها در این مکان دلشان شکست و اشک ریختند و با تصویرسازی بین الحرمین به سوگ حسین علیه السلام و یاران با وفایش نشستند.

فعالیت ۱۰۰ خادم افتخاری

فعالیت حدود ۱۰۰ خادم افتخاری در موکب قافله عاشقی در رده‌های سنی مختلف، به این موکب جایگاه ویژه ای بخشیده و بر کیفیت خدمات دهی به زوار و مسافرین افزوده است.

آنطور که مسؤول موکب قافله عاشقی گفته: خادمیاران این موکب بدون هیچ چشمداشتی و بر اساس نیاتی که دارند به انجام خدمات می‌پردازند.

تقویت زیرساخت‌ها از جمله آسفالت محل استقرار موکب درخواست ویژه بقایی نژاد از مسؤولان دستگاه‌ها بوده است.

تبیین فرهنگ عاشورایی و پرداختن به مفاهیم حرکت بزرگ امام حسین علیه السلام در ابعاد مختلف با واکاوی شور و شعور اربعین در پیاده روی نجف تا کربلا از مباحث مهمی بود که مسؤول موکب قافله عاشقی به آن تاکید کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ