وزیر جدید ارتباطات: مسئله فیلترینگ را با اجماع‌سازی و اقناع‌سازی رفع می‌کنیم

اقتصاد ایران: ستار هاشمی: وضعیت موجود به‌واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها قابل قبول نیست و باید بازطراحی و بازطراحی شود. ما این مسئله را با اقناع‌سازی رفع می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردم در نخستین مواجهه با خبرنگاران مسئله فیلترینگ و کیفیت ارتباطات را دغدغه مردم دانست و گفت: «مطالبات مردم را می‌دانیم. وضعیت موجود به‌واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها طبق ادله‌ی کارشناسی قابل قبول نیست. این مسئله باید بازطراحی و بازنگری شود.»

ستار هاشمی امروز پس از اینکه وزارت ارتباطات را به‌طور رسمی تحویل گرفت، با حضور عیسی زارع‌پور در جلسه‌ی شورای معاونان شرکت کرد؛ در این جلسه وزیر پیشین و معاونانش گزارشی از عملکرد سه‌ساله‌ی خود دادند و هاشمی از برنامه‌های خود برای وزارتخانه گفت و در فرصتی کوتاه به سؤال خبرنگاران جواب داد.

زارع‌پور: فیلترینگ در حوزه اختیارات ما نبود

زارع پور در آخرین روز حضورش در وزارتخانه گفت: «در این دوره تلاش کردیم از حواشی دوری کنیم. موضوعاتی مثل فیلترینگ خارج از وظایف وزارت ارتباطات است. با وجود این سعی کردیم تا حد امکان پاسخ‌های قانع‌کننده در مورد آن بدهیم.»

  • زارع‌پور می‌گوید در مورد فیلترینگ اینستاگرام مسئولیتی ندارد

زارع‌پور: در این دوره تلاش کردیم که از حواشی دوری کنیم

او گفت که تلاش کرده آینده را فدای امروز نکند و اضافه کرد: «پروژه‌های زیادی داریم که در دولت جدید تکمیل می‌شود به ویژه پروژه فیبر نوری که آغاز کردیم و در دولت جدید شیرینی آن را خواهیم خورد.»

زارع‌پور با اشاره به اینکه همیشه باید دو برابر ظرفیت کشور ظرفیت مصرف اینترنت داشته باشیم، گفت: «بودجه‌‌ی مورد نیاز پرتاب‌های فضایی خیلی بیشتر است و ما نسبت به کشور‌های همسایه خیلی عقب هستیم. از آقای پزشکیان درخواست کردیم که این عقب ماندگی را به‌طور جدی پیگیری کند.»

او معرفی ستار هاشمی به‌عنوان وزیر جدید را امیدبخش دانست از اینکه با گرفتن ۲۶۴ رأی موافق از نمایندگان مجلس رکورد آرای وزارت ارتباطات را شکسته ابراز خوشحالی کرد و گفت: «باعث خوشحالی است که شخصیتی فرزانه و دانشمند و با اخلاق سکان وزارتخانه را برعهده می‌گیرد.»

هاشمی: وضعیت موجود قابل قبول نیست

ستار هاشمی هم در حاشیه نشست امروز با تأکید بر اینکه سیاستگذاری درباره محدودیت‌های اینترنت در وزارت ارتباطات رخ نمی‌دهد گفت: «مطالبات مردم را درباره فیلترینگ می‌دانیم. وضعیت موجود به‌واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها طبق ادله‌ی کارشناسی قابل قبول نیست. طبیعتاً این مسئله باید بازطراحی و بازنگری شود.»

وزیر ارتباطات دولت چهاردهم بر این تأکید کرد که باید با اقناع‌سازی، اجتماع‌سازی و توافق برای رفع مسئله فیلترینگ تلاش کرد.

نگاه ما در مواجهه با این موضوع نگاهی فعال خواهد بود و در این مورد خودمان را مکلف می‌دانیم. ما به‌واسطه جنس خدمات وزارت ارتباطات، با مردم در ارتباط مستقیم هستیم و باید کار کارشناسی انجام دهیم. باید درباره وضعیت فیلترینگ اجماع‌سازی و توافق‌سازی انجام دهیم تا راهکار مناسب را به لایه سیاستگذاری ارائه دهیم. این نکته‌ای است که باید کاملاً منطبق با نگاهی اقناعی، اصولی و کارشناسی و فارغ از فضای هیجانی دنبال شود.
- ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

او ادامه داد: «ما می‌دانیم که روش‌های فعلی پاسخگوی نیاز حکمرانی فضای مجازی نیست، اما به عنوان مجری سیاست‌ها مکلفیم که بازخوردها را جمع‌بندی کنیم و در قالب یک کار کارشناسی دقیق و قابل دفاع به لایه سیاستگذاری ارایه دهیم و امیدواریم گشایش‌هایی ایجاد شود.»

«بازنگری را از کجا شروع می‌کنید؟» وزیر ارتباطات به این سؤال هم اینطور جواب داد:

اولین کاری که در بازنگری انجام دهیم این است که همه ذی‌نفعان را دعوت می‌کنیم تا با نگاهی کارشناسی و با استفاده از ظرفیت نخبگان کشور بتوانیم به جمع‌بندی برسیم. تأکید ما این است که این بازنگری به‌صورت اقناعی و کارشناسی دنبال شود. این مسئله‌ای است که باید در فضای کارشناسی برایش چاره‌اندیشی کنیم.
- ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

هاشمی همچنین مهمترین خواسته‌ی مردم را کیفیت ارتباطات دانست و گفت: «چون ارتباطات با تمام شئون زندگی مردم آمیخته است، کیفیت ارتباطات یک دغدغه است. بعضی وقت‌ها نبود پاسخگویی مناسب سامانه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف باعث می‌شود که خدمت ارائه‌شده از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشد، اما با توجه به ظرفیت‌های برنامه هفتم سعی می‌کنیم کیفیت خدمات را افزایش دهیم.»

مهمترین برنامه‌های وزیر جدید

در این نشست ستار هاشمی بار دیگر مهم‌ترین بخش‌های برنامه خود برای وزارت ارتباطات را مرور و تأکید کرد که برنامه‌های پیشنهادی‌اش متناسب با قانون برنامه توسعه تنظیم شده است.

او نخستین برنامه را تکمیل شبکه ملی اطلاعات دانست: «برنامه هفتم توسعه ظرفیت‌های خیلی خوبی در اختیار مجموعه وزارت ارتباطات قرار می‌دهد که از جمله مهمترین آنها که به‌طور جدی به آن پرداخته شده و ما هم بر آن تأکید داریم موضوع شبکه ملی اطلاعات است که در سنوات اخیر رشد و پیشرفت خوبی داشته است. امیدواریم همانطور که در تکلیف ما آمده متناسب با اعتبارات تخصیصی بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را به نتیجه قابل قبول و مطلوبی برسانیم.»

او ادامه داد: «نکته بعدی که در برنامه‌های پیشنهادی ما به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته اقتصاد دیجیتال است. باور ما این است که کیک اقتصاد دیجیتال می‌تواند بزرگ‌تر شود و باید این موضوع را با مشارکت صنایع مختلف داخل کشور و همچنین تقویت سرمایه‌گذاری و توسعه محصولات با تمرکز بر توسعه صادرات دنبال کنیم. امیدواریم در تعاملی که با وزرای مختلف داریم بتوانیم تحریک تقاضا را در فضای فناوری اطلاعات کشور ایجاد کنیم.»

  • جایگاه ایران در فضا؛ ما در کجای جهان ایستاده‌ایم؟

وزیر ارتباطات توسعه صنعت فضایی را هدف دیگر خود دانست و گفت که این فضا باید بامشارکت حداکثری بخش خصوصی تقویت شود و در این مسیر تعامل با کشورهای منطقه هم راهگشاست.

هاشمی همچنین گفت: «امنیت سایبری هم موضوع جدی دیگری است که همزمان با کارهای توسعه‌ای، توجه به زیرساخت‌های امنیتی و تعامل با دستگاه‌های متولی و ذی‌نفع دنبال می‌کنیم. علاوه بر این در برنامه ما حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی به‌طور ویژه دیده شده. باور ما این است که از یک طرف خانواده‌ها در این مورد دغدغه‌ی جدی دارند و از طرف دیگر ظرفیتی اقتصادی است که می‌تواند فعال شود. با استفاده از نخبگان وجوانان بتوانیم.»

او با اشاره به تجربه خود در سازمان اسناد به دولت هوشمند اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که بتواند در طول برنامه حذف کاغذ را به‌صورت جدی دنبال کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ