داروهایی که مانع خنک شدن بدن در فصل تابستان می‌شوند

اقتصاد ایران: داروهایی که بر تنظیم دمای بدن تأثیر می گذارند ممکن است در طول موج های گرما، احساس گرمای بیشتر و شدیدتری در فرد ایجاد کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، در طول موج گرما، خنک ماندن بدون توجه به شرایط شما ممکن است سخت باشد. اما افرادی که از برخی داروها استفاده می کنند ممکن است گرمای بیشتری تحمل کنند زیرا بسیاری از داروها بر تنظیم دمای بدن تأثیر می گذارند.

سارا رادپرور، مدیر خدمات داروسازی بالینی در بیمارستان Mount Sinai، به Verywell گفت: «تنظیم حرارت اساساً نحوه تنظیم دمای بدن است. همچنین می تواند به ترموستات داخلی بدن اشاره داشته باشد.»

داروهایی که بر تنظیم دمای بدن تأثیر می گذارند ممکن است در طول موج های گرما، احساس گرمای بیشتر و شدیدتری در فرد ایجاد کنند. رادپرور گفت: «انواع مختلفی از داروها وجود دارد که بر تنظیم دمای بدن تأثیر می گذارند و مصرف برخی از آنها رایج است.»

افرادی که از این داروها استفاده می کنند باید در روزهای گرم مراقب باشند تا از بیماری های مرتبط با گرما جلوگیری کنند. مندی لئونارد، مدیر ارشد سیاست مصرف دارو و مدیریت فرمولاسیون در کلینیک کلیولند، به Verywell گفت: «آن‌ها باید در فضای سربسته در دمای خنک بمانند، از هیدراتاسیون مناسب اطمینان حاصل کنند و روال ورزش خود را در روزهای بسیار گرم کاهش دهند. »

به گفته کارشناسان، حتی اگر مشکوک هستید که داروی شما بر دمای بدن شما تأثیر می گذارد، نباید برنامه روتین خود را بدون مراجعه به یک پزشک تغییر دهید.

چگونه بدن شما دمای خود را کنترل می کند

لئونارد گفت اگرچه مغز تنظیم حرارت را کنترل می کند، اما سایر سیستم های بدن نیز درگیر هستند. دمای داخلی بدن توسط هیپوتالاموس واقع در مغز تنظیم می شود. دمای معمولی 37 درجه سانتیگراد (98.6 درجه فارنهایت) است. اگر هیپوتالاموس دمای بسیار پایین بدن را تشخیص دهد، بدن را وادار به تولید گرما می کند.

بدن تا حدودی با ترشح هورمون‌هایی که سرعت متابولیسم شما را افزایش می‌دهند و در نتیجه تولید گرما تولید می‌کند، گرما تولید می‌کند. لئونارد می‌گوید: « اگر هیپوتالاموس دمای بیش از حد بدن را تشخیص دهد، بدن را هدایت می‌کند تا گرما را از طریق تعریق برای خنک کردن پوست پایین بیاورد.»

داروهایی که بر تنظیم دمای بدن تأثیر می گذارند

رادپرور گفت: از آنجایی که تنظیم حرارت فرآیند پیچیده ای است که بخش های زیادی از بدن را درگیر می کند، داروهای مختلفی می توانند بر آن تأثیر بگذارند.

برخی از داروهایی که بر تنظیم حرارت تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • آنتی هیستامین‌هایی که برای آلرژی‌های فصلی مصرف می‌شوند: می‌توانند با مهار توانایی شما برای تعریق، بر تنظیم حرارت بدن تأثیر بگذارند. نمونه هایی از آنتی هیستامین ها شامل زیرتک (ستیریزین) یا کلاریتین (لوراتادین) است. 
  • دیورتیک‌ها که به آن قرص‌های آب نیز می‌گویند: برای کنترل فشار خون بالا مصرف می‌شوند، می‌توانند بر تنظیم حرارت تأثیر بگذارند و باعث شوند شما بیشتر از حد معمول ادرار کنید. نمونه هایی از دیورتیک ها عبارتند از Bumex (بومتانید) و Hydrodiuril (هیدروکلروتیازید). 
  • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (مهارکننده‌های ACE): که برای کنترل فشار خون بالا مصرف می‌شوند، می‌توانند با مهار توانایی تعریق بر تنظیم حرارت تأثیر بگذارند. نمونه هایی از مهارکننده های ACE شامل لوتنسین (بنازپریل) و کاپوتن (کاپتوپریل) است. 
  • داروهای ضد روان پریشی که برای مدیریت شرایط مرتبط با روان پریشی مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی مصرف می شوند: می توانند با اجازه دادن به دمای بدن بالاتر از حد طبیعی بر تنظیم حرارت بدن تأثیر بگذارند. نمونه هایی از داروهای ضد روان پریشی عبارتند از Abilify (اریپیپرازول) و Zyprexa (اولانزاپین). 
  • مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) که برای مدیریت اختلال افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی و موارد دیگر مصرف می‌شوند، می‌توانند با مهار توانایی شما برای تعریق بر تنظیم حرارت تأثیر بگذارند. نمونه هایی از SSRI ها عبارتند از Lexapro (اسکیتالوپرام) و Prozac (فلوکستین). 
  • آنتی کولینرژیک های مصرف شده برای شرایط مختلف، از جمله بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و موارد دیگر، می توانند با اجازه دادن به دمای بدن بالاتر از حد طبیعی بر تنظیم حرارت تأثیر بگذارند. نمونه هایی از آنتی کولینرژیک ها عبارتند از دیتروپان (اکسی بوتینین) و کوجنتین (بنزتروپین). 

رادپرور توضیح داد که اگر بیش از یک دارو مصرف کنید، خطرات مصرف این داروها در مواقع گرمای شدید افزایش می یابد. او گفت: «به همین دلیل مهم است که هیدراته بمانیم و سعی کنیم در صورت امکان در مکان‌های دارای تهویه مطبوع یا خنک‌تر بمانیم، به‌ویژه برای بیمارانی که چندین مورد از این داروها را مصرف می‌کنند یا بیمارانی که سن بالاتری دارند.»

شناخت علائم هشدار دهنده بیماری های مرتبط با گرما

رادپرور گفت: «همچنین مهم است که علائم هشدار دهنده بیماری های مرتبط با گرما را بدانید که برخی از آنها اورژانسی هستند زیرا در صورت مصرف داروهای متعددی که با تنظیم حرارت تداخل دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به آنها باشید.»

علائم زیر می تواند نشانه گرمازدگی باشد: 

  • دمای بدن بالا (103 درجه فارنهایت یا بالاتر)
  • نبض سریع و قوی
  • پوست داغ، قرمز، خشک یا مرطوب
  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری

سایر بیماری‌های مرتبط با گرما که همه باید از آن آگاه باشند عبارتند از: گرمازدگی، آفتاب‌سوختگی، بثورات خورشیدی و گرفتگی‌های ناشی از گرما.

رادپرور گفت، اگر فکر می کنید داروهای شما بر توانایی بدن شما برای حفظ دمای سالم تأثیر می گذارد، مهم است که در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید.

او توضیح داد: «این واقعا مهم است که با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. برای افرادی که احساس می کنند باید دوز مصرفی خود را قطع کنند یا تغییر دهند این کار هرگز نباید بدون مشورت با پزشک انجام شود. پزشک شما ممکن است بتواند روال دارویی شما را تنظیم کند یا جایگزین هایی را پیشنهاد کند که شما را در طول ماه های گرم سالم نگه می دارد.»

به گفته کارشناسان، اگرچه، راه حل ممکن است صرف حداکثر زمان ممکن در یک محیط خنک تر باشد، زیرا بسیاری از داروهایی که بر تنظیم حرارت تأثیر می گذارند برای سلامت افراد ضروری هستند.

کارشناسان تاکید کردند که عوارض جانبی احتمالی داروهای رایج - مانند تداخل با تنظیم حرارت - به همین دلیل ضروری است که قبل از افزودن هر داروی جدیدی به برنامه معمول خود با یک داروساز یا پزشک صحبت کنید. داروسازان باید به مردم هشدار دهند که در هنگام شروع داروهای جدید چه انتظاراتی دارند، تا آنها احساس کنند که چه چیزی طبیعی است و چه چیزی باید توجه پزشکی را به سرعت انجام دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ