دبیر شورای فرهنگ عمومی:

اربعین بهترین بستر برای شکل‌گیری امید اجتماعی است

اقتصاد ایران: دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت که ظرفیت اربعین در موضوع امید اجتماعی به عنوان ظرفیت بومی مطرح است که می‌تواند بار اعتقادی داشته باشد بنابراین اربعین بهترین بستر برای شکل‌گیری امید اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی  با اشاره به ارتباط میان پیاده روی اربعین و موضوع امیدآفرینی در جامعه گفت: میان این دو موضوع ارتباط عمیقی وجود دارد، زیرا مسأله اربعین در گفتمان اعتقادی‌مان به‌عنوان مکتب تشیع و انقلاب اسلامی متأثر از فضای امیدآفرینی است.

وی افزود: زمانی که از امید اجتماعی صحبت می‌کنیم، می‌خواهیم یک نگاه ایجابی داشته باشیم و به این سمت حرکت کنیم که با توجه به واقعیت‌ها در جامعه ایرانی چه ظرفیت‌ها و بسترهای امیدآفرینی وجود دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: با مرور واقعیت‌های جامعه امروز در همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به پدیده‌ای به نام اربعین می‌رسیم که بارزترین ویژگی آن اتصالش به حوزه‌های ارزشی و هنجاری جامعه ایرانی است. جامعه ایرانی با اعتقادی کامل ذیل مکتب اسلامی و با مذهب تشیع زیست کرده و مفاهیمی از مکتب عاشورا در زندگی‌اش جاری شده است. در اربعین شاهد افرادی با چنین باورهای قلبی هستیم؛ بنابراین مسیر پیاده‌روی اربعین بهترین بستر برای شکل‌گیری مسأله امید اجتماعی است.

خادمی گفت: زمانی که بخواهیم از مسأله امید صحبت کنیم، نخستین کنش‌ها و واکنش‌ها این است که جامعه تا چه اندازه می‌تواند امیدوار باشد؟ و چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا جامعه به درجه‌ای از امیدواری برسد. تحلیل‌های اقتصادی بسیاری در این مورد وجود دارد که نشان می دهد اگر وضعیت اقتصادی مردم درست شود، می‌توانیم شاهد یک جامعه امیدوار باشیم. درحالی که ما در مسیر پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم که مردم عراق در هر سطحی از معیشت همه سرمایه خود را برای زائران امام حسین (ع) گذاشته‌اند و ما با مفاهیمی همچون ایثار و مواسات روبرو هستیم.

وی افزود: مردم عراق در ایام اربعین از جان و مال خود می‌گذرند تا به زائران امام حسین (ع) خدمت کنند. آنها درچنین شرایطی به هیچ عنوان تحت تاثیر شرایط اقتصادی مطلوب یا نامطلوب‌شان نیستند و تنها هدف‌شان خدمت‌رسانی است. پدیده اربعین همه معادلات را بهم زده و تبدیل به یک گفتمان خاص شده است که ظرفیت پیش‌برندگی دارد. با برهم خوردن این معادلات و شکل‌گیری یک حرکت جمعی شاهد یک بروز و ظهور هستیم که امر بی‌نظیری بوده و قابلیت جهانی شدن را دارد. کما اینکه اربعین یک پدیده جهانی است و از این جهت می‌تواند سبب ایجاد امید در جامعه شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: یکی دیگر از دلایلی که می‌توان گفت که پدیده اربعین قابلیت جهانی شدن دارد، این است که می‌توان این پدیده را با مفهومی به نام منجی و ظهور متصل کرد. زائر در ایام اربعین با این باور پا به میدان می‌گذارد که یک منجی وجود دارد که ظهورش نزدیک است و آن منجی با ظهورش می تواند همه دردهای بشر را مرتفع کند.

خادمی در پایان گفت: امید به ظهور منجی، تنها امید جامعه بشری برای برون‌رفت از وضعیت فعلی در جهان است. بنابراین همین امر می تواند امیدآفرین باشد. لحظه به لحظه حرکت در مسیر اربعین و از روزهایی که یک حس تعلق در درون‌مان آغاز می‌شود و ای کاش‌هایی که نتوانسته‌ایم در این فضا حضور داشته باشیم، همین حسرت و جاماندن نفحات امیدبخش اجتماعی است. ظرفیت اربعین در موضوع امید اجتماعی به‌عنوان ظرفیت بومی و گفتمانی مطرح است که می‌تواند بار ارزشی و اعتقادی و هنجاری در جامعه ایرانی داشته باشد؛ بنابراین از این ظرفیت می‌توانیم برای امیدآفرینی بهره‌مند شویم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ