اربعین در کردستان تجلی همدلی/تردد ۸۰ هزار زائر در مرز باشماق

اقتصاد ایران: سنندج_مرز باشماق واقع در کردستان این روزها محل تردد زائران اربعین حسینی است و تاکنون ۸۰ هزار زائر از این مرز تردد کرده‌اند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: عاشقانه‌های معنوی در سرزمین مجاهدت‌های خاموش بسیارند، از روزهایی که جوانانی با عشق در کوه‌ها و مرزهای این استان جان دادند و دفاع کردند گرفته تا این روزهایی که همان مرزی که با خون شهدا امن شد امروز قدمگاه عاشقان و دلدادگان کسی است که خود هزار و ۴۰۰ سال پیش برای ارزش‌های دینی و اسلامی قیام کرد.

امروز همه دلداده و شیفته ابا عبدالله الحسین هستند از شیعه و سنی گرفته تا زائرانی از سایر کشورهای اطراف در این پیاده روی شرکت می‌کنند و اربعینی به ارمغان می‌آورند که شگفتی و حیرت جهانیان را از این همه ارادت به دنبال دارد.

کردستان این روزها محل برپایی ۷۲ موکب در شهرهای مختلف است، موکب‌هایی که از جوانان گرفته تا پدرها و مادرها گردانندگان آن شده‌اند و عاشقانه برای خدمت به زائران اربعین حسینی خدمت می‌کنند.

ادارات و دستگاه‌های اجرایی هم دست در دست هم داده‌اند تا در مرز باشماق موکب‌های بهداشتی، درمانی، امداد و نجات، پذیرایی، اسکان، راهنمایی، فرهنگی، هنری کودک ایجاد کنند و تردد زائران را سهولت ببخشند.

اربعین در کردستان تجلی همدلی/تردد ۸۰ هزار زائر در مرز باشماق

گرچه تردد زائران از مرز باشماق کمتر از سایر مرزهای کشور است اما دلیل این امر ناشناخته بودن مرزباشماق است که فقط سه سال است محل تردد زائران اربعین حسینی است.

اما باید گفت علیرغم سابقه کم این مرز در تردد زائران، این مرز خوش آب و هواترین، خنک‌ترین و روان‌ترین مرز کشور است که می‌توان بدون معطلی و با سهولت زمینه تردد زائر اربعینی را به ارمغان آورد.

تردد در مرز باشماق روان است

به گفته دبیر ستاد اربعین کردستان تردد در مرز باشماق روان است و زائران می‌توانند از ساعت پنج صبح تا هشت غروب از این مرز عبور کنند.

مهدی رمضانی تصریح کرد: برای سهولت در تردد از زائران اربعین حسینی تردد از مرز باشماق تا سلیمانیه عراق برای زائران رایگان است.

وی اضافه کرد: تمام امکانات پذیرایی، اسکان و راهنمایی زائران اربعین حسینی در کردستان بویژه مرز باشماق تدارک دیده شده است و زائران می‌توانند از خدمات این استان بهره ببرند.

اربعین در کردستان تجلی همدلی/تردد ۸۰ هزار زائر در مرز باشماق

وی افزود: پیش بینی می‌شود تردد در روزهای منتهی به اربعین حسینی افزایش یابد و تدابیر لازم برای این امر اندیشیده شده تا بدون هیچ مشکلی زائران در این پیاده روی معنوی از طریق مرز باشماق شرکت کنند.

تردد بیش از ۸۰ هزار زائر اربعین از مرز باشماق

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با اشاره به آماری از تردد زائران اربعین حسینی از مرز باشماق یادآور شد: از ابتدای آغاز پیاده روی اربعین حسینی از مسیر کردستان و مرز باشماق تا روز سی ام مرداد ماه بیش از ۸۰ هزار زائر اربعین حسینی از طریق این مرز راهی کربلا شده‌اند.

فرزاد حسنی با بیان اینکه از آمار یاد شده ۴٢ هزار و ٢۶۵ زائر از طریق مرز باشماق مریوان از کشور خارج شدند، گفت: همچنین ۳۷ هزار و ۸۶۰ نفر از مرز به داخل کشور وارد شدند.

وی از کاهش تردد زائران امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: زائران باید برای سهولت در تردد، از همان مرزی که از کشور خارج شدند به خاک کشور بازگردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان خاطر نشان کرد: راهداری کردستان در راستای خدمت به زائران اربعین حسینی پویش «چشم به راهیم» را در مرز باشماق راه‌اندازی کرد که براساس آن زمینه ارتقای ایمنی و کیفیت سفر زائران را فراهم می‌کند.

اربعین در کردستان تجلی همدلی/تردد ۸۰ هزار زائر در مرز باشماق

حسنی ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی لازم در راستای سفری امن و مطمئن برای زائران انجام شود و نکات لازم به آیندگان و سرنشینان ارائه شود.

تلاش مسؤولان، موکب داران و مردم این استان ارائه خدمت به زیاران اربعین حسینی است زائرانی که امسال مرز باشماق را برای تردد برگزیده‌اند و انتظار می‌رود همه آنها سفیرانی برای معرفی کردستان و تردد راحت مرز باشماق به سمت کربلا در سال‌های آتی باشند تا این مرز کشور نیز برای پیاده روی زائران اربعین حسینی رونق بیشتری به خود بگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ