۶ شهر ایران در لیست گرم ترین شهرهای جهان/ مصرف بنزین رکورد زد

اقتصاد ایران: برق پایانه‌های مرزی به صورت پایدار تأمین می‌شود، ۱۵ میلیون مشترک برق مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند و ۶ شهر ایران در لیست گرم‌ترین شهرهای جهان از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، برق پایانه‌های مرزی به صورت پایدار تأمین می‌شود، ۱۵ میلیون مشترک برق مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند، ۶ شهر ایران در لیست گرم‌ترین شهرهای جهان، رشد ۷ درصدی خروجی سدها و ثبت ۷۵ هزار و ۶۸۰ مگاوات تقاضای مصرف برق در آستانه شهریورماه از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

لزوم بهینه‌سازی سامانه‌های سرمایشی اصناف و مراکز تجاری

مصطفی رجبی مشهدی ضمن تشکر از اصنافی که در شهرستان‌های مختلف با صنعت برق همکاری کرده و به ویژه در ساعات اوج مصرف برق که مشتریان به دلیل گرمای هوا مراجعه کمتری به مراکز خرید دارند، با کاهش مصرف خود از طریق تعطیل کردن واحدهای صنفی و یا خاموش کردن سامانه‌های سرمایشی اقدام می‌کنند، گفت: در این شرایط ۶۰ درصد از برق مصرفی یک مرکز تجاری کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به وجود ظرفیت ۴۰ درصدی بهینه‌سازی مصرف برق از طریق تنظیم دمای سامانه‌های سرمایشی مراکز تجاری (پاساژها) گفت: با این اقدام کمک بزرگی به بهینه‌سازی مصرف برق این مراکز و تأمین برق پایدار خواهد شد.

نظارت بر بهداشت و کیفیت آب شرب در ۹ پایانه مرزی کشور

احمد منتظری مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب آبفای کشور از نظارت ویژه بر بهداشت و کیفیت آب شرب در ۹ پایانه مرزی میرجاوه، ریمدان، چذابه، شلمچه، خسروی، باشماق، تمرچین، مهران و دوغارون خبر داد و گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری جلساتی برای برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای سازمان‌دهی، هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر همکاران مراکز پایش شرکت‌های آبفا و مراکز بهداشت در زمینه‌ی فعالیت‌های مورد انتظار به‌منظور تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای زائران در شهرهای مرزی میزبان مراسم اربعین در محل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد.

برق پایانه‌های مرزی به صورت پایدار تأمین می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر و سخنگوی صنعت برق گفت: تأمین برق مواکب راهپیمایی اربعین در داخل کشور و طول مسیر تا پایانه‌های مرزی کشور به صورت پایدار انجام می‌شود.

مدیرعامل توانیر خاطر نشان کرد: امسال همچون سال‌های گذشته وزارت نیرو به عنوان یکی از اعضای ستاد اربعین وظیفه تأمین آب و برق راهپیمایی اربعین را برعهده دارد و با برنامه ریزی نسبت به حفظ، نگهداری و توسعه زیرساخت‌های برق در طول مسیر راهپیمایی و پایانه‌های مرزی داخل کشور اقدام می‌کند.

۱۵ میلیون مشترک برق مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند

عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: با تعدیل دمای هوا، مصرف برق به میزان ۲ هزار مگاوات کاهش یافته است.

یاقوتی افزود: پیش‌بینی می‌شود امروز میزان تقاضای مصرف برق به ۷۷ هزار مگاوات برسد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: از ابتدای خرداد تاکنون حدود ۱۵ میلیون مشترک مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند که روی قبض‌های برق اعمال شده و قبض حدود چهار میلیون مشترک به‌طور کامل رایگان صادر شده است.

۶ شهر ایران در لیست گرم‌ترین شهرهای جهان

تابستان سال جاری در حالی در منطقه غرب آسیا آغاز شد که استقرار گنبد حرارتی در این منطقه منجر به افزایش بی‌سابقه دمای هوا و ایجاد مشکلات فراوان در حوزه تأمین انرژی برق پایدار شد.

به دنبال این رخداد و ایجاد این مخاطره طبیعی، بسیاری از کشورهای منطقه به ناچار محدودیت‌های شدیدی را در حوزه تأمین برق شهروندان اجرایی کرده و به عنوان نمونه کشور کویت و ترکیه با اعلام جدول خاموشی تلاش کردند تا میزان مصرف برق شهروندان را کاهش داده و کنترل کنند.

بررسی داده‌های هواشناسی در وب سایت‌های معتبر بین‌المللی مانند eldoradoweather.com نشان می‌دهد در مرداد ماه و به صورت مرتب تعدادی از شهرهای ایران در لیست گرم‌ترین شهرهای گرم جهان قرار داشتند و جدا از این مسأله همچنین شمار شهرهای منطقه غرب آسیا که در این لیست قرار داشتند نسبت به دیگر نقاط جهان به مراتب بیشتر بود.

به طور مثال در تاریخ ۱۵ آگوست (۲۵ مردادماه) سه شهر طبس، امیدیه و دزفول به ترتیب گرم‌ترین شهرهای جهان بودند و افزون بر این، شهرهای زابل، اهواز و آبادان نیز به ترتیب در رتبه‌های نهم، دهم و پانزدهم شهرهای گرم جهان قرار داشتند.

مصرف بنزین به ۱۲۷ میلیون لیتر رسید

جعفر سالاری‌نسب مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه میزان فرآورده نفتی مورد نیاز در مرزها تأمین شده است، اظهار کرد: فرآورده مورد نیاز در مرزها تأمین شده است و کارت‌های آزاد برای اتوبوس‌های عبوری برای مرزهای باشماق و ریمدان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین سوخت مورد نیاز موکب‌های اربعین حسینی هماهنگی‌های لازم انجام شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۲۰ جایگاه سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی مهران، چذابه و شلمچه و ۱۷ دستگاه سوخت‌رسان سیار عرضه بنزین در مرزهای استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کردستان مستقر شده است.

سالاری نسب به افزایش مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: در مرداد ماه سال جاری سرانه مصرف بنزین به ۱۲۷ میلیون لیتر رسیده است.

اقدامات ستاد عتبات عالیات توانیر در تأمین زیرساخت‌های اربعین

مسعود معین‌پور رئیس ستاد عتبات عالیات شرکت توانیر گفت: شرکت توانیر در احداث قرارگاه اربعین در پایانه‌های مرزی مهران در استان ایلام، شلمچه و چذابه در استان خوزستان، خسروی در استان کرمانشاه، تمرچین پیرانشهر در آذربایجان غربی، باشماق مریوان در استان کردستان، ریمدان و میرجاوه در سیستان و بلوچستان برای ورود اتباع پاکستان و مرز دوغارون در استان خراسان رضوی برای ورود اتباع افغان و استقرار گروه‌های مختلف آب و برق و آبفا در این قرارگاه‌ها مشارکت فعال داشته است.

رئیس ستاد عتبات عالیات شرکت توانیر همچنین تأمین برق مطمئن و پایدار پایانه‌های مرزی به مساحت ۹۵۰ هکتار، احداث ۴۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۴۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، نصب ۲۲۰ دستگاه ترانسفورماتور توزیع به ظرفیت‌های مختلف، نصب ۸ دستگاه دیزل ژنراتور، نصب بیش از ۳۸۰۰ دستگاه پروژکتور و برج نوری خدمات‌رسانی بیش از ۵۴ گروه عملیاتی به استعداد ۳۸۲ نفر در پایانه‌های مرزی، احداث سوله‌های پایانه مرزی شلمچه و چذابه به منظور ذخیره و انبار تجهیزات مورد نیاز شبکه برق، آب شرب و یخ مورد نیاز زائران را از دیگر اقدامات این ستاد در جهت هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن راهپیمایی اربعین در سال جاری برشمرد.

رشد ۷ درصدی خروجی سدها

در سال جاری آبی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۴۸,۴ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۲۴۳,۱ میلیمتر ۲ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۰۸,۴ میلیمتر ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در حال حاضر ۲۷ میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور وجود دارد که پرشدگی ۵۳ درصدی ظرفیت مخازن سدها را نشان می‌دهد در حالی که ۴۷ درصد این ظرفیت خالی است.

البته خروجی آب سدها روند افزایشی داشته است به طوری که در سال جاری ۳۲.۶۰ میلیارد متر مکعب در حالی که سال گذشته ۳۰.۴۳ میلیارد متر مکعب بوده که نشان دهنده رشد ۷ درصدی خروجی سدها است.

ردپای خودروسازان در ناترازی بنزین

محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برای جبران ناترازی بنزین باید راهکارهای غیرقیمتی را در پیش گرفت، گفت: برای کنترل مصرف بنزین راهکار قیمتی و غیرقیمتی وجود دارد که با راهکار قیمتی هیچ ضمانتی برای کاهش مصرف بنزین آن هم برای مدت زمان طولانی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای غیر قیمتی معمولاً دوام بیشتری دارند، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده در صورتی که قیمت بنزین آزاد ۳ یا ۴ برابر شود، مردم پس از مدتی به قیمت‌های جدید عادت می‌کنند و مصرف بنزین به روال قبل بر می‌گردد و به شکل صعودی به رشد خود ادامه می‌دهد، به همین دلیل باید جلوی تقاضا را با سایر روش‌ها گرفت.

وی با انتقاد از استاندارد نبودن خودروهای داخلی تصریح کرد: در بازار داخلی خودرو، انحصار چندجانبه وجود دارد؛ به گونه‌ای که مردم را در مقابل چند انتخاب محدود و گران قرار داده‌ایم و انتظار داریم که مردم رفتار اصلاح گرانه داشته باشند.

سرمایه‌گذاری خارجی برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی کافی نیست

امین کاوه کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تنها راه تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی سرمایه گذاری خارجی نیست، گفت: چالش‌هایی در تکمیل زنجیره ارزش وجود دارد و به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی از آنها چالش‌های ساختاری است که مربوط به ضعف در بخش فنی و مهندسی است دیگری در بخش دانش فنی و تجهیزات، قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌های گازی و مایع چالش‌هایی وجود دارد و در نهایت بخشی مربوط به چالش‌های نهادی و عرضه داخلی محصولات می‌شود و تناقضاتی که در سیاست‌های بازرگانی و مالیاتی وجود دارد می‌تواند بر روی توسعه زنجیره ارزش تأثیر گذار باشد

وی ادامه داد: بخشی که مربوط به سرمایه گذاری می‌شود را می‌توان در زمره چالش‌های سیاسی و چالش‌های مربوط به تحریم قرار داد که رقبای خارجی اجازه حضور ما را در بازار ندهند و سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند و صنعت پتروشیمی ما را محدود کنند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: به همین علت وجود سرمایه گذاری خارجی به تنهایی نمی‌تواند بحث تکمیل زنجیره ارزش را حل کند زیرا در مسائل ساختاری نیازمند تغییراتی در سیاست گذاری داریم به عنوان مثال در برخی از مواقع باید تخفیفی برای خوراک قائل شویم و در حوزه‌های فنی مهندسی شرکت‌هایی که گواهی نامه می‌دهند را در حوزه‌های داخلی تقویت کنیم.

اتصال فاز ۱۴ پارس جنوبی به خط سراسری انتقال گاز

علی مغدانی، مدیر منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز، دراین‌باره گفت: این عملیات با توجه به توسعه فازهای پارس جنوبی، افزایش تولید گاز و استفاده حداکثری از شبکه انتقال گاز تکمیل شد.

وی افزود: این عملیات با همکاری گروه‌های عملیاتی منطقه ۱۰ انتقال گاز، پالایشگاه ۱۳ پارس جنوبی (فاز ۱۴) و شرکت پتروپالایش کنگان از ۱۹ مرداد امسال آغاز و پس از سه شبانه‌روز، عملیات برشکاری خط لوله با رعایت همه استانداردهای ایمنی انجام شد، سپس با انجام بقیه مراحل ازجمله نصب شیر اتصال و جوشکاری تکمیل شد.

مغدانی افزایش حجم تولید گاز در کشور و تأمین خوراک پالایشگاه ۱۳ پارس جنوبی را از اهداف مهم این پروژه برشمرد.

مدیر منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز تصریح کرد: اجرای این پروژه به‌دلیل وجود گاز ترش و گرمای طاقت‌فرسا حساسیت زیادی داشت که با همت کارکنان این منطقه، با انجام مراحل تخلیه و برشکاری اصولی خط لوله با موفقیت اجرا شد.

ثبت ۷۵ هزار و ۶۸۰ مگاوات تقاضای مصرف برق در آستانه شهریورماه

۲۹ مرداد ماه، اوج بار نیاز مصرف برق کشور برابر ۷۵ هزار و ۶۸۰ مگاوات ثبت شد و کل انرژی مصرفی روزانه شبکه برق کشور نیز حدود ۱ میلیون و ۳۶۹ هزار مگاوات ساعت بوده است که بار زیادی را به دوش شبکه برق گذاشته است.

با وجود نزدیک شدن به روزهای آغازین شهریور ماه و کاهش ۱۰ درصدی میانگین دمای هوای کشور نسبت به اواسط مرداد ماه، مصرف برق کشور نسبت به مدت مشابه حدود ۵ درصد کاهش یافته است و در عین حال مدیریت مصرف برق همچنان حرف اول را می‌زند.

یک ششم درآمد نفتی صرف واردات بنزین می‌شود

هاشم اورعی کارشناس انرژی گفت: ایران هفتمین کشور مصرف کننده انرژی در جهان است و ۶ میلیارد دلاری که به واردات بنزین اختصاص پیدا کرده معادل یک ششم درآمد نفتی در سال است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ